formatering af HD
Fra : Carsten

Dato : 11-12-03 20:23

Har købt ny HD på 120 GB,
Kan ikke få XP elle WIN 98 til at formatere den i den angivende størrelse
hvordan gør jeg

Kh Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-03 20:57

"Carsten" <Carsten@dr.dk> wrote:

>Har købt ny HD på 120 GB,
>Kan ikke få XP elle WIN 98 til at formatere den i den angivende størrelse
>hvordan gør jeg

Du er lidt sparsom med oplysninger, men formentlig er computeren så
gammel at den ikke understøtter store harddiske...

Hop ind i BIOS og lav en harddisk detect - Hvis ikke BIOS finder
disken med ALLE 120 GB må du prøve at finde en nyere BIOS til
maskinen. Alternativt vil en ny PCI harddisk controller til 2-300
kroner løse problemet.

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-12-03 23:13

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disken med ALLE 120 GB må du prøve at finde en nyere BIOS til
> maskinen. Alternativt vil en ny PCI harddisk controller til 2-300

De fleste hd fabrikanter har i dag et program, således at det går ind og
overtager styringen sammen med bios, således at man alligvel kan udnytte
hele harddisken og derved spare en ny controller. Programmet er gratis og
kan downloades fra hd fabrikantens hjemmeside.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:50

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:54

hvis du kører XP så bare installer det på den del du kan se, efterfølgende
kan du fra : kontrolpanel>(øv kan ikke lige huske hvad de hedder på
dansk)administative tools>computer management>device manager, tilføje retsen
af disken.
Mvh
Bent

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-12-03 13:54

"Bent(Hobro)" <bela"X"tdcadslDOTdk> wrote in message
> [...]
> kan du fra : kontrolpanel>(øv kan ikke lige huske hvad de hedder på
> dansk)administative tools>computer management>device manager, tilføje

Eller bruge XPs Diskhåndtering, hvor du kan partitionere hdd

Højreklik på Denne Computer->Administrer->Computeradministration(lokal) og
diskhåndtering

Fra : carsten

Dato : 12-12-03 13:52

Har nu fået formateret den på min pc med xp men det er blevet i ntfs format
kan jeg få xp til at omformatere til fat32 da det er en disk jeg bruger på
både xp og WIN98 ???
KH Carsten

Fra : Leony

Dato : 12-12-03 14:59

In news:ARiCb.332$If7.28@news.get2net.dk,
carsten <cd@cd.dk> typed:

> Har nu fået formateret den på min pc med xp men det er blevet i ntfs
> format kan jeg få xp til at omformatere til fat32 da det er en disk
> jeg bruger på både xp og WIN98 ???

Du skal blot formatere igen.
NB: Du mister alle data der måtte være på drevet.

Gå ind i kontrolpanelet og vælg administration.
Klik på computeradministration. I menuen til venstre vælger du
Diskhåndtering.
Højreklik på dit drev og vælg Fomater.
Nu kan du vælge om drevet skal formateres med NTFS eller FAT32.
Klik OK.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : carsten

Dato : 12-12-03 15:51

Kan kun vælge ntfs
kh Carsten

Fra : Edmund

Dato : 12-12-03 19:39

carsten skrev:

> Kan kun vælge ntfs

I XP kan man ikke formatere i fat32 hvis drevet / partitionerne er
større end 32 GB, så skal det gøres fra XP skal du dele den op i 4 x
30GB partitioner.

Hvis du med fdisk fra en standard Win98 startdiskette skal lave en
partiton på en disk der er større en 64 GB skal du bruge % når
størrelsen angives

Der findes en update til dette
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;DA;q263044

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=45796bacc9388d49&seekm=l95tovgujn4slbb66f18mbtqh8k067h4in%404ax.com#link4

Selv om XP ikke kan lave fat32 der er større en 32GB kan XP dog sagtens
bruge et stort fat32 drev

--
Mvh Edmund