Cdonts vs Jmail - fejl i kode
Fra : Jacob B

Dato : 12-12-03 13:39

Davs i gruppen
Nu er jeg snart skaldet, så jge håber der er en venlig ASP kyndig, der kan
hjælpe mig bevare de sidste hårstrå.

Jeg har endelig fundet det program, jeg så længe har eftersøgt på
planet-source-code.com, håber andre kan bruge linket.

Jeg skal rette nogle informationer i comfirm.asp, men f**** om jeg kan finde
ud af det. Koden er lavet så der skal bruges Cdonts, men jeg har Jmail
istedet, og det må da kunne bruges til det samme. (Har set så mange have
vrøvl med cdonts, så derfor ønsker jeg ikke at anvende dette.)
Jeg har lagt jmail.dll i samme mappe som asp-filerne, håber at det er
korrekt. Jeg har ikke erfaring i anvendelse af jmail, dette bliver min
"dåb."

Nå men til koden, der skal ændres så jeg forhåbentlig kan sende med jmail:

<%username = request.cookies("passes")%>
<%friendlyname = request.cookies("passes2")%>
<%If request.cookies("passes") = "" then response.redirect ("login.asp")%>

<%Dim Pears
Set Pears = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
Conn = Conn & "DBQ=" & Server.MapPath("db\users.mdb")
Pears.Open(Conn)
SQLtemp2 = "SELECT * FROM password WHERE user = '" & username & "'"
Set rst = Pears.Execute(SQLtemp2)%>

<%
Dim Mail
Set Mail = CreateObject("CDONTS.NewMail")
Mail.From = "support@yourdomain.net" '<--------Change this
Mail.To = username
Mail.Subject = "Thanks for Registering"

buf = "Dear " & rst("name") & vbCrLf
buf = buf & " " & vbCrLf
buf = buf & "Thank you for registering." & vbCrLf
buf = buf & " " & vbCrLf
buf = buf & "Your login details are as follows:" & vbCrLf
buf = buf & " " & vbCrLf
buf = buf & "Username: " & rst("user") & vbCrLf
buf = buf & "Password: " & rst("pass") & vbCrLf
buf = buf & " " & vbCrLf
buf = buf & "To Activate your account, please click on the following link" &
vbCrLf
buf = buf & "http://www.yourdomain.net/activate.asp?nr=" & rst("nr") &
vbCrLf '<--------Change the domain and path but leave
after/activate.asp.....in tact
buf = buf & " " & vbCrLf
buf = buf & "Regards" & vbCrLf
buf = buf & "The Administrator" & vbCrLf '<--------Change this if required

Mail.Body = buf%>

<%
rst.Close
Pears.Close
set Pears = Nothing
Mail.Send
Set Mail = Nothing

response.redirect ("thanks.asp")

Jeg er jo godt klar over, at det er de 4 linier om mailadresse, der skal
ændres. Men hvordan - det kan jeg simpelthen ikke hitte ud af. Jeg sender
derfor HELE koden som den var, da jeg downloadede den og beder nu om jeres
hjælp.

På forhånd 10000000 tak for hjælpen.
/Jacob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-12-03 13:53

Jacob B skrev:

> Jeg skal rette nogle informationer i comfirm.asp, men f**** om
> jeg kan finde ud af det. Koden er lavet så der skal bruges
> Cdonts, men jeg har Jmail istedet, og det må da kunne bruges
> til det samme.

Selv om de udfører samme job, kan du ikke regne med at de har helt
samme syntaks. Prøv at kigge efter et eksempel i Jmail i stedet for
- eller find i det mindste Jmails objektmodel så du ved hvilke
metoder og egenskaber den understøtter.

> (Har set så mange have vrøvl med cdonts, så
> derfor ønsker jeg ikke at anvende dette.)

Hm - jeg har brugt det i flere år uden problemer. Bl.a. til et
nyhedsbrev med godt 5000 abonnenter. Jeg har også hørt at Jmail
skulle være bedre, men CDONTS kører nu ganske fint. Hvis du har en
nyere IIS, kan du i øvrigt benytte CDOSYS i stedet - det er så vidt
jeg ved MS' egen afløser for CDONTS.

> Jeg har lagt jmail.dll i samme mappe som asp-filerne, håber at
> det er korrekt.

Jmail er en komponent der - som alle andre komponenter - skal
installeres på serveren for at virke. Du kan ikke nøjes med at
lægge en dll-fil det rigtige sted.

[snip, eksempel]

> Jeg er jo godt klar over, at det er de 4 linier om
> mailadresse, der skal ændres.

Det er ikke nok hvis du vil benytte Jmail i stedet for.

> Men hvordan - det kan jeg simpelthen ikke hitte ud af.

Mailændringerne er ret simple. Der hvor der står noget
med "yourdomain.net" skal du rette det til en mail hhv. en
webadresse på dit eget site. Men derudover kræver scriptet også at
du har placeret alle filer korrekt og at du har en database i det
rigtige format og på den rigtige adresse. Hvis du har downloadet en
hel pakke, er det måske allerede på plads - men du skal bare være
opmærksom på at der er mange ting der skal ligge korrekt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 12-12-03 14:38

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> skulle være bedre, men CDONTS kører nu ganske fint. Hvis du har en
> nyere IIS, kan du i øvrigt benytte CDOSYS i stedet - det er så vidt

Windows2000 kommer med begge dele, XP kommer kun med CDOSYS - windows2003
har jeg ikke styr på endnu, men mon ikke det er det samme som XP.

Chrisser

Fra : Jacob B

Dato : 12-12-03 14:46

Hej Jens
Tak for dit svar.
Jeg bruger PWS og jeg har læst, at cdonts ikke skulle kunne køre under
dette.
Derfor bruger jeg Jmail.
/Jacob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-12-03 15:27

Jacob B skrev:

> Jeg bruger PWS og jeg har læst, at cdonts ikke skulle kunne
> køre under dette.
> Derfor bruger jeg Jmail.

O.k. - men så skal du stadig rette flere ting til så det passer med
Jmail. Kig på de linjer der arbejder med CDONTS-objektet og
sammenlign med Jmails objektmodel.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob B

Dato : 12-12-03 17:01

Hej Jens
> O.k. - men så skal du stadig rette flere ting til så det passer med
> Jmail. Kig på de linjer der arbejder med CDONTS-objektet og
> sammenlign med Jmails objektmodel.
Først og fremmest takker jeg for dit svar. Det er dejligt når der er andre,
der vil bruge tid på at hjælpe.

Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at dine indlæg får blandede følelser op i
mig, og af tidligere tråde kan jeg se, at det ikke er første gang at der er
nogen, der bliver stødt over dine indlæg. (Henviser til inlægget med
overskriften "Til Jens Gyldenkærne Clausen")
Hvordan vil du selv have det, hvis du fik denne her besked:
> - eller find i det mindste Jmails objektmodel så du ved hvilke
> metoder og egenskaber den understøtter.

Eller denne?
> NB: Læs gerne min signatur.

Undskyld jeg spørger, men er du altid så syrlig?
Eller har jeg trådt dig over tæerne?

MHT til din første bemærkning valgte jeg at gå det ubemærket hen i første
omgang, men jeg kan så fortælle, at jeg selvfølgelig har forsøgt det du
foreslog *inden* jeg *vovede* at stille spørgsmålet i gruppen.
MHT den anden så er jeg udemærket klar over, at min besked ikke indeholdte
nogle af dine kommentarer, men det var min vurdering at det ikke var
nødvendigt. Og netetiketten, den har jeg selvfølgelig læst.

Jeg er glad for den hjælp, som du har givet mig, det må du endeligt ikke
misforstå. Jeg forsøger selv at hjælpe, hvor jeg kan (ASP er dog ikke et af
stederne, vil jeg lige skynde mig at sige, for der er min viden alt for
begrænset.) Og selvom det er begynderspørgsmål, så mener jeg absolut ikke,
at jeg på noget tidspunkt har "talt ned" til spørgeren eller givet dem det
indtryk, at det er min mening, at de forlanger at jeg skal gøre arbejdet for
dem. Hvis jeg læser et indlæg, hvor jeg "tænker mit", så lader jeg blot være
med at svare.

Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg er taknemlig for din hjælp.
Jeg ville blot ønske, at den var mere venlig og uden den belærende og
fordømmende undertone.

MVH
Jacob

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-12-03 17:45

Jacob B wrote :

> [...]
> (Henviser til inlægget med overskriften "Til Jens Gyldenkærne
> Clausen") Hvordan vil du selv have det, hvis du fik denne her besked:

Jeg ville da blive taknemmelig, da jeg hermed blev peget ind på en
løsning af mit problem.

> Eller denne?
>
> Undskyld jeg spørger, men er du altid så syrlig?
> Eller har jeg trådt dig over tæerne?

Det kan jeg ikke forestille mig, at du har. Jens' opfordring er en pæn
måde at fortælle dig, at du bør citere/svare anderledes end du gør

> [...]
> første omgang, men jeg kan så fortælle, at jeg selvfølgelig har
> forsøgt det du foreslog *inden* jeg *vovede* at stille spørgsmålet i

Det bærer dit spørgsmål blot ikke præg af, og jeg kan ikke forestille
mig, at du ønsker, at vi skal til at gætte på, hvad du mener "imellem
linierne".

> [...]
> forlanger at jeg skal gøre arbejdet for dem. Hvis jeg læser et indlæg,
> hvor jeg "tænker mit", så lader jeg blot være med at svare.

Jeg må sige, at dit indlæg i høj grad bærer præg af, at du ønsker at (vi)
andre skal gøre arbejdet for dig. Da du også skriver, at du bruger
nyhedsgrupper i andre sammenhænge/grupper, så kan jeg ikke forstå, at du
poster dit indlæg du gør. Nyhedsgrupper er hjælp-til-selvhjælp og ikke en
automatisk kodegenerator.

Med mindre du ønsker at vi andre laver dit arbejde [1], så kan jeg ikke
se, at man kan svare dig anderledes end Jens gjorde det, nemlig:

Med andre ord: Find dokumentationen til JMail og for hver linie du har
med CDONTS, så finder du den tilsvarende metode i JMail og udskifter den.
Objektmodellen for JMail er essentiel for forståelsen af komponenten, og
du sparer dig selv for meget arbejde i det øjeblik du har sat dig ind i,
hvordan den virker.

> Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg er taknemlig for din
> hjælp. Jeg ville blot ønske, at den var mere venlig og uden den
> belærende

Jamen, er du her ikke for at lære?

> og fordømmende undertone.

Sådan læser jeg ikke Jens' indlæg.

Jeg sætter FUT til dk.admin.netikette, dvs svar på dette indlæg lander i
den gruppe og kan ikke ses her.

[1] Hvilket jeg ikke kan forestille mig

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-12-03 20:36

Jacob B skrev:

> [...]
> ikke er første gang at der er nogen, der bliver stødt over
> dine indlæg. (Henviser til inlægget med overskriften "Til Jens

Jeg har skrevet temmelig mange indlæg i de år jeg har været på
usenet. En lille del af dem har helt eller delvist drejet sig om
netikette. Og blandt disse indlæg har nogle få resulteret i
henvendelser fra folk der føler sig uretmæssigt behandlet.

Det er og har aldrig været min hensigt at støde nogen med mine
indlæg. Jeg er ked af at du åbenbart har opfattet mit sidste indlæg
stødende - jeg kan garantere dig at det ikke var ment sådan.

Det var et råd til at komme videre. "I det mindste" skal ses i
sammenhæng med det andet forslag jeg gav - nemlig at finde et
eksempel baseret på Jmail. Det bedste ville være at finde et Jmail-
eksempel, men hvis du ikke kunne finde sådan et eksempel kunne en
mulig løsning være at kigge på objektmodellen.
Jeg kan godt se at "i det mindste" kan opfattes negativt - det
beklager jeg.

Den kan jeg slet ikke se problemet ved. Jeg gør dig opmærksom på at
du citerer uhensigtsmæssigt. I signaturen står der "Svar
venligst..." - jeg kan dårligt formulere det blødere.

Hvis jeg (og andre) skal bruge tid på at hjælpe dig, er det vel
ikke voldsomt at bede om at du følger de gængse retningslinjer for
gruppen. Det ville ikke være pænt at skrive "skriv for pokker
svarene nederst" eller lignende, men på en eller anden måde skal
man kunne gøre opmærksom på problemet.

Jeg vil gerne bruge tid på at hjælpe folk der gør en indsats for at
følge spillereglerne. Der er ingen der kræver at alt skal være
perfekt i første indlæg, men man skal helst vise at man er
indstillet på at følge de råd man får fx mht. netikette.
Folk der konsekvent ignorerer vejledninger havner i mit filter - så
generer de ikke mig og jeg generer ikke dem.

> Undskyld jeg spørger, men er du altid så syrlig?
> Eller har jeg trådt dig over tæerne?

Må jeg foreslå at du læser følgende side:
<http://usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html>.

> MHT til din første bemærkning valgte jeg at gå det ubemærket
> hen i første omgang, men jeg kan så fortælle, at jeg
> selvfølgelig har forsøgt det du foreslog *inden* jeg *vovede*
> at stille spørgsmålet i gruppen.

Lige som Jesper er jeg ikke synsk. Jeg har ingen mulighed for at
vide hvad du har prøvet ud over hvad du fortæller i dit indlæg.

Af din tekst ser det ud som om du har været bange for at stille
spørgsmålet i gruppen. Det er der ikke grund til. Hvis du kigger på
de tråde der ligger herinde, så er der meget frie rammer og der er
plads til både store og små spørgsmål. Enkle spørgsmål bliver nogle
gange besvaret med en kortfattet henvisning til en faq-artikel, men
jeg kan ikke se at der skulle være grund til at være bange for at
stille spørgsmål her.

> udemærket klar over, at min besked ikke indeholdte nogle af
> dine kommentarer, men det var min vurdering at det ikke var
> nødvendigt.

Nogle gange er det ikke nødvendigt med citater, men det er stadig
nødvendigt at angive hvem man besvarer. Et indlæg helt uden citater
og attributionslinje (XX skrev) er meget svært at placere hvis man
ikke kan se det indlæg det er en kommentar til (jeg ser kun nye
indlæg i grupperne)

> Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg er taknemlig for
> din hjælp. Jeg ville blot ønske, at den var mere venlig og
> uden den belærende og fordømmende undertone.

Jeg håber at dette indlæg (sammen med Jesper Stocholms) kan få dig
til at overveje om den belærende og fordømmende undertone du
fornemmer i mit indlæg måske kan læses på en anden måde.

Jeg sætter opfølgning til netikettegruppen.
FUT: dk.admin.netikette
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : N/A

Dato : 12-12-03 17:01

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-12-03 20:48

Jacob B <jacob-b@mail-fjern.dk> skrev:

> Jeg har ikke erfaring i anvendelse af jmail

Så kan du måske bruge denne?

http://html-faq.dk/jmail/w3jmail4.pdf

--
Allan