med hvid eller...??
Fra : Louise Viborg

Dato : 12-12-03 19:31

Jeg har et spørgsmål som drejer sig om vores hunkastrat.
Hun er sorttortie klassisktabby. Men på halsen har hun hvide hår. Det
er ike en plet, det er bare hvide hår ind imellem det brune. Under
hendes ene pote har hun lidt hvid pels rundt om en af hendes
trædepuder.
Er hun så med hvid?

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-12-03 15:58

> [...]
> er ike en plet, det er bare hvide hår ind imellem det brune. Under
> hendes ene pote har hun lidt hvid pels rundt om en af hendes

Hvis det er enkelte hvide hår rundt omkring vil jeg tro at det er døde hår.
Også helt sorte katte har hvide hår. Det betyder ikke den er med hvid.
Men sidder det i totter/pletter. Evt. en medalje på halsen er det en hel
anden sag.
Det hvide kan være "med hvid" eller "hvidplethed". Det sidste er uønsket.
Det er 2 forskellige gener. Når en kat har hvidplethed bør det ikke kaldes
"med hvid", men ofte ryger de jo i den kategori på udstillinger.
Min mening er at man bør avle sig væk fra det gen, for det er da trælt at
lave en parring med to katte uden hvidt og så kommer der sørme en killing
med en hvid plet på brystet.

Mener at man i usa først har en kat "med hvid" hvis der er 33% af katten der
er hvidt, men det vil jeg ikke hænges op på

Men stadig: De enkelte hvide hår, kan være døde hår. Prøv at hiv et af. Det
gør ikke ondt på katten, hvis det er dødt

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Allan

Dato : 14-12-03 16:11

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ike en plet, det er bare hvide hår ind imellem det brune. Under
> hendes ene pote har hun lidt hvid pels rundt om en af hendes

Min sort smoke MCO, Der ikke er smoke i hovedet men sort

Han fik for et par år siden en hvid plet på det ene øre, pletten kom efter
jeg fjernede en tæge. Og den har været der siden.

Så det kan være meget andet end genetik der laver hvide hår. Det er nu kun
en 5 - 7 små hår det drejer sig om.

Mvh Allan