Kødben = dårlig ryg.
Fra : skingur

Dato : 12-12-03 22:36

nå ja..sær overskrift, men jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde
det.
I lørdags fik vi en halv ko! "Affaldet" kogte vi suppe på, og
gravhunden, som er vild med kødben, fik sin rigelige del. Det gav hård
og ukontrolleret mave....han har skidt indenfor, hvad han ellers aldrig
gør.
Men idag skreg han ind i mellem, både når han gik og når han "skulle".
Af sted til dyrlægen.
Diagnose: Hammer ondt i ryggen over lænden, som følge af forstoppelse,
hvor han har brugt kræfter på at skide. Intet neurologisk...hvad man som
gravhundeejer er MEGET lettet over at få at vide, fordi man altid er
bekymret for den laaaange ryg.
Kur: Bæres op og ned af trapper, sofaer, senge mv. Kun luftes i snor.
Ingen kødben i en uge! Smertestillende 1 x dagligt i 5-10 dage. (Han fik
et skud smertestillende ved dyrlægen)

Stakkels lille hund! Intet af alt det sjove i 5-10 dage! Men
gud-ske-tak-og-lov for at det ikke var ryggen som sådan, men
formodentlig "bare" en lille fibersprængning som følge af for mange
kødben.

Mvh en ynkelig Gandalf og en lettet "mor".

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-12-03 01:43

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kødben.
>
> Mvh en ynkelig Gandalf og en lettet "mor".

Hej Christina

Ja det er lidt underligt, at forskellen kan være så stor, nogle får meget
hård mave, andre meget blød.
Det er også klogt at passe godt på Gandalf's ryg. Gravhunde er lige som
Hovawart ret så disponible for spondylose, netop fordi de er så lange. Men
jeg håber da han snart kommer på dupperne igen. Han skal jo gerne være
frisk, hvis jeg en skønne dag møder ham. Han har en solid kæler tilgode,
som bod på alle mine fornærmelser ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 09:20

On Fri, 12 Dec 2003 21:36:12 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>gud-ske-tak-og-lov for at det ikke var ryggen som sådan, men
>formodentlig "bare" en lille fibersprængning som følge af for mange

Ak ja. Så blev hunden syg af at man ville være go' ved den. Det er
noget af det værste man kan komme ud for synes jeg, for man har jo
virkelig gjort det med de bedste intentioner. *suk*
Men nu ved du så, at du skal holde lidt igen med at gi' ham ben.

Har selv lige været til dyrlægen med min Vaks, for han begyndte at
kaste op for der efter at faste (lab'er faster IKKE!), og så begyndte
han at knurre ad os, når vi rørte ham. Han bed endog ud efter min
mand, og Vaks er ellers verdens mest fredelige og kærlige hund.
Jeg var dybt bekymret, da vi ankom til dyrlægen, og meget, meget
lettet da vi gik derfra igen. Vaks havde totalt stoppede analkirtler
og der var ingen passage i selve tarmen, som iøvrigt var en smule
betændt og hævet.
Vi var hos dyrlægen om eftermiddagen, hvor han fik en smertestillende
sprøjte (dyrlægen forklarede os at knurreriet var angstaggression,
fordi hunden havde smerter), et skud antibiotika og piller til de
næste 5 dage. (Også antibiotika) Samme aften var Vaks i gang med at
spise igen, og han teede sig nøjagtigt som han plejer. Glad og lallet,
og i stand til at lægge en "kage" igen. Jeg var mindst lige så lettet
som hunden!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : skingur

Dato : 13-12-03 10:12

"" skrev d. 13-12-03 09:20 dette indlæg :
> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Ja, man skal ikke undervurdere analkirtlerne. Gandalf fik også trykket
sine...heldigvis var det ikke gammelt analkirtelsnask, men relativt
frisk...puuuuha, hvor kan det stinke ellers! Jeg var engang ved at kaste
op på min islandske fårehund, da dyrlægen trykkede dem!

Iøvrigt sagde dyrlægen at jeg ellers ENDELIG må give hunden masser af
kødben, når han nu elsker dem. Det holder jo bissserne rene på de små
kræl, og netop små hunde får nemt meget dårlige tænder, fordi de ikke
gider at gnave kødben. Gandalf er ekspert og han elsker dem...slæber
gerne det store yndlings rundt i hele huset. Og han får dem lige så
stille gnasket væk!

Han har det fint nu, men det er dæleme besværligt at holde en energisk
lille hund i ro..han er jo vant til at spurte hus og møbler og trapper
rundt, som det passer ham. Nu er der lavet "trapper" op til alle møbler
og den rigtige trappe til 1 sal er blokeret af vores soveværelsedør...
mine ben er altså heller ikke ret lange, så det gør lissom livet lidt
besværligt...

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 18:56

On Sat, 13 Dec 2003 09:11:42 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>frisk...puuuuha, hvor kan det stinke ellers! Jeg var engang ved at kaste
>op på min islandske fårehund, da dyrlægen trykkede dem!

Ja, det skal jeg da lige love for, og hele aftenen lukkede Vaks gamle
gasser ud, så der var næsten ikke til at være nogen steder i huset!
*G*

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-12-03 19:39

<Leyna> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Så kunne man ligefrem længes efter en WUNDERBAUM

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 14:42

On Sat, 13 Dec 2003 19:39:09 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

><Leyna> skrev i en meddelelse

>Så kunne man ligefrem længes efter en WUNDERBAUM

LOL. Jo!
Men til gengæld var jeg glad for at have fået min "gamle" hund
tilbage. så skidt med om han lugtede lidt ilde i et stykke tid.
Han er iøvrigt kommet sig helt nu. Han er stadig på antibiotika, men
der er ingen tegn på at han har det dårligt overhovedet. han er lige
så frisk og fræk som han plejer at være.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-12-03 15:04

<Leyna> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej Leyna

Ja det er lige med at finde ud af, hvor meget de kan tåle, uden at maven
bliver for hård, eller for blød. For de har det med kødben, lige som vi har
det med budding, eller varme vafler. Vi stopper også et par portioner for
sent ... Så lider vi i stilhed bagefter, for vil vi indrømme ???....Næh,

Men som dyrlægen siger, det giver nogle dejligt flotte tænder, og en god
ånde, når bare man husker at lugte til den rigtige ende

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-03 18:45

On Sun, 14 Dec 2003 15:03:40 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

> [...]
>sent ... Så lider vi i stilhed bagefter, for vil vi indrømme ???....Næh,

HÆ! Jeg indrømmer skam gerne når jeg har forædt mig. Is er en af mine
svagheder! *G*
Nu var det jo så ikke min Vaks der var blevet dårlig af kødben, men
stakkels lille Gandalf, som svjh er en bette gravhund... (en rød en)

>Men som dyrlægen siger, det giver nogle dejligt flotte tænder, og en god
>ånde, når bare man husker at lugte til den rigtige ende

Mine to har det fint med at få ben, men de bliver meget vagtsomme
overfor hinanden, når de har ben. Det kan godt blive lidt træls. Vaks
prøver at tiltuske sig begge ben, for så at ligge at vogte over dem,
og så kan lille Hansen var stå dér og kigge på! Møghunde!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : skingur

Dato : 15-12-03 07:05

"" skrev d. 14-12-03 18:45 dette indlæg :
> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

He he..det gjorde Gandalf også, da han var en endnu mindre gravhund end
han er nu!
Stjal alle benene, så den gamle islandske fårehund bare kunne stå og se
ulykkelig ud!

Da jeg en dag ville tage det ene fra ham, blev han RIGTIG gal og
knurrede vildt af mig. Jeg tog fat i ham..og måtte lynhurtigt have fat i
nakkeskindet, ellers havde den lille lort sgu bidt mig! Nåååårh, hvor
fik han skældud! Siden har der tilgengæld intet været, når han får ben.
Faktisk er benspisning en social begivenhed, der helst skal foregå
ovenpå nogen (læs:mig!)

Jeg tager aldrig benet fra ham, når jeg først har foræret ham det, men
stadig skal det være sådan, at jeg kan bestemme om det må spises på de
ægte tæpper eller i sengen!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-12-03 14:47

<Leyna> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

He He, blev lige mindet om det her i nat. Min Aussie kommer snigende, og
lader som om hun vil ud....Så jeg går da med nedenunder, så gennem køkkenet,
og står og kigger på stuedøren, nå hvad pokker vil hun dog der, nå lukker da
døren op, så smutter hun ind, og vender fluks tilbage med en ordentlig
knokle i gabet. Så tilbage til soveværelset, og så ser man hendes øjne
gløde i mørket, meget meget tilfreds med, at nu ligger det store drog af en
Hovawart han, og stirrer misundeligt på mig, med alt hvad der kan
mobiliseres af madfantasi oppe på fuld skrue )....
Is kunne godt betragtes som en fælles svaghed, men når vi er tre sammen, må
det vel være en styrke

M.V.H.....Benny..