TDC opgradering
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-12-03 23:10

Jeg har hørt lidt rygter om TDCs opgradering. Nogen påstår ligefrem at
de har modtaget et brev. Ud af en flok på 7-8 stykker har en enkelt fået
besked. Så mit spørgesmål er om andre har et et sådan?.

Ib Jakobsen

Fra : Sune

Dato : 12-12-03 23:45

On Fri, 12 Dec 2003 23:09:35 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote:

>Jeg har hørt lidt rygter om TDCs opgradering. Nogen påstår ligefrem at
>de har modtaget et brev. Ud af en flok på 7-8 stykker har en enkelt fået
>besked. Så mit spørgesmål er om andre har et et sådan?.

http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco-ks-49880_55819

Mvh
Sune

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-12-03 00:24

Sune <apr2003@tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco-ks-49880_55819

Hmm, der er vidst en masse slå fejl. Og så er der sikkert nogen, som vil
blive kede af over at skulle betale mere for at "tvinges" til højere
hastighed.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-03 23:53

Ib Jakobsen wrote:

> Jeg har hørt lidt rygter om TDCs opgradering. Nogen påstår ligefrem at
> de har modtaget et brev. Ud af en flok på 7-8 stykker har en enkelt fået
> besked. Så mit spørgesmål er om andre har et et sådan?.

Jeg har modtaget mit brev.

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Palle Nielsen

Dato : 12-12-03 23:55

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de har modtaget et brev. Ud af en flok på 7-8 stykker har en enkelt fået
> besked. Så mit spørgesmål er om andre har et et sådan?.

Det er ganske rigtigt, TDC har nu kun 2 hastigheder til private, nemlig 512
og 2048, hvor man så kan vælge 3 forskellige upload... se link
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bred eller
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bred_eksist_kunde

MVH. Palle

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-12-03 11:13

Hej

"Palle Nielsen" <p_l_n@mail.tele.nospam.dk> wrote:

>Det er ganske rigtigt, TDC har nu kun 2 hastigheder til private, nemlig 512
>og 2048, hvor man så kan vælge 3 forskellige upload...

Hm. - Hvad mon de gør med de tusinder (?) af kunder som pga. afstand til
centralen, dårlige kabler m.v. kun lige med nød og næppe kunne få en
256/128 forbindelse, incl. undertegnede. - Fik først at vide at det
ikke kunne lade sig gøre, men, efter en række nye målinger kunne det
måske lige "slæbe af" med en 256/128. - Og det har det så gjort helt
uden problemer i 2,5 år nu. - Der må være en masse kunder i samme
situantion.

Vil man blot opgradere disse kunder også ? til noget der teknisk ikke
kan lade sig gøre, eller ?

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-12-03 12:20

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> skrev i en meddelelse
> Vil man blot opgradere disse kunder også ? til noget der teknisk ikke
> kan lade sig gøre, eller ?

Hvis du kan trække en 256/128 kan du også trække en 512/128

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-12-03 18:03

Hej

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis du kan trække en 256/128 kan du også trække en 512/128

Ok, tak ! - Så er det bare at vente...

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-03 00:08

Takker for svarene. Der er altså sendt breve ud. Men bare ikke til alle. Det
var måske på sin plads at de lige smed en e-mail om hvad deres planer var.
Man må da gå ud fra de ved man har en e-mail.

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-12-03 00:26

On Sat, 13 Dec 2003 00:07:37 +0100, Ib Jakobsen wrote:
> Takker for svarene. Der er altså sendt breve ud. Men bare ikke til alle.

Alle skal nok faa et brev skal du se, men jeg er sikker paa at hverken
TDC's printere, kundeservice, eller Post Danmark ville lide hvis TDC
sendte alle brevene samme dag.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Thore Sorensen

Dato : 13-12-03 09:52

On 12 Dec 2003 23:26:29 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> eller Post Danmark ville lide hvis TDC
>sendte alle brevene samme dag.

Nej, så blev der jo mindre tid til reklamerne...

Så mange breve drejer det sig altså ikke om, at man skulle kunne tvinge
PostDK i knæ med det...

Jeg har to forskellige abbonementer.

I firmaet er der bredbånd/ADSL 512/128. Der kom et brev for en uge
siden.

Privat har jeg Netexpress 1 (ATM)...der er ikke kommet brev endnu..:(

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)

Fra : Lasse

Dato : 13-12-03 13:55

> Så mange breve drejer det sig altså ikke om, at man skulle kunne tvinge
> PostDK i knæ med det...

Det ved jeg nu ikke...
TDC har tæt på 300.000 bredbåndskunder og de skal alle have et brev...

/Lasse

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-03 15:06

"Lasse" <lachrisFJERNDETTE00@hotmail.com> skrev:

> Det ved jeg nu ikke...
> TDC har tæt på 300.000 bredbåndskunder og de skal alle have et
> brev...

300.000 breve er ca. 1/10 af den daglige brevmængde så meget voldsomt
er det ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : SoS

Dato : 13-12-03 15:30

| 300.000 breve er ca. 1/10 af den daglige brevmængde så meget
voldsomt
| er det ikke.

300.000 er ikke så slemt, man tager kun med når man alligevel skal
ind.
Der er bare en 'sidste leveringsdag' på den slags breve.
Det var værrere da der skulle stemmes, og alle stemmeberettigede
skulle have 2 valgkort hver!
Det var ikke sjovt :\

SoS

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 13-12-03 18:39

"SoS" <no@no.no> wrote:

>300.000 er ikke så slemt, man tager kun med når man alligevel skal
>ind.

Vel ikke mht. til udleveringen - uden at vide noget som helst vedr.
PostDanmarks logistik er det nok noget andet på det sted brevene
indleveres.
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Erik Dan

Dato : 13-12-03 16:00

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> 300.000 breve er ca. 1/10 af den daglige brevmængde så meget voldsomt
> er det ikke.
>
> --
Inklusive jule post ?

/ Dan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-12-03 18:14

> 300.000 breve er ca. 1/10 af den daglige brevmængde så meget voldsomt
> er det ikke.

Det er nok mere printerne og kundeservice (x % ringer ind og spørger til
indholdet) man tænker på

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-12-03 17:19

"Erik Dan" <Dan@mirage.dk> skrev:

> Inklusive jule post ?

Nej der er nok mere post i julen. De ca. 3 millioner breve dagligt er
et gennemsnit. Jeg kunne ikke finde mere fyldestgørende tal på PostDKs
hjemmeside.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 13-12-03 17:48

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]

Det er jo vel at mærke 300.000 EKSTRA breve.

--
Mvh. Jan G. Nielsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-03 18:02

"Jan G. Nielsen" wrote:

> Det er jo vel at mærke 300.000 EKSTRA breve.

Thjaa, det jeg ville frem til var at man nok burde kunne overkomme det.
Laver man den mindste ændring på sit abbonnement, så dumper der et brev.
Men der er man klar over der er ændret noget. Her er det dem der ændrer
noget. Men det skal man åbenbart høre på den lokale bodega. Senest har
jeg været udsat for en lukket hjemmeside. Det havde man lige glemt at
meddele. Jeg mener når man nu har bredbånd, så har man altså også en
e-mail. Så kan besværet ikke være så stort.

Ib Jakobsen

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 13-12-03 19:03

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> enriched usenet with:

> Jeg mener når man nu har bredbånd, så har man altså også en e-mail. Så
> kan besværet ikke være så stort.

Det kan ikke forventes, at folk læser email på den adresse, de har i
forbindelse med deres abonnement

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: The Beatles - Let It Be

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-03 19:41

Lars Kyndi Laursen wrote:

> Det kan ikke forventes, at folk læser email på den adresse, de har i
> forbindelse med deres abonnement

Det er så en anden sag. Det må forventes at man gør lidt selv. Det svarer
vel lidt til man klager over man ikke får læst avisen, mens man samtidig
siger at man ikke er på adressen.

Ib Jakobsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-03 19:49

Ib Jakobsen wrote:

> Det er så en anden sag. Det må forventes at man gør lidt selv.

Du mener, at folk, der ikke har brug for internetudbyderens mailadresse
alligevel skal opsætte deres mailklient til den og hente mail fra den
med jævne mellemrum for det tilfælde udbyderen en dag skulle have lyst
til at sende en e-mail?

> Det svarer vel lidt til man klager over man ikke får læst avisen, mens man samtidig
> siger at man ikke er på adressen.

Eller at hvis man bestiller avisabonnement for at læse erhvervssiderne,
så skal man også læse sportssiderne, selvom man ikke interesserer sig
for sport?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-03 20:09

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> alligevel skal opsætte deres mailklient til den og hente mail fra den
> med jævne mellemrum for det tilfælde udbyderen en dag skulle have lyst

Det er en mulighed. Det er meningen med mit indlæg, er at laver man ændringer som har
betydning for deres kunder, så bør man informere. På den ene eller anden måde. Ikke kun
nogen kunder. Så kan det være jul, og de kan køre med langsomme printere. Det er sagen
uvedkommende. Jeg har faktisk sat en klient op til samme formål, og checker jævnligt. Det
er faktisk ikke så besværligt. Der skal jo hverken bores huller, trækkes kabler eller
bruges mørtel.

> Eller at hvis man bestiller avisabonnement for at læse erhvervssiderne,
> så skal man også læse sportssiderne, selvom man ikke interesserer sig
> for sport?

