Brunering
Fra : lars stade

Dato : 12-12-03 22:10

Hej NG
jeg har i et par år, haft min halvautomat med på havet og det tager hårt på
bruneringen. Er de nogle der kender en "gør det selv" metode til at friske
bruneringen op igen, da den efterhånder er meget slidt

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 13-12-03 20:58

hej Lars

Da det kun er en bøsse til havet, kan du enten købe en flaske med
brunering hos din våbenhandler, eller gøre som smedene, hvis de skal
"brunere" et stykke metal. Smede bruger ganske normal skæreolie, som de
smører på metallet og varmer det derefter. - (prøv først på et lille
stykke "skrot" metal!

Med Venlig hilsen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 14-12-03 19:33

Øhh...Den her skal du sku passe lidt på med. Jeg er udlært smed og jeg benytter da osse metoden til at rustbestytte med. Varm en pladedel godt op med en svejsebrænder og så pensle olie på - gl. gearolie er godt. De gamle smede varmede i essen og brugte raps- eller linolie. Hvis du gør det på en bilskærm ruster den aldrig. Men - der skal altså varmes ordentligt op før det virker - og din bøsse er formentlig loddet sammen, ikke?
Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 15-12-03 17:05

Hej Niels!

Jeg mente nu ikke at det skulle være så varmt at lodningen ville gå fra
hinanden. men det er mig, som ikke husker rigtigt.
Jeg trækker da bare ideen tilbage...

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 15-12-03 18:12

Hej Bo. Jamen jeg mente da heller ikke at det ikke kan lade sig gøre - bare at det nok ikke lige er bøssen en uøvet mand skal forsøge sig med Når jeg oliebrænder opvarmer jeg til akkurat rødvarmt - ca. 900 g. Det er meget nær de gængse loddetemperaturer. (Og over anløbningstemperaturerne for alt hvad der måtte være hærdet ). Husk forresten - først varme, derefter olie på - ellers bliver det bare til sod i stedet.
Niels

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 17-12-03 17:59

Hej Niels.

Det lyder lidt spændende med den proces du beskriver. Dur den til alle
ståltyper (bortset fra dem der ikke tåler anløbning selvfølgelig)?

Og hvad med f.eks aluminium?

Hvilken type olie bruger man (skal det være skæreolie?)

Kan man male på det efterfølgende?

mvh

Ole

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-12-03 20:12

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:3fe08b27$0$27366$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Niels.
>
> Det lyder lidt spændende med den proces du beskriver. Dur den til alle
> ståltyper (bortset fra dem der ikke tåler anløbning >selvfølgelig)?

Hmm. jeg har det vist med at løbe ind i OT-diskussioner - min mening var jo netop at dette her duer til alt andet end lige våben Hvad "ståltyper" angår , så ER alt det du kender som "jern" faktisk stål, og ja det duer på alle stålemner der kan tåle at blive varmet kraftigt op. ( Men det har vel næppe meget mening at rustbeskytte "rustfrit" stål? Det er på grund af oliebrændingen, at gammelt smedejern næsten altid er sort - i gamle dage blev næsten alt beskyttet på den måde. Og når man hærder så køler man i olie - resultatet bliver det samme.
> Og hvad med f.eks aluminium?
Aner det ikke, men alu smelter så vidt jeg husker omkring 660 gr. Og det bliver aldrig rødt - det forsvinder bare pludselig - jeg husker stadig da jeg skulle lære at gassvejse i alu. Der røg nogen emner i starten. Og det ruster forresten ikke ret meget heller.

> Hvilken type olie bruger man (skal det være >
skæreolie?)

Se de foregående indlæg i strengen.

> Kan man male på det efterfølgende?

Ja da, men ikke alle malinger binder lige godt. Hammerlak er altid godt, men bruger du det behøver du alligevel ikke anden rustbeskyttelse. Mange "baggårds-mekanikere" bruger olie på skærmdele - under en gang "hattelak".
> mvh
>
> Ole

MVH Niels

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 17-12-03 20:33

**********************

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@svigermor.tdcadsl.dk> wrote in message
Hmm. jeg har det vist med at løbe ind i OT-diskussioner.... SNIP

***************************

Tjaee, men så skal du ha' især tak for svaret alligevel!

mvh Ole

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-12-03 22:15

Mit svar var absolut ikke ment som en fornærmelse - håber du bemærkede " " I en gruppe for "praktiske folk" kan man vel godt komme lidt omkring - trafikken i øvrigt taget i betragtning - uden at det skulle genere nogen, men det giver altså lidt sure opstød fra tid til anden. Netbetjente kan godt være lidt nærtagende, og her i gruppen er de oven i købet bevæbnede.

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 13-12-03 21:18

On Fri, 12 Dec 2003 22:10:27 +0100, "lars stade"
<lars.stade@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>bruneringen. Er de nogle der kender en "gør det selv" metode til at friske
>bruneringen op igen, da den efterhånder er meget slidt

Se på hjemmesiden min, så finner du svar på spørsmålet ditt.

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen