256kb/s download/upload på samme tid?
Fra : Michael H. Madsen

Dato : 12-12-03 19:53

Hej.

Hvis man har en SDSL linie, 256kb/s up- og download linie og man downloader
for fuld skrue, kan man så også uploade med 256kb/s på samme tid uden det
går ud over download?

Altså er upload hastigheden den samme om jeg downloader samtidig eller ej?

Skal Up og Down ses som 2 seperate linier?

Mvh. Michael.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-12-03 20:24

Michael H. Madsen skrev i et indlæg på usenet:
> Altså er upload hastigheden den samme om jeg downloader samtidig
> eller ej?

Ikke helt - Martin har lidt om det på sin udmærkede side:

http://www.makr.dk/go.php?updown

> Skal Up og Down ses som 2 seperate linier?

Ja - med ovenstående forbehold.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares
i gruppen.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 12-12-03 23:17

Takker for link og info.

Mvh. Michael.

Fra : Jan Bachman

Dato : 12-12-03 22:08

>Altså er upload hastigheden den samme om jeg downloader samtidig eller ej?

ADSL er full duplex. Dvs. du kan uploade og downloade samtidig.

De påvirker dog lidt hinanden, da trafik den ene vej, som regel
medfører lidt trafik den anden vej også. Det drejer sig om svarpakker,
hvor man holder dem i den anden ende orienteret om, hvor meget man
løbende har modtaget. Hvis noget er gået tabt, så skal det jo sendes
igen. Forholdet er omkring 1:100. Dvs. når du har downloadet 1 MB, så
har du også sendt 10 kB. De 10 kB kan du så trække fra den
tilgængelige båndbredde, hvis du vil uploade samtidig. Situationen
gælder også for det omvendte scenarie, hvor du uploader og modtager
svarpakker retur.

/Jan

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 12-12-03 23:14

Hej Jan.

Havde tænkt lidt på det med svarpakkerne, men det er vel ikke noget mærkbart
på modsatte linie...

Takker for svarne.

Mvh. Michael.

Fra : Martin Jensen

Dato : 13-12-03 00:36

> Havde tænkt lidt på det med svarpakkerne, men det er vel ikke noget
mærkbart
> på modsatte linie...

Det har nu en del at sige. Hvis du ikke har noget imod at tumle med et
'rigtigt' netværksoperativsystem, så kig på denne mulighed i OpenBSD
og/eller FreeBSD:

http://www.benzedrine.cx/ackpri.html

Det er 'Smart (tm)'.

- Martin

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 13-12-03 05:21

Ser spændende ud, kigger på det.

Tak.

Michael.

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 13-12-03 17:22

On Sat, 13 Dec 2003 00:36:11 +0100, Martin Jensen wrote:

> mærkbart
>
> Det har nu en del at sige. Hvis du ikke har noget imod at tumle med et
> 'rigtigt' netværksoperativsystem, så kig på denne mulighed i OpenBSD
> og/eller FreeBSD:

Kan dette også sættes op som gateway, og på den måde få alle klienter
bagved til at udnytte båndbredden bedre?

--
Mvh.
Kasper Nordal Lund

Fra : Martin Jensen

Dato : 13-12-03 18:07

> Kan dette også sættes op som gateway, og på den måde få alle klienter
> bagved til at udnytte båndbredden bedre?

Ja, tjek OpenBSDs FAQs og guides til opsætning af networking, der har de en
masse gode eksempler. F.eks. disse:

http://www.openbsd.org/faq/pf/queueing.html

Læs alt deres 'opsætning af netværk' og 'opsætning af pf' igennem, så får du
et godt billede af de muligheder der er deri.

- Martin

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-12-03 11:57

"Michael H. Madsen" wrote:

> Havde tænkt lidt på det med svarpakkerne, men det er vel ikke noget mærkbart
> på modsatte linie...

Det kan godt være en del.. Jeg har en server kørende med bl.a. FTP
på og da den er temmeligt velbesøgt er min upstream ofte max.
belastet. Serveren sidder på en 512/512 adsl. Et typisk scenarie
kan være at jeg har 5-6 brugere logget på ftpen og de trækker
tilsammen ca. 53-54 kB/s. Hvis jeg så starter min ftp-klient og
giver mig til at downloade fra en fremmed ftpserver, så får jeg
ca. 45 kB/s i downloadhastighed og samtidig daler min servers
uploadhastighed til ca. det samme. Sætter jeg så min ftp-klient
til max. at downloade med 40 kB/s, så kan min server igen uploade
med noget der ligner fuld hastighed.

Jeg kan se Jan Bachman snakker om et forhold på 1:100, personligt
oplever jeg noget der ligner et 10% performancefald når der er
fuld skrue på begge retninger. Det skal dog lige siges at min
server ikke er verdens allerhurtigste, så måske er der noget
diskaccess der spiller ind i mit tilfælde?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan Bachman

Dato : 13-12-03 12:34

> [...]
>server ikke er verdens allerhurtigste, så måske er der noget
>diskaccess der spiller ind i mit tilfælde?

Mit forhold var baseret på en måling af % upload ved 100% download.

Den siger faktisk ikke noget om, hvad der ellers sker, når begge
datastrømme er 100% belastet, og svarpakker har svært ved at nå frem.
Der kan dine 10% fald sikkert godt være realistiske.

/Jan