Nej da. Men så skal man heller ikke klage over det. Det er jo folks egen sag.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-12-03 22:38

> [...]
ændringer som har
> betydning for deres kunder, så bør man informere. På den ene eller anden

Alle kunder _bliver_ informeret i rigelig tid inden de har brug for
informationen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 12:38

Kim Ludvigsen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> alligevel skal opsætte deres mailklient til den og hente mail fra den
> med jævne mellemrum for det tilfælde udbyderen en dag skulle have lyst

Jeg mener at man kunne lave en tvunget besøgt side under opsætning hvor man
skal vælge om man vil have info om abonnementet

1. På den til abonnementet knyttet e-mail (alle TDC kunder har sådan en)
2. På en anden e-mail man selv vedligeholder.
3. På e-boks.dk
4. Med postDK

5. Hvis man vælger den til abonnementet knyttet e-mail, om man så henter fra
den, eller om man vil have stillet den vider til en anden e-mail.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-12-03 01:04

Ivar Madsen wrote:

> Jeg mener at man kunne lave en tvunget besøgt side under opsætning hvor man
> skal vælge om man vil have info om abonnementet

Stod der ikke det i betingelserne?. At man skulle lave en on-linereg. inden 8
dage. Med angivelse af diverse oplysninger.

Ib Jakobsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-03 07:53

Ib Jakobsen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Stod der ikke det i betingelserne?. At man skulle lave en on-linereg.
> inden 8 dage. Med angivelse af diverse oplysninger.

Det er så mange år siden jeg fik ADSL, så det kan jeg ikke huske længer.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-12-03 10:00

Ivar Madsen wrote:

> Det er så mange år siden jeg fik ADSL, så det kan jeg ikke huske længer.

Du har vel ikke kunne få det så mange år før os andre?.

Ib Jakobsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-03 17:22

> Du har vel ikke kunne få det så mange år før os andre?.

Jeg tæller
1
2
mange

og mener stadig at jeg har haft ADSL i mange år, men det kan da godt være at
jeg husker forkert, og det kun er to år. Jeg startede med den gamle PPPoA
er usikker på om jeg skiftede den ud med PPPoE, eller om jeg gik direkte
til DHCP, har nu webspeed, og skifter 5/1-19/1 den ud med en CC ADSL.

PPPoA'en onlinereg. jeg først efter mere end en halvt år, DHCP'en og
webspeed'en reg.ed TDC for mig, da de ikke understøtter internettet's
standarter men kun IE, som jeg ikke kan køre.

Fra : Benjamin

Dato : 13-12-03 23:41

Lars Kyndi Laursen wrote:
> [...]

Det burde da forventes. Og hvis ikke, så skulle man opgive sin benyttede
email. Det ville lette udbredelsen af "banale" informationer, såsom ændring
i ens ADSL forbindelse. Ydermere ville det spare TDC for en masse penge i
porto.

/ Benjamin

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-12-03 23:44

"Benjamin" <nospam@REMOVETHISSHITFIRSTfreeworld.dk> writes:

>Det burde da forventes.

Nah. Hvis jeg har fået en mailadresse med min ADSL, ved jeg ikke,
hvad den hedder.

> [...]
>lette udbredelsen af "banale" informationer, såsom ændring i ens
>ADSL forbindelse. Ydermere ville det spare TDC for en masse penge i

Omvendt vil det skabe en masse bøvl, når folk bouncer mail, fordi
deres antispamfilter er i stykker. Eller nedlægger deres adresse
og glemmer at fortælle udbyderen det. Og 117 andre ting.

Snailmail ved man, hvad er.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-12-03 00:33

"Benjamin" <nospam@REMOVETHISSHITFIRSTfreeworld.dk> skrev i en meddelelse
> Det burde da forventes. Og hvis ikke, så skulle man opgive sin benyttede
> email.

Faktum er at TDC ikke har anden entydig måde at sikre at informationer når
ud til kunderne end snailmail.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 01:50

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Følgelig gør de så det. Jeg fik mit brev
Karsten H. Jensen her i ugens løb!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-03 15:25

In article <Xns9450C1D7E5447larskyndidk@aa635.kyndi.dk>,
spam_me_senseless@mail.dk says...
> Det kan ikke forventes, at folk læser email på den adresse, de har i
> forbindelse med deres abonnement

Jeg har feks ingen mailadresse i forbindelse med min abonnement.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 12:49

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> skrev:

> Det kan ikke forventes, at folk læser email på den adresse, de har
> i forbindelse med deres abonnement

Det kunne man passende indføre som en del af betingelserne og mon ikke
det bliver resultatet efter, at det er blevet erklæret, at det er et
urimeligt aftalevilkår, at ændringer i abonnementet annonceres gennem
dagspressen og ikke personligt til kunderne? At udsende papirbreve er i
længden en halvdyr fornøjelse alene portoudgifterne er mere end en
million for at udsende 300k breve.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-12-03 19:54

"Morten =?ISO-8859-1?Q?Bjergstr=F8m?=" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
>dagspressen og ikke personligt til kunderne? At udsende papirbreve er i
>længden en halvdyr fornøjelse alene portoudgifterne er mere end en

Spørgsmålet er, hvad det koster at vedligeholde folks mailadresser.
Jeg kan nemt forestille mig, at man i disse spamtider skal behandle
en halv million ændringer om året - hvoraf måske halvdelen kommer
ind på en måde, der gør manuel behandling nødvendig.

