Lys i mørket ?
Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-12-03 10:14

Hejsa.
Der hvor mine heste står er der 6 heste opstaldet.
Vi er ca. 5 personer som har vores daglige gang i stalden.
Vi har en morgenvagt som fodre hestene og lukker dem på fold, tidligst en
time efter fodring.
Så har vi en omkreds ordning så vi alle på skift lukker ind, og aftenfodres,
samt giver hø.
Nu kan det jo ikke undgås at vi kommer spredt i løbet af dagen.
Og deraf kommer mit lille indlæg her.
Jeg syntes det klart ville være det bedste at der er lys i stalden fra
hestene lukkes ind (omkring 18 - 19).
Og frem til et på forhånd aftalt tidspunkt, hvor stalden så lukkes for
dagen.
Desuden syntes jeg det er en selvfølge at heste der af den ene eller anden
grund skal stå inde i dagstimerne,
har lys hele dagen, så stalden ikke er mørk.

Jeg tror at lyset, som ved mennesker er en vigtig del, og helt klart
medvirkende til ens humør.
Se bare på hvordan vi selv kan reagere på vejr, og lys.
Det tror jeg også hestene kan, og jeg tror at tændt / slukket & tændt /
slukket lys for mange gange om dagen,
kan "forvirre" hestens rytme, og være med til at give træthed, nedtrykthed,
nedsat præsentationsevne, og depresioner i værste fald.

Hvad tror du, og hvordan gør i selv i jeres stald ?

Hilsen Berit Nielsen
Århus

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-12-03 10:20

Berit Nielsen wrote:
> Hvad tror du, og hvordan gør i selv i jeres stald ?

Jeg tror du har helt ret. Vi har ikke problemet, da vores heste går i
ret lyse løsdriftstalde, og selv går ud og ind som de har lyst. På den
måde vil hesten altid følge rytmen af det naturlige lys. Lidt om
vinteren, meget om sommeren.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Lene

Dato : 11-12-03 12:14

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nedtrykthed,
> nedsat præsentationsevne, og depresioner i værste fald.
>
> Hvad tror du, og hvordan gør i selv i jeres stald ?

Hej Berit, du har helt klart ret! Der er lavet mange lysstudier på dyr -
også heste - og alle viser det samme: antallet af lystimer kombineret med
lysintensiteten er helt afgørende for dyrenes velbefindende - og man kan
også styre deres hormoncyklus lys.

Hos os tændes lyset ( og radioen ) kl. 5.30 hvor der morgenfodres. Hestene
ligger sig gerne til at sove bagefter. De lukkes ud omkring kl. 10 og ind
igen når det begynder at blive mørkt.
Lyset ( og radioen ) slukkes når jeg vil have, at de skal sove! Dvs. hvis en
af dem skal i løb dagen efter typiske kl. 21 - hvis vi kommer hjem fra et
løb først omkring kl 24. På almindelige hverdage gerne kl 22.

Jeg betragter det nærmest som en dødssynd, at gå ind i stalden efter lyset
er slukket. Hestene er nemlig vant til, at slukning af lys og radio betyder:
Nu er dagen ovre, der er ingen grund til at være vågne længre.

Det sjove er faktisk, at hestene meget hurtigt begynder at sove efter lyset
er slukket uanset tidspunktet, så jeg har dejligt veludhvilede heste når det
virkeligt gælder.

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 12-12-03 12:04

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lysintensiteten er helt afgørende for dyrenes velbefindende - og man kan

klip

Hmmm...På den rideskole, hvor jeg har hesten opstaldet, skiftes hopperne
stadig til at være i brunst. Jeg ville jo mene, at det løb burde være kørt
for i år, og har undret mig noget. Kan det skyldes, at der er lys i stalden
indtil ved 22-tiden?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 12-12-03 13:18

"taina" <tinachristoffersenFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stadig til at være i brunst. Jeg ville jo mene, at det løb burde være kørt
> for i år, og har undret mig noget. Kan det skyldes, at der er lys i

(klip)

Det kan godt spille ind med mange timers lys i stalden samt at vinteren
indtil nu har været så mild. Eller at der f.eks er hingste i stalden.
For nogle år siden købte jeg en hest og straks den kom herhjem i december
gik hun i brunst og det undrede den tidligere ejer meget. Da hun normalt var
meget stabil i sine brunstperioder og at hun ellers var færdig det år med at
være i brunst.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-12-03 16:37

Jeg er helt enig med dig. I den stald hvor Jacques står bliver lyset og
radioen tændt klokken 05.30, hvor de får mad, ca en time efter bliver de
lukket ud, og de kommer ind når det begynder at blive mørkt, hvor lyset og
radioen igen er tændt. Ca. kl.22.00 eller hvornår de nu går i seng
(menneskene altså) bliver der slukket og lukket.

Venlig hilsen Nina Svanholm.