Ulovlige vilkår for fortrydelse/returnerin~
Fra : Adam Christensen

Dato : 12-12-03 15:34

Hej NG,

Hvad er jeres erfaring med returnering/fortrydelse af en mobiltelefon købt
on-line?

Det er mit indtryk at mange net-shops (fx monatel.dk, shopaway.dk,
salgsbutikken.dk for blot at nævne nogle få) skriver i deres vilkår at varer
skal returneres i *ubrudt*, *original* emballage. Begge dele er - ifølge
forbrugerombudsmanden
(http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/fortrydelsesret-ulovlige-vilkar.htm)
- ulovlige vilkår for handel på nettet.

Det er mit indtryk at det ikke kun er blandt "mobilshops" at der er mange
brådne kar; måske en historie for ComputerWorld

--
Adam

Fra : Mcisten

Dato : 12-12-03 15:40

"Adam Christensen" <adam_christensenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er mit indtryk at det ikke kun er blandt "mobilshops" at der er mange
> brådne kar; måske en historie for ComputerWorld

Hej Adam

Du har ret, men det er blandt næsten alle internet butikker eller også
skriver de det på andre sider.
Enten er det brådne kar eller også amatører der ikke undersøger sagerne
ordentligt. Der er desværre mange større firmaer der på samme måde skriver
forkerte betingelser og som ikke ændrer dem.

Det galder om at kende sin købelov, for de kan skrive hvad de vil, loven
gælder alligevel.

Selv køber jeg et andet sted når jeg støder påd en slags firmaer.

Mvh Mcisten

Fra : Johnny

Dato : 15-12-03 21:09

Adam Christensen wrote:

> [...]
>
> Det er mit indtryk at det ikke kun er blandt "mobilshops" at der er mange
> brådne kar; måske en historie for ComputerWorld

Problemet er at lovgivningen er lidt uklar.

"Fortrydelsesretten alene betinget af, at du tilbageleverer varen i
væsentlig samme stand og mængde, hvori den var, da du fik den i hænde.
Du må således gerne prøve en vare, hvis dette blot ikke forringer varens
salgsværdi, og sælger må acceptere ubetydelige skader."

Hvis du bryder blomberingen på varen så forringer du væsentligt værdien
på produktet. Jeg vil personligt ALDRIG betale fuld pris for et produkt,
hvor plomberingen er brudt.

Vi har jo f.eks. lige haft den kedelige sag med Telmore shoppen
(http://www.mobildebat.dk/viewtopic.php?t=16861). Den omhandlede lige
netop en "brugt" telefon.

--
Mvh. Johnny
Telefoner: Siemens MC60/S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Peter G C

Dato : 15-12-03 21:35

"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Problemet er at lovgivningen er lidt uklar.

Nix. Hvis du gerne vil diskutere det juridiske kan vi gøre det i

> [...]
> Du må således gerne prøve en vare, hvis dette blot ikke forringer varens
> salgsværdi, og sælger må acceptere ubetydelige skader."

Nemlig.

> Hvis du bryder blomberingen på varen så forringer du væsentligt værdien
> på produktet.

Det er jo sælgers problem - det kan han tage højde for når han sælger den -
han skal justere prisen efter det.

> Jeg vil personligt ALDRIG betale fuld pris for et produkt,
> hvor plomberingen er brudt.

Så lad være.

/Peter

--