250.000 x 10 minutter x 200 kr/time = 8,5 million kr/år.

Selvom man sætter antallet ned til 50.000 (hvilket nok er meget i
underkanten) eller behandlingstiden ned til fem minutter, er det
stadig voldsomt meget dyrere end porto.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 20:05

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> skrev:

> [...]
> en halv million ændringer om året - hvoraf måske halvdelen kommer
> ind på en måde, der gør manuel behandling nødvendig.

Mon ikke et krav om anvendelse af selvbetjening på nettet ville være et
rimeligt krav at stille til kunderne - det er jo ikke anderledes end at
stille krav om oplysning af postadresse? Der er jo også allerede et
fint selvbetjeningssystem hos TDC, selvom det er blevet noget
forkrøblet med krav om brug af den digitale signatur ved flere
funktioner, hvor man kunne tilføje en vedligehold e-mail funktion.

> [...]
>
> Selvom man sætter antallet ned til 50.000 (hvilket nok er meget i
> underkanten) eller behandlingstiden ned til fem minutter, er det

Ja det bliver hurtigt dyrt, hvis ændringer skal behandles manuelt af
menneskehænder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-12-03 20:23

> [...]

>rimeligt krav at stille til kunderne - det er jo ikke anderledes end at
>stille krav om oplysning af postadresse?

Det viser sig i praksis, at kunderne slet ikke kan styre det. I
know - jeg har set det hos alle de ISPer, jeg har arbejdet hos

Selv at oplyse postadresse, når de flytter, er ofte for meget
forlangt af kunderne. I ADSL-tilfældet giver det dog sædvanligvis
sig selv.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 21:38

> Det viser sig i praksis, at kunderne slet ikke kan styre det.

Det har jeg ikke svært ved at forestille mig, men mon ikke ISPen så med
god ret kan sige, at det er kundens problem?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-12-03 22:33

>Det har jeg ikke svært ved at forestille mig, men mon ikke ISPen så med
>god ret kan sige, at det er kundens problem?

Jo, strengt taget. Og det er vel egentlig ikke så forskelligt fra
situationen, hvor ISPen annoncerer ændringer i dagspressen. Med
den generelle tilbagegang, aviserne har, må man formode, at ikke
alle har bare en chance for at se de ændringer.

Meeeeen... papirpost er nu smart, hvis kundeservicen skal være
høj.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-12-03 00:51

> Det har jeg ikke svært ved at forestille mig, men mon ikke ISPen så med
> god ret kan sige, at det er kundens problem?

Det afhænger jo af retspraksis.. nogen mener allerede at retspraksis taler
imod dagblads-anoncering, så hvad bliver det næste?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-12-03 10:39

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Det afhænger jo af retspraksis.. nogen mener allerede at
> retspraksis taler imod dagblads-anoncering,

Det er jo som sådan også forståeligt, da det ikke kan forventes at folk
abbonerer på aviser for at få at vide om der er sket ændringer i deres
abonnement.

> så hvad bliver det
> næste?

Det kan selvfølgelig ikke afvises, at et krav om information om
adresseændringer, derunder ændringer af e-mail, kan blive opfattet som
et urimeligt aftalevilkår, men det vil jeg personligt opfatte som
værende for vidtgående en forbrugerbeskyttelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 12:30

Martin Højriis Kristensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det afhænger jo af retspraksis.. nogen mener allerede at retspraksis taler
> imod dagblads-anoncering, så hvad bliver det næste?

e-boks.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-12-03 14:53

Ivar Madsen skrev:

> e-boks.dk

Ideen er ikke helt tosset, men mon Jens Normal Forbruger kan finde ud
af det? (han skal jo selv tilmelde sig hvis han vil modtage noget)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-12-03 16:18

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> writes:

>Ideen er ikke helt tosset, men mon Jens Normal Forbruger kan finde ud
>af det? (han skal jo selv tilmelde sig hvis han vil modtage noget)

e-Boks har en kvart million brugere. Det går da fremad, men det
kan nok ikke bruges i denne sammenhæng i morgen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 17:43

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> e-Boks har en kvart million brugere. Det går da fremad, men det
> kan nok ikke bruges i denne sammenhæng i morgen.

Der er en kvart million der har fundet at det er en god ting, og som har
tilmeldt sig, men der er også sådan en som Peder V. der ikke tror på at det
holder/synes at det er en fordel for ham, så det vare nok længe inden han
tilmelder sig. Men allerede nu kunne TDC tilbyde at kunderne kan få post
via e-boks, af den kvarte million er der nok mange TDC kunder, og der var
måske 50.000 mere der ville tilmelde sig hvis TDC gav dem mulighed for at
få post den vej,,,

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-12-03 19:31

Ivar Madsen skrev:

> [...]
> har tilmeldt sig, men der er også sådan en som Peder V. der ikke tror
> på at det holder/synes at det er en fordel for ham, så det vare nok

Jeg bruger skam e-boks.dk, bl.a. til at modtage min lønseddel, skatte-
seddel og hvad jeg nu eller har husket at tilmelde mig.

Efter jeg har fået opsat at der skal sendes email, når der kommer nye
ting i e-boks.dk, husker jeg også at læse det som er kommet. Om et års
tid kan jeg sikkert også huske kodeordet udenad.

Men, jeg tror der skal mange ekstrating med i e-boks.dk, førend Jens
Normal Bruger tager den til sig.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 20:33

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jeg bruger skam e-boks.dk, bl.a. til at modtage min lønseddel, skatte-
> seddel og hvad jeg nu eller har husket at tilmelde mig.

Undskyld at jeg fik nævnt dig, det var Morten B.

> Efter jeg har fået opsat at der skal sendes email, når der kommer nye
> ting i e-boks.dk, husker jeg også at læse det som er kommet. Om et års
> tid kan jeg sikkert også huske kodeordet udenad.

Så mange ting får jeg ikke, så hvis ikke der kommer mere til, så vare det
nok noget længer inden jeg kan det, hvis ikke jeg på et tidspunkt få taget
mig sammen til at bruge digitalsignatur

> Men, jeg tror der skal mange ekstrating med i e-boks.dk, førend Jens
> Normal Bruger tager den til sig.

Sådan et fortagende som TDC er et med mange kunder, og vil kunne få sat lidt
mere skub i udviklingen, hvis de andre teleselskaber kommer med også, og de
energiselskaber der mangler også kommer med, de sidste banker osv. så tror
jeg på at vi snart kunne blive mange, men det virker som mange af de store
selskaber godt vil have masserne med først,,,

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-12-03 17:20

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skrev:

> e-boks.dk

Ellers tak. Hvad sker der den dag ejerne finder ud af, at der ikke kan
tjenes penge på skidtet fordi ikke nok har tilmeldt sig? Ydermere har
man som forbruger ingen fordel i at anvende e-boks eftersom det under
alle omstændigheder er nødvendigt at udskrive de tilsendte dokumenter
pga. det ovenfor nævnte ydermere kommer den besparelse på porto og
logistik som de tilmeldte virksomheder får ved at anvende e-boks ikke
forbrugerne til gode tværtimod.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-03 18:36

Morten Bjergstrøm skrev:

> pga. det ovenfor nævnte ydermere kommer den besparelse på porto
> og logistik som de tilmeldte virksomheder får ved at anvende
> e-boks ikke forbrugerne til gode tværtimod.

Ydermere har man, så vidt jeg husker, en diskkvota på kun 1 Mbyte,
og den kan da hurtigt få ben at gå på.

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 21-12-03 18:38

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Ydermere har man, så vidt jeg husker, en diskkvota på kun 1 Mbyte,
> og den kan da hurtigt få ben at gå på.

Kun for dokumenter man selv scanner ind. Du har (i princippet) ubegrænset
plads til at modtage post.
--
venlig hilsen
Kasper Bøggild

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-03 18:50

Kasper Bøggild skrev:

> Kun for dokumenter man selv scanner ind. Du har (i princippet)
> ubegrænset plads til at modtage post.

Jaså, dét var jeg ikke klar over. Tak for oplysningen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-12-03 20:06

Morten Bjergstrøm skrev:

> Ellers tak. Hvad sker der den dag ejerne finder ud af, at der ikke
> kan tjenes penge på skidtet

Det kan der.

KMD slap for at "opgradere" et printcenter i Århus, ved at nogle af
deres kunder (deriblandt Århus Kommune) kunne få bl.a. løn- og skatte-
seddel elektronisk i stedet for at få den på død træ.

> Ydermere har man som forbruger ingen fordel i at anvende e-boks
> eftersom det under alle omstændigheder er nødvendigt at udskrive de
> tilsendte dokumenter

Man kan jo vente med at udskrive dokumenterne til man har behov for
det?

Hvis TDC anvendte e-boks.dk, kunne de tilbyde ekstra fordele til bruge-
re af e-boks.dk, ved at de brugere ikke skal vente på at TDC udskriver
diverse breve og får postvæsenets folk til at slæbe rundt med dem.

Hvis Ib Jakobsen og TDC anvendte e-boks.dk, ville Ib nok ikke have
startet denne tråd (da han ville have modtaget sit brev. Jeg har ikke
modtaget brev fra TDC endnu, muligvis fordi jeg har en erhvervsinter-
netforbindelse og først får brevet sammen med næste regning).

> pga. det ovenfor nævnte ydermere kommer den besparelse på porto og
> logistik som de tilmeldte virksomheder får ved at anvende e-boks ikke
> forbrugerne til gode tværtimod.

Du har ret i, at de kunder som ikke har en internetforbindelse [1]
eller som har en forbrugsafregnet internetforbindelse vil blive pålagt
ekstraomkostninger i forhold til idag.

[1] alternativt kan de benytte en internetopkoblet pc på det lokale
bibliotek (det er dog ikke alle biblioteker som tilbyder gratis print).

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-12-03 01:01

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> modtaget brev fra TDC endnu, muligvis fordi jeg har en erhvervsinter-
> netforbindelse og først får brevet sammen med næste regning).

Jeg har ikke e-boks.dk. Og ønsker det heller ikke. Men jeg har en god
gammeldags "analog" brevsprække i min dør. Hvergang man henvender sig til
TDC for en ændring kommer der et brev. Det kommer automatisk. Som tidligere
nævnt har jeg en e-mail i forbindelse med mit bredbånd. Firmaet har mit 12
cifrede brugernavn, password og en masse andre oplysninger om mig. Er det
helt utopisk at antage man kunne trække disse e-mailadresser ud og sende
folk en besked om ændringen?. Så kan man sige: "Det kan da være ligegyldigt
om du får beskeden". Bare hastigheden ændres. Mod en lille prisstigning.
Men sagen er bare den at jeg har forbrugsafregnet bredbånd, som vist ikke
ændres. Til gengæld er mit forbrug tæt på hvad 256/128 kostede før. Derfor
vil jeg gerne have brevet, og ikke bare høre det på den lokale bodega.

Men hvis man ikke sætter en adresse op på sit abbonnement, men opretter en
e-boks.dk, som så sender en mail om der er kommet en besked til en, så kan
jeg godt se man har et problem.

Ib Jakobsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-03 07:52

> [...]

> Men sagen er bare den at jeg har forbrugsafregnet bredbånd, som vist ikke

Du forventer altså at du ikke er omfattet af ændringen, men forventer at få
et brev om ændringen?

Hvis så, så siger jeg dybt godnat,,,

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-12-03 09:58

Ivar Madsen wrote:

> Du forventer altså at du ikke er omfattet af ændringen, men forventer at få
> et brev om ændringen?
>
> Hvis så, så siger jeg dybt godnat,,,

Læg lige mærke til det lille ord "vist". Det kunne måske antyde at jeg var i
tvivl. Længere er en ikke.

Ib Jakobsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-12-03 19:17

Ib Jakobsen skrev:

> Som tidligere nævnt har jeg en e-mail i forbindelse med mit bredbånd.

Jeg har ikke email med i det produkt jeg har valgt at købe hos TDC,
TDC Bredbånd Pro, de har ikke en emailadresse på mig.

> Firmaet har mit 12 cifrede brugernavn, password og en masse andre
> oplysninger om mig.

Jo, men det er nok ikke nogle informationer de rent faktisk har lov
til at lade cykle rundt mellem de forskellige afdelinger af koncernen
(synes jeg at kunne huske at have læst på datatilsynets webside en-
gang, jeg kan desværre ikke finde det igen (sagen drejede sig om en
større pensionsbiks, som "delte" kundeinformationer med et af søster-
selskaberne)).

> Er det helt utopisk at antage man kunne trække disse e-mailadresser
> ud og sende folk en besked om ændringen?.

Overhovedet ikke, eller at folk kunne tilmelde sig at modtage ændrin-
gen elektronisk (f.eks. via e-boks.dk).

> Så kan man sige: "Det kan da være ligegyldigt om du får beskeden".

Nej, det mener jeg ikke man kan. TDC har nogle varslingsperioder de
skal overholde, hvis de vil overholde den aftale de har med deres
kunder, når der sker ændringer med kundeforholdet.

> Men hvis man ikke sætter en adresse op på sit abbonnement, men
> opretter en e-boks.dk, som så sender en mail om der er kommet en
> besked til en, så kan jeg godt se man har et problem.

Jeg har ikke mulighed for at tilknytte en email til det produkt jeg
køber hos TDC, så vidt jeg ved, ved e-boks.dk har jeg mulighed for
at tilknyte den emailadresse jeg pt. synes bedst om at modtage på.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-12-03 10:54

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev:

> [...]
> af deres kunder (deriblandt Århus Kommune) kunne få bl.a. løn- og
> skatte- seddel elektronisk i stedet for at få den på død træ.

Det er jo enkelthændelser. Selve driften skal på sigt også kunne give
overskud.

> Man kan jo vente med at udskrive dokumenterne til man har behov
> for det?

Ikke med det forbehold, at man ikke kan regne med, at et privat
initiativ vil eksistere til tid og evighed. Sikkerheden for eksistensen
ville være større hvis det havde været fuldt ud offentligt ejet.

> [...]
> bruge- re af e-boks.dk, ved at de brugere ikke skal vente på at
> TDC udskriver diverse breve og får postvæsenets folk til at slæbe

Mange TDC brugere modtager allerede i dag deres regning elektronisk.
Bla. alle TeleTidsabonnenter og det fungerer fint og det er et af
vilkårene i abonnementsaftalen. Noget tilsvarende kunne man have ved at
kræve en gyldig e-mail, der læses, tilknyttet adresseoplysningerne.

> Du har ret i, at de kunder som ikke har en internetforbindelse [1]
> eller som har en forbrugsafregnet internetforbindelse vil blive
> pålagt ekstraomkostninger i forhold til idag.

Plus, at det koster penge at udskrive. Vel ca. 1,- pr. side på en
blækprinter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-12-03 12:07

>Det er jo enkelthændelser. Selve driften skal på sigt også kunne give
>overskud.

Jeg ved ikke, hvordan forretningsmodellen ser ud. Men mon ikke det
handler om, at firmaet slipper for at bruge 3,50 kr på et frimærke
(og en ekstra slat på papir/kuvertering), og derfor kan give e-boks
måske 2 kroners "porto" i stedet?

Der skulle nok være plads til at købe en del diskplads til e-boks i
de penge også.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-12-03 12:17

> [...]
> (og en ekstra slat på papir/kuvertering), og derfor kan give
> e-boks måske 2 kroners "porto" i stedet?

Jo det formoder jeg.

> Der skulle nok være plads til at købe en del diskplads til e-boks
> i de penge også.

Medarbejdere, sikkerhed, servere, trafik, vedligeholdelse,
administration osv. koster penge.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-12-03 12:28

>Medarbejdere, sikkerhed, servere, trafik, vedligeholdelse,
>administration osv. koster penge.

Hittet er, at det (pånær trafik og til dels servere) er
investeringer, der er ret uafhængige af datamængden. Så længe
der kommer flere og flere breve - og flere og flere kunder i
form af firmaer - går det den rigtige vej.

Der kan selvfølgelig komme en trussel i form af et andet,
lignende selskab. Men det bliver nok svært at konkurrere
mod de nuværende ejere. Især fordi bl.a. KMD står for en
ikke uanseelig andel af printjobbene i forvejen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-12-03 19:34

Morten Bjergstrøm skrev:

> Selve driften skal på sigt også kunne give overskud.

Hvis det skulle gå dårligt, er jeg sikker på at ejerkredsen ikke tø-
ver med at indføre brugerbetaling og at man eventuel kan få bruger-
betalingen til 0 kr. ved at være kunde hos de virksomheder der er med
i ordningen (så man betaler for det ved at købe deres produkter i
stedet).

> Ikke med det forbehold, at man ikke kan regne med, at et privat
> initiativ vil eksistere til tid og evighed.

Papir holder heller ikke i tid og evighed.

> Sikkerheden for eksistensen ville være større hvis det havde været
> fuldt ud offentligt ejet.

Tjoh, men så havde "markedet" og de borgerlige skabt sig helt vildt,
det ville sikkert også være sværere at udbrede til private virksom-
heder.

Hvis det offentlige havde ejet det, var det sikkert KMD som driftede
det alligevel, det offentlige ville sikkert have kommet til at betale
mere ved kasse 1 for at anvende e-boks.dk.

> Mange TDC brugere modtager allerede i dag deres regning elektronisk.
> Bla. alle TeleTidsabonnenter

Er det, det der "tank op på nettet" sjov?

> Noget tilsvarende kunne man have ved at kræve en gyldig e-mail, der
> læses,tilknyttet adresseoplysningerne.

Klart.

Men i disse spamtider, er det nok svært for kunderne at leve op til
kravet om at læse det modtagne, jeg er da ved flere lejligheder kommet
til at sortere post som om det var spam og først opdaget det næste gang
jeg kiggede spamfolderen igennem.

> Plus, at det koster penge at udskrive. Vel ca. 1,- pr. side på en
> blækprinter.

Gå ned i din lokale TDC-butik, de har vistnok tilbud på printere som er
billigere i drift.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-12-03 11:08

> [...]
> bruger- betalingen til 0 kr. ved at være kunde hos de virksomheder
> der er med i ordningen (så man betaler for det ved at købe deres

Det er jo principielt set det man allerede gør. Som Ellegaard også
skriver så må e-boks være baseret på, at de tilmeldte virksomheder
betaler.

> Tjoh, men så havde "markedet" og de borgerlige skabt sig helt
> vildt, det ville sikkert også være sværere at udbrede til private
> virksom- heder.

Det er nok rigtigt men det baserer sig desværre på den fejlopfattelse
af, at liberalisering og udlicitering altid er godt, hvilket ikke er
sandt. Man skal ikke kigge længere end til el-markedet for at se dette,
hvor en gennemsnitsforbruger kan spare ca. 50,- om året ved at vælge en
anden leverandør mens liberaliseringen har kostet elforbrugerne op mod
1000,- årligt.

> Er det, det der "tank op på nettet" sjov?

Nej det er fastnettelefon med forudbetalt tid. Oprettelsen når man er
under 28 er normalt halv pris og flytning koster også det halve i
forhold til normalt.

> [...]
> lejligheder kommet til at sortere post som om det var spam og
> først opdaget det næste gang jeg kiggede spamfolderen igennem.

Jeg bruger selv SpamPal med et Bayesianfilter og efter at filteret
efterhånden er blevet opdraget lidt og jeg har whitelisted de adresser,
hvorfra jeg modtager legitim HTML, så er der så godt som aldrig falsk
positive.

> Gå ned i din lokale TDC-butik, de har vistnok tilbud på printere
> som er billigere i drift.

Mit udskriftsforbrug er ikke så stort og med uoriginalt blæk, som jeg
bruger, er prisen nok noget lavere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 26-12-03 23:42

Morten Bjergstrøm skrev:

Nu har jeg gået og kigget lidt på det her indlæg er par dage, jeg kan
simpelthen ikke modstå fristelsen til at sende det.

> Jeg bruger selv SpamPal med et Bayesianfilter og efter at filteret
> efterhånden er blevet opdraget lidt og jeg har whitelisted de
> adresser, hvorfra jeg modtager legitim HTML,

Kewl.

Bruger du demoroniser eller Tidy til at tjekke om HTML-koden er legi-
tim forud for hvidvaskningen?

> så er der så godt som aldrig falsk positive.

Det er nok bedst at køre demoroniser/ Tidy før SpamPal, så den ikke kan
forvirres af diverse webtricks.

Det er ikke mig som har fundet på ideen med at tjekke HTML-emails, jeg
læste første gang om det her: http://gfi.com/mailsecurity/

Opfølgning sat til .mail+news.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-12-03 10:45

> [...]

> Kewl.
>
> Bruger du demoroniser eller Tidy til at tjekke om HTML-koden er

Njah jeg tror også jeg har formuleret mig ret dårligt. Det jeg bruger
er HTML-modify, der er et plugin til Windowsprogrammet SpamPal, der
ligger som et filter mellem mailprogram og mailserver, der fjerner
nogle af de "grimme" ting, der kan gemme sig i HTML, derunder java,
webbugs og ydermere kan det tilføje et ekstra suffix (.txt) på
vedhæftede filer, så man ikke uforvarende kommer til at starte vira
eller de starter sig selv.

De steder hvorfra der kommer HTML med "grimme" ting i, hvor det er ok
bliver efterhånden whitelisted. Dette er baseret på mit helt eget
subjektive skøn.

> [...]
> ikke kan forvirres af diverse webtricks.
>
> Det er ikke mig som har fundet på ideen med at tjekke HTML-emails,

(Jeg lader lige ovenstående være for evt. læsere i mail+news gruppen)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G

Dato : 27-12-03 14:49

Morten Bjergstrøm skrev:

> Njah jeg tror også jeg har formuleret mig ret dårligt. Det jeg bruger
> er HTML-modify,

Som også får min allervarmeste anbefaling :)

Mere info:

http://www.ib-hoebel.de/(pzbzrju5yyc4bt55rykhz145)/spampal/Default.aspx

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 12:52

> Det er nok mere printerne og kundeservice (x % ringer ind og
> spørger til indholdet) man tænker på

Det tror jeg også er det største "problem". Men mit svar gik på Lasses
indlæg, hvor han svarede, at han ikke var sikker på, at PostDK ikke
kunne tvinges i knæ pga. ekstra 300k breve.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-03 15:24

In article <3FDA4A39.8ACAEB28@post.tele.dk>, senator@post.tele.dk
says...
> Man må da gå ud fra de ved man har en e-mail.

De er ikke bekendt med min emailadresse...