Perser pels pleje
Fra : aqua

Dato : 11-12-03 13:57

Hej hej

Jeg har en perser killing lidt over et halvt år.

Jeg har meget svært ved at undgå filtre/knuder i pelsen. Kan det være en
speciel svære alder at holde pelsen eller skal jeg regne med at det bliver
ved med at være så svært?

Er der nogen ekstra gode børster/kamme man kan bruge?

Hvad sker der hvis man klipper filtre/knuder af pelsen?

Med venlig hilsen

Jacob

Fra : Jonas

Dato : 11-12-03 16:48

"aqua" <nordestgaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved med at være så svært?
>
> Er der nogen ekstra gode børster/kamme man kan bruge?
>
> Hvad sker der hvis man klipper filtre/knuder af pelsen?

Hej Jakob.

Jeg har selv 2 persere, og jeg kan fortælle dig lidt, om hvordan jeg plejer
deres pels.
Jeg mindes ikke, at pelsen var sværere at holde omkring 6 mdrs. alderen end
ellers.
En persers pels kræver meget opmærksomhed, men arbejdet lettes en hel del,
hvis du har mulighed for at bade og derefter føntørre katten omkring hver 6
uge.
Det har minimeret antallet af knuder hos vores persere.
Pelsen skal ganske vist stadigvæk gennemgåes et par gange om ugen. Det gør
jeg med en karte, som jeg kan løfte op i pelsen med. Derefter bruger jeg en
langtakket stålkam til at gå mere i dybden. Finder jeg en filt, deler jeg
den forsigtigt op med fingrene og reder hver tot ud. Filt kan også klippes
af, men man skal bare passe på, for huden sidder altså meget løst, og det
kan nemt følge med takkerne på en stålkam, så tjek lige en ekstra gang og
hver forsigtig, når du klipper.
Pelsen gror selvfølgelig ud igen, så der sker ikke noget ved at klippe
pelsen.
Hvis katten har mange knuder allerede, vil jeg råde dig til at investere i
en god klippemaskine. Hvis katten blive bange for lyden, kan du få noget
beroligende hos din dyrlæge eller evt. lade din kat bedøve. Dyrlægen kan
også klippe katten for dig

Venligst

Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 20:57

aqua skrev i <news:3fd8699f$0$95042$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,>:

> Jeg har en perser killing lidt over et halvt år.

Me2

> Jeg har meget svært ved at undgå filtre/knuder i pelsen. Kan det være en
> speciel svære alder at holde pelsen eller skal jeg regne med at det
> bliver ved med at være så svært?

Svært er jo et vidt begreb - jeg reder så vidt muligt dagligt og springer i
hvert fald kun én dag over. Når jeg har sprunget en dag over, er pelsen
mere filtret end ved den daglige pleje. Det er især i "armhulerne" pelsen
kan filtre. Det tager max 5 minutter at gennemrede pelsen, men for det
meste bruger jeg længere tid, for min Dizzy elsker pelsplejen, så længe
jeg ikke forsøger i hendes mest aktive timer.

> Er der nogen ekstra gode børster/kamme man kan bruge?

Jeg har en stålkam med tætsiddende rulle-tænder, hvor hver anden
tand er længere - det synes jeg er bedst, når jeg gerne vil rede i
dybden. Herudover bruger jeg en lille hårbørste med svinebørster.
Jeg har også en karte, men den har jeg ikke fundet anvendelse til
- "min" opdrætter har fortalt, at karten er til udstillingsstyling.

> Hvad sker der hvis man klipper filtre/knuder af pelsen?

Pelsen vokser ud igen, men det tager tid - kan du ikke løsne knuderne,
ved at stikke en af kammens tænder ind i knuden og så trække
forsigtigt?

Jeg har købt en spraybalsam, som ikke skal skylles ud - den bruger
jeg både efter vask og ind imellem, hvis jeg synes pelsen er statisk
eller har filtertilbøjelighed.

Dizzys pels har tendens til at fedte ved ørene og så ser hun tit lidt
snasket ud på halsen, hvor hun bliver våd når hun drikker og spiser.

--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk