Tele2 ADSL og Annullering
Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 12-12-03 20:07

Hej NG

Jeg var desværre et stort fjols og hoppede på Tele2's kampagne og bestilte
konvertering fra TDC til Tele2. Jeg bestilte til d. 10 - 11/11, men til dato
har de stadigt ikke leveret. Jeg annulerede via email og nu kræver de 500
kr. i annulleringsgebyr.

Kan de det ? Jeg mener de har da ikke levet op til levering på den
pågældende dato, så kan de vel heller ikke kræve gebyr ??

Mvh

Jan Riis Sørensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-12-03 21:28

I news:3fda11b6$0$27422$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
Jan Riis Sørensen følgende:

> [...]
>
> Kan de det ? Jeg mener de har da ikke levet op til levering på den
> pågældende dato, så kan de vel heller ikke kræve gebyr ??

Hvilken dato er du blevet lovet installation?

Bemærk at der med stor sandsynlighed er tale om op til 6 ugers
leveringstid. - Det siger Tiscali også at de har på nogle af deres
abb.-typer.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : bingobango

Dato : 13-12-03 20:57

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in news:ExpCb.3471
$Kf6.2362@news.get2net.dk:

> [...]
>
> Bemærk at der med stor sandsynlighed er tale om op til 6 ugers
> leveringstid. - Det siger Tiscali også at de har på nogle af deres

Tele2 skriver:
Efter tilmelding til tele2ADSL, men før etablering af ADSL-forbindelsen,
kan aftalen opsiges skriftligt mod indbetaling af et opsigelsesgebyr.
For tele2adsl abonnementer gælder en bindingsperiode på 6 måneder
gældende fra etablering af adsl-forbindelsen.

Abonnementer kan ikke opsiges i bindingsperioden. Lukning af forbindelsen
i bindings-perioden vil medføre opkrævning af abonnement for den
resterende del af bindingsperioden.

MEN DER STÅR OGSÅ: Hvis kunden flytter til udlandet, kan tele2 uden
varsel bringe aftalen til ophør.

Så måske skulle du melde dem at du flytter, måske til spanien, va' var
det noget.
Læst disse før du hopper helt ind

http://www.findsvar.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=
794

http://www.findsvar.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=
734&mode=thread&order=0&thold=0

http://www.tele2asdl.dk

Mvh
O J

Fra : Bob Bobsen

Dato : 13-12-03 23:53

Sorry this is in English, but, the same happened to me. They gave me
two 'possible' days in July but failed to install because of 'TDC'.
When I canceled I had to pay the 500 kr because I did not cancel
within the 8 days allowed in the beginning. Bastards! They could take
a year but as long as you didn't cancel within those first 8 days,
then you have to pay (its in the fine print), so screw them, they have
lost me forever with this scam.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-03 14:05

"Jan Riis Sørensen" <janriis@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> 11/11, men til dato har de stadigt ikke leveret. Jeg annulerede
> via email og nu kræver de 500 kr. i annulleringsgebyr.

Har Tele2 overholdt reglerne i Fobrugeraftaleloven bla. med oplysning
om 14 dages fortrydelsesret?

§ 12 b. Vil forbrugeren ved aftale om tjenesteydelser eller løbende
levering af tjenesteydelser bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren
underrette den erhvervsdrivende herom senest 14 dage efter det seneste
af følgende tidspunkter:

1) Den dag, forbrugeren modtog underretning om, at aftalen var indgået,
eller

2) den dag, forbrugeren modtog oplysninger i overensstemmelse med § 11
a, stk. 1, 2 og 4, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter
den dag, forbrugeren modtog underretning om, at aftalen var indgået.

Stk. 3. § 6, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.

> Kan de det ? Jeg mener de har da ikke levet op til levering på den
> pågældende dato, så kan de vel heller ikke kræve gebyr ??

Hvis Tele2 ikke har overholdt deres del af aftalen kan de ikke opkræve
gebyr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 14-12-03 17:51

Det var smuk og solrig dag da Morten Bjergstrøm skrev
news:Xns94518F3648898.miljokemi.dk@miljokemi.dk i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Har Tele2 overholdt reglerne i Fobrugeraftaleloven bla. med oplysning
> om 14 dages fortrydelsesret?

Citat fra den mail man får efter tilmelding:

"Tele2 oplyser dig om, at du har 14 dages fortrydelsesret."

