Samlet udstrålet effekt fra en skole?
Fra : Leif Neland

Dato : 13-12-03 16:39

Jo længere en mobil er fra masten, jo større effekt sender den med.

Når der anbringes en sendemast tæt på en skole, så må det da kunne mærkes på
hvor megen effekt alle elevernes mobiler må udsende for at få kontakt med
masten.

Og da effekten aftager med kvadratet på afstanden, mon så ikke det betyder
mere hvad der udsendes fra samtlige mobiler i klasseværelset end hvad der
kommer fra masten?

Leif

Fra : Nicolai

Dato : 13-12-03 19:32

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> [...]

> mere hvad der udsendes fra samtlige mobiler i klasseværelset end hvad der

Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg forestillede mig da, at effekten som en
mast kunne sende med, var meget større end den effekt som en mobiltelefon
kunne sende med. Hvis effekten var den samme, hvorfor så sætte sådan nogle
"store" klodser op? For at kunne sige, om du har ret, skal man vide hvor
mange telefoner der er i en klasse og hvor megen effekt hver telefon sender
mod og holde det op med den effekt masten sender med, sammen med den
aftagende effekt fra afstanden.

Men kender du tallene for de 2 produkters sendeeffekt?

> Leif

Nic

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 13-12-03 20:22

"Nicolai" wrote in message news:eWICb.337$eb.201@news.get2net.dk...
> Men kender du tallene for de 2 produkters sendeeffekt?

Mht til en mobiltelefon, er det så ikke max 2 W på 900 Mhz og 1 W på 1800
Mhz....? eller var det i mW?

Hygge...
Daniel

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 13-12-03 21:17

Hej.

> [...]
> "store" klodser op? For at kunne sige, om du har ret, skal man vide hvor

Det nytter ikke at en teleoperatør´s mast sender eks. 1000w (jeg ved ikke
hvor meget de sender med), hvis den aligevel ikke kan modtage det signal der
kommer fra din 1-2w telefon......
Så de store "klodser" (som du skriver) indeholder ret sikkert nogle
temmeligt gode antenner til modtagelse af 900 og 1800 mhz......
Mit gæt er at operatørene måske sender med mellem 10w og 20w fra masterne,
og at de ved denne effekt kan sende, lige så langt som de har mulighed for
at modtage et ordenligt signal.....
At operatørene sender kraftigere end din telefon er naturligt, da antennen i
din telefon ikke er lige så god til at modtage som den antenne operatøren
har i sin mast.

--
Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO

Fra : F.Larsen

Dato : 13-12-03 22:39

"Nicolai" <Waiting@forone.dk> wrote in message
> [...]
sender
> mod og holde det op med den effekt masten sender med, sammen med den

Forholdet er imidlertid dette:

Mobiltelefonen holdes direkte op til hovedet. Selv om den reelle effekt er
mindre end mastes er den effektive effekt som personen kommer i berøring med
mange gange større end den fra masten. Som tidligere oplyst aftager
nærfeltet omvendt proportionalt med kvardratet på afstand.

For mig er der ikke tvivl: hvis der er en skadelig effekt vil mobiltelefonen
være langt farligere end masten.

--
Flemming

Fra : anders majland

Dato : 14-12-03 09:48

> For mig er der ikke tvivl: hvis der er en skadelig effekt vil
> mobiltelefonen være langt farligere end masten.

Til gengæld er det "belastningen" over tid der måske er skadelig (selv
ved lave sendeeffekter). Bor man opad en sender udsættes man jo for
strålingen store dele af døgnet, men langt de fleste trods alt kun taler
få timer dagligt i en mobiltelefon og oftes kun få minutter ad gangen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid