Netværks installation
Fra : Anders Pedersen

Dato : 12-12-03 19:17

Da vi har to computere sat sammen via en switch til stofsnet ville jeg
gerne kunne køre netværk.
Men hvordan gør jeg
Har prøvet det indbyggede i winxp men det virker imme på den anden maksine
kun med en fejlmeddelse.

os er winxp/win98se

Ville vi kunne være to på stofanet af gangen hvis vi køre netkærk.
ville vi være fri for at lokke af og på stofanet

Anders Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 19:29

Anders Pedersen skrev
> [...]
>

> Ville vi kunne være to på stofanet af gangen hvis vi køre netkærk.
> ville vi være fri for at lokke af og på stofanet

Hej Anders

http://www.serverguider.dk/VisArtikel.aspx?id=138 er der mulighed for at
lære hvordan man deler en Internetforbindelse.

Mvh.
Per Schulze
http://www.serverguider.dk

Fra : Anders Pedersen

Dato : 12-12-03 20:34

On Fri, 12 Dec 2003 19:29:14 +0100, Per Schulze wrote:

> Anders Pedersen skrev

> Hej Anders
>
> På http://www.serverguider.dk/VisArtikel.aspx?id=138 er der mulighed for at
> lære hvordan man deler en Internetforbindelse.

Jeg skal ikke dele internet forbindelsen bare have dem i sat i netværk.
den er i forevejen delt med switch

og det sidste klip kan ikke afspilles i media player får en codec
fejlmelding 130

--
Med venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Jens

Dato : 12-12-03 22:27

"Anders Pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Ville vi kunne være to på stofanet af gangen hvis vi køre netkærk.
> ville vi være fri for at lokke af og på stofanet

Du har flere mulighedder, installer netbeui eller ipx og del dine filer med
hele internettet........(medmindre du ved præcist havd du gør.)

Ring til stofa og forklar dem at de da skal tildele netop dine 2 maskiner
ipèr i samme område, så de kan se hinanden, så du kan dele filer med hele
internettet.

Køb en router til omtrent 400kr, og lav et lan, som er tilsluttet Inettet,
så kan du dele dine filer indenfor routeren, og holde alle de onde Inettere
uden for routeren.
(kræver at du kopierer en af dine pcèrs mac over i routeren inden den sættes
til med wan porten, da der ellers vil gå ca 4 timer inden den får
forbindelse, med mindre det var eb flexrate ?.)

Mvh Jens

Fra : Anders pedersen

Dato : 13-12-03 09:34

On Fri, 12 Dec 2003 22:27:05 +0100, Jens wrote:

> [...]
> ipèr i samme område, så de kan se hinanden, så du kan dele filer med hele
det skal kun være på 2 maskiner

Hvis jeg gør vil de have et familie obkobling til 299 i oprettelse+25kr
måned.
så jeg får flere login
> [...]
> til med wan porten, da der ellers vil gå ca 4 timer inden den får
> forbindelse, med mindre det var eb flexrate ?.)

Jeg har en switch og det burde være godtnok til at lave et mini netværk

hvor gør jeg uden ekstra tilbehør

Anders B Pedersen
ved epost fjern NOSPAM.

Fra : Jan Bachman

Dato : 13-12-03 09:50

>Jeg har en switch og det burde være godtnok til at lave et mini netværk
>hvor gør jeg uden ekstra tilbehør

Prøv at installere en ekstra protokol ud over TCP/IP på begge
maskiner. Det kunne være IPX/SPX eller NetBEUI.
Så burde fildeling være muligt.

Læs lidt om det her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Som Jens mere end antyder, så er der faldgruber. Du skal ikke træde
meget ved siden af, før du ikke kun fildeler mellem dine to PC'er, men
med hele Internettet. Så kan alle se dine delte filer, og det er vel
næppe fedt! Hele den bekymring kan du slippe for med en router.

/Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-12-03 10:00

On Sat, 13 Dec 2003 09:34:08 +0100, Anders pedersen
<anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

>Jeg har en switch og det burde være godtnok til at lave et mini netværk
Måske, men en router er at foretrække, det gør øvelsen meget nemmere.

>hvor gør jeg uden ekstra tilbehør
Undersøg fgl: den IPadresse og subnet-mask maskine A og B får tildelt.
Så finder du ud af (vha. IPadresse og subnet-mask) hvilket subnet dine
maskiner er i. Hvis de er i samme subnet, slår du fil og printerdeling
til, deler en mappe/printer (Du deler med alle andre der måtte være i
samme subnet).

/Hans

Fra : Jens

Dato : 13-12-03 10:30

> [...]

> Hvis jeg gør vil de have et familie obkobling til 299 i oprettelse+25kr

Ja, og det betyder at en router til 450 kr er tjent hjem på ca 6 måneder
ikke ?

> Jeg har en switch og det burde være godtnok til at lave et mini netværk

Det er det, hvis du sætter dig ind i tingene, ikke lader junior lege med
spil som kun virker over ip, undgår office programmer som kan dele kalendere
og "delte filer" over ip, og et par andre småting.

En switch er tilstrækkelig til at dele filer med nogen man kender, og er på
ens eget net.
Eller du låser måske heller ikke din hoveddør når du tager
hjemmefra.............. ?

> hvor gør jeg uden ekstra tilbehør

Følger Cubus metode, og overvejer om der er kommet nyt til som deler filer
over ip, feks p2p som kazaa, og andre.
Msn kører ip, fjernskriveborde kører over ip.
ekstra protokollerne forhindrer ikke din pc i at svare på et opkald til din
pc`s fjernbord på port 3389, det skal du selv sørge for.
Sammen med alle standard delingerne i xp maskinen, C$, D$, IPCFG$ og hvad de
nu hedder.
Ekstra protokollerne kan bruges, men det kræver viden.
Det gør routeren til dels også, men det er (for mig) nemmere at overskue èn
end 2 samtidige risikoèr

Mvh Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-03 09:51

Jens skrev:

>Du har flere mulighedder, installer netbeui eller ipx og del dine filer med
>hele internettet........(medmindre du ved præcist havd du gør.)

Læst i sin helhed er det forkert hvad du skriver. En router er
hverken en nødvendig eller en tilstrækkelig betingelse for at
køre et sikkert LAN parallelt med en internetforbindelse.

Sæt NetBEUI op på begge computere, sæt LAN'et op og fjern fil- og
printerdeling fra TCP, så kører man lige så sikkert som en simpel
opsætning mod en router.

.... hvilket ikke er sikkert nok, men det er en anden sag.

--
Bertel

Fra : Jens

Dato : 13-12-03 10:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk>

> Læst i sin helhed er det forkert hvad du skriver. En router er
> hverken en nødvendig eller en tilstrækkelig betingelse for at
> køre et sikkert LAN parallelt med en internetforbindelse.

Efter min mening er routeren betydeligt mere sikker for ukyndige end ekstra
protokoller.
Det er muligt at lave det med ekstra protokoller, men man skal træde varsomt
med xp/nt maskiner.
Routeren sørger fo at der ikke kommer public opkald til ens maskine,
medmindre man aktivt gør noget for at få det.
Netbeui forhindrer ikke uvedkommende opkald, heller ikke svar på
uvedkommende opkald, deling over iptrafik eller ej.

> [...]
> opsætning mod en router.
>
> ... hvilket ikke er sikkert nok, men det er en anden sag.

For mig ville det være den væsentligste "sag", og den væsentligste sikkerhed
bag routeren er jo at de lokale ipèr heller ikke routes på nettet, kun
routerens ip kan ses, og den svarer ikke af sig selv på rpc opkald feks.

Mvh Jens