--
Rune D. Jørgensen

Fra : karsten

Dato : 15-12-03 11:25

On Sun, 14 Dec 2003 16:51:14 +0000, Rune D. Jørgensen wrote:

> Citat fra den mail man får efter tilmelding:
>
> "Tele2 oplyser dig om, at du har 14 dages fortrydelsesret."

Men for at det skal give nogen mening, må det vel være fra levering?

eller er det mig, der er ude i skoven?

karsten

Fra : Nicki Brøchner Niels~

Dato : 15-12-03 11:39

karsten wrote:
> Men for at det skal give nogen mening, må det vel være fra levering?
>
> eller er det mig, der er ude i skoven?

Ikke nødvigtvis. Mest fordi at som "Jan Riis Sørensen"
<janriis@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> af følgende tidspunkter:
>
> 1) Den dag, forbrugeren modtog underretning om, at aftalen var

Og efter som at Tele2 siger at det er 14 dage efter bestillingen eller
som der står efter at aftalen er indgået. Er der som jeg fortolker ikke
noget ivejen med hvad de gør, juridisk. Måske kun Moralsk ;)

--
Venlig hilsen
Nicki Brøchner Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-12-03 12:18

Nicki Brøchner Nielsen <thedream@myplace.dk> skrev:

> [...]
> eller som der står efter at aftalen er indgået. Er der som jeg
> fortolker ikke noget ivejen med hvad de gør, juridisk. Måske kun

Problemet er, at Tele2 lover et leveringstidspunkt som de ikke
overholder. Hvis kunden herefter meddeler, at han ikke ønsker Tele2 som
udbyder har Tele2 ikke ret til at opkræve de 500,- eftersom Tele2 ikke

Fra : Nicki Brøchner Niels~

Dato : 15-12-03 13:18

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> overholder. Hvis kunden herefter meddeler, at han ikke ønsker Tele2 som
> udbyder har Tele2 ikke ret til at opkræve de 500,- eftersom Tele2 ikke

Ja og så er vi inde i en fortolkning af aftaleloven, og nej jeg må
indrømme at jeg ikke er klar over hvordan aftaleloven skal tolkes her.
Om det er et aftale brud at man ikke levere produktet til tiden. Og om
man må opkræve et gebyr når forbrugeren ønsker at annullere aftalen.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 16-12-03 18:39

Det var smuk og solrig dag da Morten Bjergstrøm skrev
news:Xns94527D0E96EF7.miljokemi.dk@miljokemi.dk i
> [...]

> overholder. Hvis kunden herefter meddeler, at han ikke ønsker Tele2 som
> udbyder har Tele2 ikke ret til at opkræve de 500,- eftersom Tele2 ikke

Endnu et citat fra tele2's mail:
"Tele2 kan ikke garantere, at din ADSL forbindelse bliver konverteret på en
af de valgte datoer."

Så du kan jo dårligt kalde det aftalebrud.

--
Rune D. Jørgensen - Der heller ikke er fan af TELE2, men nu nok mener, at
de overholder reglerne.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-12-03 15:11

> Ja og så er vi inde i en fortolkning af aftaleloven,

Der er ikke alverden at tolke.

> og nej jeg må
> indrømme at jeg ikke er klar over hvordan aftaleloven skal tolkes
> her. Om det er et aftale brud at man ikke levere produktet til
> tiden.

Naturligvis er det et brud på den indgående aftale når det aftalte
leveringstidspunkt ikke overholdes. Aftaleloven siger dybest set ikke
andet end: "En aftale er en aftale og en aftale skal holdes".

§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren

> Og om man må opkræve et gebyr når forbrugeren ønsker at
> annullere aftalen.

Tele2 kan ikke henholde sig til en aftale de ikke selv overholder.
Længere er den såmænd ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-12-03 19:53

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> skrev:

> Endnu et citat fra tele2's mail:
> "Tele2 kan ikke garantere, at din ADSL forbindelse bliver
> konverteret på en af de valgte datoer."
>
> Så du kan jo dårligt kalde det aftalebrud.

I hvilken forbindelse får man den besked? I forbindelse med, at man
melder sig til på nettet eller når man får et brev med informatiom om,
at konverteringen udføres x/y/z?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans

Dato : 16-12-03 20:56

> I hvilken forbindelse får man den besked? I forbindelse med, at man
> melder sig til på nettet eller når man får et brev med informatiom om,
> at konverteringen udføres x/y/z?

