Problemer i massevis
Fra : NUXX

Dato : 11-12-03 16:29

Min kæreste har en computer...

Den havde kørt fint i ca. 1 1/2 år da harddisken begyndte at gå ned. (PC'en
låste og der kom en mærkelig lyd fra harddisken). Fint nok... den slags
holder jo ikke for evigt, så i med en ny, en IBM, ligesom den gamle var.
Computeren kørte nu fint i ca. 1/2 år. Så ville den pludselig ikke boote.
POST viste ikke nogen problemer, min i BIOS kunne den godt finde harddisken,
men der hvor der skulle stå IBM og typen på harddisken stod der nu bare
volapyk. Jeg prøvede at sætte den i en anden computer. Windows kunne godt se
den men der var ikke adgang til den. Med nogle diag programmer fik jeg at
vide at MBR var ødelagt.

Vi købte en ny harddisk og satte den i. Da jeg skulle installere Windows
stoppede den hele tiden ved den første filoverførsel og sagde at den ikke
kunne kopiere filer... Meget mærkeligt. Jeg prøvede med forskellige
CD-ROM'er... samme fejlbesked. Jeg fik den geniale idé at det måske var
RAM'en den var gal med. Ud med det ene modul og bagefter det andet... Hurra!
Det vidste sig at være det dårlige no-name RAM som havde givet op mens
Apacer RAM'en kørte videre. Nåh ja... man får hvad man betaler får tænkte
jeg.

Windows blev installeret og kørte fint i ca. en uge. Så blev alt hvad der
skulle være blåt til sort. Meget mystisk men jeg stillede den om fra at
bruge Win XP fancy desktop til at bruge den gamle standard windows desktop.
Det virkede fint. Den nyindkøbte printer virkede også fint. Indtil en dag
hvor windows gav en masse fejlbeskeder og nægtede at printe... Hmm... det
var jo mærkeligt. Jeg begyndte at checke USB-opsætningen. Jeg gik ind i BIOS
og kiggede. Ændrede nogle ting og genstartede. Men... Computeren ville slet
ikke genstarte. Den slukkede inden den nåede til POST, intet skærmbillede...
ingenting... heller ikke bip-lyde. Dette sker hver gang jeg prøver at starte
den. Jeg tænkte jeg var kommet til at ændre et eller andet med
blæser-monitoren og tog derfor BIOS-batteriet ud, satte det i igen og
forventede at BIOS så ville gå til default settings og starte uden
problemer. Dette virkede ikke.

Kan jeg være kommet til at slå noget til så den lukker ned fordi den tror
der ikke er køling på processoren? Er det grafikkortet? Der er for nyelig
(da harddisk nummer to gik i stykker) kommet ny processor (Duron 1400) i,
men denne har virket fint.

Nogen forslag?

På forhånd tak,

Mads

Fra : Leony

Dato : 12-12-03 15:09

In news:3fd88d5b$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
NUXX <cow@cow.com> typed:

> Ændrede nogle ting og genstartede.

Hvad ændrede du i BIOS?

> [...]
> blæser-monitoren og tog derfor BIOS-batteriet ud, satte det i igen og
> forventede at BIOS så ville gå til default settings og starte uden

Undersøg om der ikke er en jumper på motherboardet som er beregnet til
dette.
Det må stå i manualen. Jumperen skal hedde noget med Clear CMOS.

> Kan jeg være kommet til at slå noget til så den lukker ned fordi den
> tror der ikke er køling på processoren?

Det tror jeg ikke.

> Er det grafikkortet?

Måske
Hvis du har et grafikkort eller du kan låne et, så prøv at sætte det i
computeren.

Tjek at alle kabler, indstikskort og RAM er trykket helt i bund i deres
respektive sokler.

Lige en sidebemærkning:
Det var en fin beskrivelse af problemet (næsten for lang).
Det havde været godt hvis du havde sluttet af med at skrive lidt om
hardwaren (bundkortmodel, CPU-blæsermodel osv).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/