embedded funktionspointer
Fra : Troels Thomsen

Dato : 11-12-03 19:34

Jeg har brug for at hoppe frem og tilbage mellem en applikation og en
bootloader i en atmel mega128

void (*app_funcptr)( void ) = 0x0000; // function pointer to
application
Accepteres af compileren og virker

void (*boot_funcptr)( void ) = 0xf800; // function pointer to
boot-loader
Dette vil compileren (iar ewb 2.28) ikke fordi den ikke kan konvertere fra
unsigned int
til
void(* _near)()

Jeg kan ikke finde ud af at caste rigtigt, måske findes en pragma. ?

mvh Troels

Fra : Troels Thomsen

Dato : 11-12-03 19:55

> void (*boot_funcptr)( void ) = 0xf800;
>
> Jeg kan ikke finde ud af at caste rigtigt, måske findes en pragma. ?

typedef void (*myType)(void);
myTypeapp_funcptr = 0x0000;
myTypeboot_funcptr = (myType)0xf800;

.... endelig

Fra : Byrial Jensen

Dato : 11-12-03 21:18

Troels Thomsen wrote:
> [...]
> bootloader i en atmel mega128
>
> void (*app_funcptr)( void ) = 0x0000; // function pointer to

Ja, det er en NULL-pointer. Der er ingen garanti for at den
repræsenteres som tallet 0.

> [...]
> boot-loader
> Dette vil compileren (iar ewb 2.28) ikke fordi den ikke kan konvertere fra

Det er nødvendigt med et cast.

> Jeg kan ikke finde ud af at caste rigtigt, måske findes en pragma. ?

void (*boot_funcptr)(void) = (void (*)(void)) 0xf800;

Funktionspointere bliver tit nemmere at arbejde med hvis man laver en
typedef:

typedef void(*fptr)(void);
fptr boot_funcptr2 = (fptr) 0xf900;