Der bliver tilsendt et brev med en konverteringsdato. Bliver den ikke
overholdt får man en ny dato med en begrundelse hvorfor den oprindelige dato
blev overskredet. Da Tele2 er afhængig af aftaler med TDC behøver det ikke
være Tele2 som er årsag til udskydelsen, hvilket var tilfældet hos mig, så
derfor virker det noget forudindtaget kun at rette skytset den ene vej. Der
er trods alt flere parter involveret.

/ Hans

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-12-03 21:20

"Hans" <email@kvik.org.invalid> writes:

>Da Tele2 er afhængig af aftaler med TDC behøver det ikke være Tele2
>som er årsag til udskydelsen, hvilket var tilfældet hos mig, så
>derfor virker det noget forudindtaget kun at rette skytset den ene vej.

Nah. Det er Tele2, der lover kunden en dato. Så må Tele2 sørge for,
at underleverandører leverer til den tid, de har lovet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans

Dato : 16-12-03 21:27

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nah. Det er Tele2, der lover kunden en dato. Så må Tele2 sørge for,
> at underleverandører leverer til den tid, de har lovet.

Er du nu helt sikker på det? Jeg tror ikke Tele2 er i stand til at fastsætte
en dato før de har fået en tilbagemelding fra underleverandøren. Hvor skulle
de få datoen fra? En krystalkugle?

/ Hans

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-12-03 21:29

> [...]

>en dato før de har fået en tilbagemelding fra underleverandøren. Hvor skulle

Hvorfor så love noget?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans

Dato : 16-12-03 21:39

> Hvorfor så love noget?

Synes du ikke vi kører lidt rundt i cirkler nu?

Hvis kunden har fået en dato af Tele2, så er den jo nok ikke bare hevet op
af hatten. Det vil da være en afsindig dårlig aftale mellem TDC og Tele2,
hvis det er TDC som hver gang skal undskylde overfor kunden hvis datoen ikke
overholdes, hvilket var tilfældet hos mig.

/ Hans

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-12-03 21:43

> [...]

>hvis det er TDC som hver gang skal undskylde overfor kunden hvis datoen ikke
>overholdes, hvilket var tilfældet hos mig.

Tele2 lover kunden, at de kommer på et givent tidspunkt. Hvis de
ikke kommer, er det ikke TDC, der skal klandres. TDC har jo ikke
lovet *kunden* noget.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans

Dato : 16-12-03 21:57

> Tele2 lover kunden, at de kommer på et givent tidspunkt. Hvis de
> ikke kommer, er det ikke TDC, der skal klandres. TDC har jo ikke
> lovet *kunden* noget.

Enten skriver jeg ikke dansk, eller også _vil_ du bare misforstå det jeg
skriver.

Det handler ikke om hvem der skal klandres, men udelukkende at det ikke er
Tele2 som egenhændigt har oplyst en dato. Selvfølgelig er det en sag mellem
Tele2 og kunden, hvad skulle det ellers være, men lad være med at påstå at
det udelukkende er Tele2's fejl at datoer ikke kan overholdes. Der
foreligger en samarbejdaftale selskaberne imellem og selvfølgelig kan der
opstå fejl og forsinkelser undervejs, men når det gælder Tele2 skal jeg lige
love for at krudtet sidder løst.

/ Hans

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-12-03 09:10

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev:

> [...]
> det en sag mellem Tele2 og kunden, hvad skulle det ellers være,
> men lad være med at påstå at det udelukkende er Tele2's fejl at

Det er der heller ikke nogen, der påstår. Det både Klaus og jeg skriver
er, at Tele2 er ansvarlig for at overholde de aftaler de indgår med
kunderne.

> Der foreligger en samarbejdaftale
> selskaberne imellem og selvfølgelig kan der opstå fejl og
> forsinkelser undervejs, men når det gælder Tele2 skal jeg lige
> love for at krudtet sidder løst.

Det sidder da ikke mere løst end det gør med TDC for mit vedkommende:

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 17-12-03 15:25

Det var smuk og solrig dag da Morten Bjergstrøm skrev
news:Xns9453CA4B75ABF.miljokemi.dk@miljokemi.dk i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> I hvilken forbindelse får man den besked? I forbindelse med, at man
> melder sig til på nettet eller når man får et brev med informatiom om,
> at konverteringen udføres x/y/z?

Det står i den mail du modtager umiddelbart efter du har tilmeldt dig! Og
det står også på hjemmesiden når du tilmelder dig.
Citat:
"Vi forsøger at lægge oprettelsesdatoen for Tele2ADSL så tæt på
opsigelsesdatoen som muligt, men vi kan ikke garantere en dato."

Her er hele mailen, der kommer umiddelbart efter en tilmelding, i tilfælde
af at I ikke har set den:
Kære Rune Dahl,

Tak for din bestilling af Tele2ADSL. Vi bekræfter hermed, at vi har
modtaget din bestilling.

Bemærk: Svar på denne e-mail til tilmelding@tele2adsl.dk besvares ikke.
Send din e-mail til info@tele2adsl.dk og vi besvarer din henvendelse
hurtigst muligt.

Din Tele2ADSL forbindelse er bestilt ud fra nedenstående oplysninger, som
du har angivet ved bestillingen.

Adresse:    XXXXXXXXXX
Postnr. & by:    2300 københavn S.
Telefon nr.:    XXXXXXXX
E-mail-adresse:    XXXXXXX@tiscali.dk

Fortrukne installationsdatoer:
3-12-2003, 4-12-2003, 10-12-2003

Tele2 kan ikke garantere, at din ADSL forbindelse bliver konverteret på en
af de valgte datoer. Hvis vi ikke kan opfylde dit ønske mht. dato, vil
Tele2 vælge en anden konverteringsdato. Du modtager oplysninger om den
endelige konverteringsdato i et brev fra Tele2ADSL i god tid inden
konverteringsdagen.

Tele2 kundenr.:    XXXXXXXXXX

ADSL produkt:
- Download 1024 kbit/s og upload 256 kbit/s
Pris 430 kr. pr. måned

- Oprettelse af Tele2ADSL. Pris 0 kr.

- Gør det selv. Pris 0 kr.
(du skal selv foretage opsætningen af din computer ved
hjælp af den kvikguide, som leveres af Tele2.)

Andre oplysninger:

- Jeg har en almindelig analog forbindelse
- Jeg opsiger selv mit ADSL abonnement hos Tiscali.
Opsigelsesdato: 31-12-2003
Tele2 Fastnet abonnement koster 108 kr. pr. måned

Du har valgt at lade Tele2 kontakte dig med informationer om yderligere
produkter, gode tilbud og konkurrencer.

Tele2 oplyser dig om, at du har 14 dages fortrydelsesret.

Hvad sker der nu?

Vi bestiller en konvertering af din linje til ADSL. Så snart vi har en
bekræftelse fra TDC på konverteringsdatoen, sender vi dig et
konverteringsbrev. Der kan gå op til 5 uger fra dags dato, til vi får en
bekræftelse, og du modtager konverteringsbrevet. Du vil under alle
omstændigheder modtage konverteringsbrevet samt modem og skillefilter i god
tid, inden din Tele2ADSL forbindelse konverteres.
Hvis du har spørgsmål, beder vi dig ringe til vores ADSL kunde- service på
tlf. 7730 1321. Vi har åbent på hverdage mellem kl. 8:00 og 20:00 og i
weekenden fra 10:00 til 18:00.

Venlig hilsen

Tele2ADSL
Kundeservice

Rune D. Jørgensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-12-03 18:16

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> writes:

>Citat:
>"Vi forsøger at lægge oprettelsesdatoen for Tele2ADSL så tæt på
>opsigelsesdatoen som muligt, men vi kan ikke garantere en dato."

Det er jo andre toner end dem, man tidligere har hørt. Så er det
jo helt fjong politik fra Tele2s side. Og næppe noget, man kan
klage over, hvis de misser det.

Man har jo så rig mulighed for at bruge sin fortrydelsesret, hvis
man er meget opsat på, at det bliver netop den valgte dag.

Når der så går måneder, er den naturligvis ovre i den gale grøft
igen... men det har jeg heller ikke hørt eksempler på for nylig.

Mvh.
Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-12-03 09:05

> [...]

> hvilket var tilfældet hos mig, så derfor virker det noget
> forudindtaget kun at rette skytset den ene vej. Der er trods alt

Tele2 skal overholde de aftaler de indgår med deres kunder. Tele2 kan
ikke sende kunden videre til deres leverandør, her TDC. Hvis TDC ikke
overholder deres aftaler kan Tele2 gå videre mod dem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-12-03 09:07

> [...]

> fastsætte en dato før de har fået en tilbagemelding fra
> underleverandøren. Hvor skulle de få datoen fra? En krystalkugle?

Så må de jo simpelthen lade være med at oplyse kunden om en
konverteringsdato. Jeg har dog svært ved at se, hvorfor de ikke skulle
kunne få en præcis dato hos TDC når TDC normalt opretter til den lovede
dato og det lovede tidspunkt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-12-03 17:17

> [...]
> "Vi forsøger at lægge oprettelsesdatoen for Tele2ADSL så tæt på
> opsigelsesdatoen som muligt, men vi kan ikke garantere en dato."

Ok det kan næppe bruges såfremt Tele2 efterfølgende fremsender et brev
med angivelse af en specifik konverteringsdato.

Det forbehold der her er tale om gælder specifikt i
bestillingssituationen ved overflytning fra anden udbyder, hvor Tele2
sørger for opsigelsen, hvor kunden (?) vælger nogle
installationsdatoer, der passer kunden.

> [...]
> Du modtager oplysninger om den endelige konverteringsdato i et
> brev fra Tele2ADSL i god tid inden konverteringsdagen.
[...]
> [...]
> et konverteringsbrev. Der kan gå op til 5 uger fra dags dato, til
> vi får en bekræftelse, og du modtager konverteringsbrevet.

Det er datoen i det nævnte konverteringsbrev Tele2 skal overholde og
såfremt de ikke gør det kan de næppe gøre krav gældende mod kunden
såfremt kunden vælger at opsige abonnementet før det er igangsat, da

Fra : Hans

Dato : 17-12-03 17:23

> [...]
> såfremt kunden vælger at opsige abonnementet før det er igangsat, da
> Tele2 ikke har overholdt deres del af aftalen.

Kan du ikke være rar og læse det indledende indlæg. Jeg forstår det således
at han endnu ikke har modtaget brevet med konverteringsdatoen, men kun har
valgt datoer ved online bestilling.

Det er hvad tråden handler om, og ikke alle de forudindtagede meninger hvad
Tele2 har "lovet".

/ Hans

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-12-03 19:03

> [...]

> det således at han endnu ikke har modtaget brevet med
> konverteringsdatoen, men kun har valgt datoer ved online

Det kan du godt have ret i og så bliver Jan nok nødt til at bide i det
sure æble medmindre der er gået rigtigt mange måneder siden
bestillingen.

> Det er hvad tråden handler om, og ikke alle de forudindtagede
> meninger hvad Tele2 har "lovet".

Er det blevet klart nok med, hvis vi lige ser bort fra mine personlige
funderinger om urimelige aftalevilkår:

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans

Dato : 17-12-03 19:08

> [...]
> bestillingen.

> Er det blevet klart nok med, hvis vi lige ser bort fra mine personlige

Vi er da helt enige. Jeg syntes bare at tråden havde taget en drejning helt
væk fra det oprindelige problem, og det var årsagen til jeg reagerede. At
Jan så synes der er gået for lang tid, er jo et helt andet spørgsmål, og jeg
ville da ringe til dem for at få en status på bestillingen.

/ Hans

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-12-03 19:28

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev:

> Vi er da helt enige. Jeg syntes bare at tråden havde taget en
> drejning helt væk fra det oprindelige problem, og det var årsagen
> til jeg reagerede.

Hvilket du også endelig skal gøre en anden gang. Det er altid vigtig at
få præciseret uklarheder og det er ikke altid man selv ser sådanne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-12-03 18:55

> Det er jo andre toner end dem, man tidligere har hørt. Så er det
> jo helt fjong politik fra Tele2s side. Og næppe noget, man kan
> klage over, hvis de misser det.

Der er to forskellige datoer. De datoer, der oplyses under bestillingen
er vejledende og her har man 14 dages returret. Hvis man afbestiller
herefter er det ok at Tele2 opkræver 500,- under forsætning at
aftalevilkåret er rimeligt, hvilket nok kan afhænge af Tele2s udgifter
indtil opsigelsen.

Den anden dato er når der kommer et brev med en endelig
konverteringsdato. Hvis Tele2 ikke overholder denne kan Tele2 ikke
opkræve de 500,- ved opsigelse af aftalen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-12-03 18:57