Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hjælp
Fra : Mike Hansen \(8700\)

Dato : 12-12-03 18:13

Hej grupe

Vis jeg nu vil købe en bil i Sverige. Skal jeg så betale afgifter i danmark
eller sverig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-03 18:32

Mike Hansen (8700) wrote:

> Hej grupe
>
> Vis jeg nu vil købe en bil i Sverige. Skal jeg så betale afgifter i danmark
> eller sverig.

Hvis du bor i Danmark, må du ikke køre i en bil med svenske nummerplader
i Danmark. Den skal altså indregistreres i Danmark, og du skal dermed
betale registreringsafgift til den danske statskasse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mike Hansen \(8700\)

Dato : 12-12-03 18:35

Hvad vis jeg har en post adresse i sverige og en her i danmark og jeg bord i
danmark og jeg køber bilen i gennem den svenske post adresse.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 18:40

On Fri, 12 Dec 2003 18:35:11 +0100, "Mike Hansen \(8700\)"
<matrix@stofanet.dk> wrote:

>Hvad vis jeg har en post adresse i sverige og en her i danmark og jeg bor i
>danmark, og jeg køber bilen i gennem den svenske post adresse.

Så kan du godt købe en svensk bil, men hammeren falder, hvis du
misbruger bilen ift. reglerne (dermed betaling af afgift samt bøde).
Lige pt. er der en enorm focus på disse tilfælde af misbrug!

/Mogens

Fra : Mike Hansen \(8700\)

Dato : 12-12-03 18:49

Hvad skulle der være af misbrug. og hvor finder jeg de regler om at ind føre
en bil til danmark fra svergie vis jeg har en post adresse i sverige og jeg
bor i danmark. for jeg har set at den bil jeg gerne vil købe er billiger i
sverige end her i danmark så jeg kan nemlig spare penge ved at købe min bil
i sverige end her i danmark..

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 19:40

On Fri, 12 Dec 2003 18:49:18 +0100, "Mike Hansen \(8700\)"
<matrix@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>sverige end her i danmark så jeg kan nemlig spare penge ved at købe min bil

Alle kan købe biler i andre lande og indføre i DK - dét behøver de
ikke nogen postadresse for. Men der skal betales afgift af den!
Hvis du bor i DK, må du ikke køre i en bil, registreret i et andet
land!
Du kan ikke have en bil i et andet land uden postadresse i det
pågældende land.

Hvad vil DU ???

/Mogens

Fra : 'Knud'

Dato : 12-12-03 20:02

Du skal have bopælsadresse på det sted, hvor du bor.
En postadresse er noget helt andet - det er der, hvor du gerne vil have din
post leveret, men det er naturligvis meget ofte sammenfaldende med
bopælsadresse.
Det er årsagen til, at du skal betale danske registrering hvis du fysisk bor
i Danmark.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Martin Schou

Dato : 13-12-03 00:02

> [...]
> sverige end her i danmark så jeg kan nemlig spare penge ved at købe min

Hvis du trækker afgiften til staten fra, så er priserne på biler i danmark
ofte billigere end i Tyskland, og jeg kan forestille mig det samme gælder
med Sverige. Total fucked up land vi lever i.....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-03 19:35

Mike Hansen (8700) wrote:

> Hvad vis jeg har en post adresse i sverige og en her i danmark og jeg bord i
> danmark og jeg køber bilen i gennem den svenske post adresse.

Hvad mener du med postadresse? Det er din adresse i folkeregistret, der
tæller. Og hvis du flytter din adresse til Sverige, og myndighederne så
finder ud af, at du alligevel bor i Danmark, så falder fars hammer, og
den falder hårdt! Reglerne er selvfølgelig lavet for at undgå at folk
laver numre og for eksempel køber biler i vores nabolande, selvom de
ikke må. Det vil sige, du må godt købe en bil i Sverige eller Tyskland,
du må bare ikke køre i den i Danmark uden at få den indregistreret i
Danmark.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 13-12-03 15:35

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> myndighederne så finder ud af, at du alligevel bor i Danmark, så
> falder fars hammer, og den falder hårdt!

Der var et indslag i TV2/Lorry i mandags om et stigende antal danskere der
får proforma-adresser i Sverige for at kunne købe billige biler. Dansk og
svensk politi havde nu indledt et samarbejde om at knalde fuskerne. Se evt:
http://www.lorry.dk/nettv/tv.asp?dato=08-12-2003&vId=173406&cId=3

David

Fra : Mike Hansen \(8700\)

Dato : 13-12-03 17:32

Hvad vis man får en dansk bil forhandler til at bestille den fra en svensk
bil forhandler og jeg kender den i Sverige og betaler med svenske penge og
køre den til Danmark på danske prøve plader kan det så ikke lade sig gøre..
Fra: Mike

Fra : 'Knud'

Dato : 13-12-03 17:39

> [...]
> bil forhandler og jeg kender den i Sverige og betaler med svenske penge og
> køre den til Danmark på danske prøve plader kan det så ikke lade sig

Det kan det sikkert godt - men det bliver det ikke mere lovligt af.

Hvad skulle formålet i øvrigt være med at bestille /betale bilen i Sverige
for at køre den til Danmark ?
Når du skal have de danske plader skal du såmænd nok få lov at betale
afgiften - og den 'rå' bil er garanteret dyrest i Sverige.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-03 17:40

Mike Hansen (8700) wrote:

> [...]
> køre den til Danmark på danske prøve plader kan det så ikke lade sig gøre..

Læser du ikke svarene?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 14-12-03 10:35

Mike Hansen (8700) wrote:
> [...]
> svensk bil forhandler og jeg kender den i Sverige og betaler med
> svenske penge og køre den til Danmark på danske prøve plader kan det

Jo, og hvad så? Den skal stadig indregistreres.

David

Fra : Ulrik

Dato : 13-12-03 00:55

> Hej grupe
>
> Vis jeg nu vil købe en bil i Sverige.

Så skal du aflevere dit danske sygesikringsbevis og flytte permanent til Sverige og få et
svensk personnummer !
Du skal bo og sove i Sverige men må gerne køre over og besøge "fattige" Danmark samt
arbejde i Danmark

Fra : David T. Metz

Dato : 13-12-03 15:28

Mike Hansen (8700) wrote:
> Vis jeg nu vil købe en bil i Sverige. Skal jeg så betale afgifter i
> danmark eller sverig.

Det afgørende er hvor bilen benyttes og hvor du bor (samt om du er medlem af
kongehuset, men det er du vel ikke?). Det bestemmer hvor bilen skal
registreres og hvor du dermed skal betale afgifter. Bor du i DK og agter du
at benytte den i DK skal du betale i DK - uanset om du køber den i DK eller
Kuala Lumpur. Er bilen ny kan det meget sjældent betale sig at købe den
andre steder end i DK.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020097729-REGL
"§ 1. Der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal
registreres efter færdselsloven, ..."
Og
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
"§ 72. Motorkøretøj, traktor og knallert med en konstruktivt bestemt
maksimal hastighed på over 30 km i timen skal, inden køretøjet tages i brug,
registreres her i landet og forsynes med nummerplader"
Se dog:
"§ 76. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om benyttelse af
udenlandske køretøjer her i landet, herunder om, hvornår der indtræder dansk
registreringspligt."

Jeg kan så afsløre at Tragikministeren ikke har gjort det tilladt som
dansker at køre rundt i Danmark i en bil registreret i udlandet. Faktisk må
du ikke engang leje en bil i udlandet og køre ind i DK - ikke uden
dispensation, og en sådan gives kun til transit eller direkte kørsel fra
grænsen til hjemmet. Visse former for erhvervsmæssig brug er dog undtaget
(især godstransport).

Se fx:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B1997/0069105.htm

"§ 105 a. Personer, der har bopæl her i landet, kan ikke benytte et i
udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2,
3, 4 og 5 og § 106"

David

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-12-03 18:28

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> grænsen til hjemmet. Visse former for erhvervsmæssig brug er dog undtaget

Da jeg var højskoleelev på www.jaruplund-hoejskole.dk som ligger syd for den
dansk-tyske grænse og havde brug for at leje en bil i nogle dage, var jeg nødt
til at tage op til Aabenraa for at leje bilen. Det havde været mest nærliggende
(og billigere) blot at tage ind til Flensborg og have lejet bilen, men så havde
jeg ikke lov til at køre med den i Sønderjylland, da jeg under mit
højskoleophold stadig var tilmeldt folkeregisteret hjemme på Lolland.

-cb

Fra : Mike Hansen \(8700\)

Dato : 13-12-03 18:50

Det vil sige vis købte en bil her i landet og skulle en tur til Sverige så
må jeg ikke køre i den i Sverige vis jeg skal tage efter det du siger...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-03 19:42

Mike Hansen (8700) wrote:

> Det vil sige vis købte en bil her i landet og skulle en tur til Sverige så
> må jeg ikke køre i den i Sverige vis jeg skal tage efter det du siger...

Nej, det vil det ikke sige. Kun hvis du har bopæl i Sverige, og kun hvis
Sverige har en lov der ligner vores.

Du har altså efterhånden fået det slåret ud i pap, læs da for pokker,
hvad der bliver skrevet. En tysker eller en svensker eller for den sags
skyld en dansker med bopæl i Tyskland eller Sverige må gerne køre en bil
med tyske eller svenske nummerplader i Danmark. Har man bopæl i Danmark,
må man ikke køre i en bil med svenske eller tyske nummerplader i
Danmark.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ulrik

Dato : 14-12-03 01:25

"Mike Hansen (8700)" <matrix@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Ham Mike Hansen 8700 Horsens har da lov til at "flygte" til Sverige og søge
opholdstilladelse få svensk personnr. og få en lejlighed derovre,
så kan Mike købe alle de biler på svenske nr.plader han vil
Hvor svært kan det være ?

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-12-03 09:59

"Ulrik" <Ubolten@ofir.dk> skriver:

> [...]
>opholdstilladelse få svensk personnr. og få en lejlighed derovre,
>så kan Mike købe alle de biler på svenske nr.plader han vil

Han skal ikke engang søge opholdstilladelse

Hilsen Sverre.

Fra : anders majland

Dato : 14-12-03 10:18

> Han skal ikke engang søge opholdstilladelse

Nej men han skal så også bliver derovre med sine svenske biler Dvs
han må kun kortvarigt opholde sig i Danmark (uden jeg dog gider slå
reglerne op)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid