Hvilken linux udgivelse?
Fra : RoceKiller

Dato : 18-04-01 15:35

Jeg vil til at kører linux ind på min maskine, jeg har før kørt Redhat
ind så det skulle ikke være nogt problem. Men jeg ville hører hvilken
linux udgivelse jeg burde kører ind. Gode og dårlig argumenter for de
forskellige udgivelser. Jeg har tænkt mig at bruge linux til en ppp
internet opkobling, og ellers en smule netværk.

Jeg ville også gerne høre hvor det er smart at starte hvis jeg vil lære
mere om linux. Jeg bruger dagligt linux gennem en telnet client, og kan
saktens finde ud af de grundlæggende ting i linux.

På forhånd tak.

Greetings
RoceKiller

--
{E-Mail: RoceKiller(at)trashcan.dk UIN: #36155647 IRC: #RK at Undernet}
"Intet viser tydeligere en mands karakter end det, han ler ad."

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-01 15:49

Den Wed, 18 Apr 2001 16:34:47 +0200 skrev RoceKiller:
> [...]
>mere om linux. Jeg bruger dagligt linux gennem en telnet client, og kan
>saktens finde ud af de grundlæggende ting i linux.

For folk der bare vil have en "gratis windows": Mandrake. Ultra-
"brugervenligt", alt er skjult bag fine grænseflader, og det er
næsten håbløst at finde ud af hvad der ligger bag ved.

For folk der kommer fra unix-verdenen, eller vil have 100% styr på
hvad der foregår: Debian eller slackware.

For folk der vil have det nemt i starten, men godt vil have muligheden
for at lære mere om det bagvedliggende system: SuSE.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-04-01 16:53

In article <9bk9g9$ifv$2@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:
> For folk der bare vil have en "gratis windows": Mandrake. Ultra-
> "brugervenligt", alt er skjult bag fine grænseflader, og det er
> næsten håbløst at finde ud af hvad der ligger bag ved.

Hvad mener du med den påstand?
Jeg kan ikke se at en Mandrake eller en Redhat er mere anderledes
nede bagved end en Debian eller en Slackware...

Forskellen er at ved de sidste 2 bliver du _nødt_ til at vide hvilke filer
der skal editeres, hvor de grafiske værktøjer tager over i de 2 første.

Jeg har brugt Mandrake siden Redhat 7.0 kom og jeg editerer da bare i filer
ne ligesom jeg altid har gjort.

Altså det er jo kun et filsystem der er ikke nogle der har "opfundet"
registreringsdatabasen for os .... endnu.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-01 17:19

Den Wed, 18 Apr 2001 17:52:37 +0200 skrev Jesper Krogh:

> [...]
>
>Jeg har brugt Mandrake siden Redhat 7.0 kom og jeg editerer da bare i filer

Dvs. du har brugt et andet system før? Selvfølgelig kan man finde
tingene igen, når man ved hvordan det virker, men jeg tror ikke man
så nemt finder ud af det, hvis det er Mandrake man starter med. Forstå
det ikke negativt, Mandrake er fin, hvis man ikke ønsker at vide hvad
der ligger bag (og det gør mange ikke).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-04-01 17:34

In article <9bkepn$qd9$1@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:
> [...]
> så nemt finder ud af det, hvis det er Mandrake man starter med. Forstå
> det ikke negativt, Mandrake er fin, hvis man ikke ønsker at vide hvad

Ja, efter et forgæves opgraderings forsøg af min Redhat 6.0 til en Redhat 7.0,
skiftede jeg til Mandrake.

Min pointe er at jeg ikke kan se at det er Mandrake's skyld at folk ikke kigger
ned bag ved, det er da akkurat ligeså nemt som på enhver anden distribution.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-04-01 18:21

"Jesper Krogh" <jesper@linuxpusher.dk> wrote in message

[...]

> Min pointe er at jeg ikke kan se at det er Mandrake's skyld at folk ikke
kigger
> ned bag ved, det er da akkurat ligeså nemt som på enhver anden
distribution.
Mandrake fjerner bare behovet for at kigge ned bag ved.
Med en Mandrake _behøver_ man ikke lære det underliggende system at kende -
det gør man i udstrakt grad med f.eks. Debian og Slackware.
Men nej - det er bestemt ikke Mandrakes skyld. Det er jo heller ikke en bils
skyld hvis den bliver brugt til at køre nogle ned med vel?!?? (lidt morbid
analog men den holder

> ./Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-01 18:33

Den Wed, 18 Apr 2001 18:33:50 +0200 skrev Jesper Krogh:

> [...]
>ned bag ved, det er da akkurat ligeså nemt som på enhver anden distribution.

Muligvis. Jeg brugte nu et par timer på at få uret til at køre "wall
time" hos en kammarat - inden jeg opgav, og smed en ekstra hwclock
kommando i rc.local. Jeg kunne simpelthen ikke finde ud af hvor det gik
galt.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-04-01 18:43

In article <9bkj4g$rme$2@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:
> [...]
> time" hos en kammarat - inden jeg opgav, og smed en ekstra hwclock
> kommando i rc.local. Jeg kunne simpelthen ikke finde ud af hvor det gik

Hvad er "wall time" ??

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-01 19:04

Den Wed, 18 Apr 2001 19:43:17 +0200 skrev Jesper Krogh:

>Hvad er "wall time" ??

Det man kører når der også er windows på maskinen. Modsat GMT / UTC,
som man normalt kører på unix-maskiner.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 19-04-01 04:26

On Wed, 18 Apr 2001 16:19:03 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> Mandrake er fin, hvis man ikke ønsker at vide hvad der ligger
> bag (og det gør mange ikke).

Det er en noget negativ udlægning! :)

Jeg kører Mandrake fordi jeg ikke gider at bøvle med systemet
(som jeg skulle med RH 6.x), jeg vil bare bruge det.

Tag et simpelt eksempel som support for CD-brængere.

Mandrake 6.0: Log på KDE og start en front-end til cdrecord, brænd CD

Redhat 6.x: Byg en ny kerne med scsi-emul, installér cdrecord, hent
gui apps på freshmeat, få det hele til at hænge sammen, reboot, brænd
måske en CD...

Man kan også formulere det sådan, at hvis man har et _formål_ med
at bruge Linux og gerne vil have noget der virker "ud af æsken",
så er Mandrake et perfekt valg. På den måde kommer man hurtigere
til det, som var grunden til at man installerede Linux til at
starte med..

Hvis du hellere vil lege med at få systemet til at hænge sammen
og ordentligt konfigureret, så vælg en mindre strømlinet
distribution.

--
Stig

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 08:52

Den Thu, 19 Apr 2001 03:25:31 GMT skrev Stig H. Jacobsen:

> [...]
>så er Mandrake et perfekt valg. På den måde kommer man hurtigere
>til det, som var grunden til at man installerede Linux til at

Det var egentlig det jeg forsøgte at sige med det første indlæg.

>Hvis du hellere vil lege med at få systemet til at hænge sammen
>og ordentligt konfigureret, så vælg en mindre strømlinet
>distribution.

Eller hvis man som mig vil have at når det virker, så bliver det ved
med at virke, indtil _jeg_ ændrer noget. Jeg kan ikke have at maskinen
holder op med at boote, bare fordi jeg putter et kort i som den ikke
lige kunne autokonfigurere. Jeg kompilerer selv kernen, med
understøttelse af præcis den hardware jeg bruger for tiden, og jeg
putter selv de linier i /etc/modules.conf som jeg har brug for.

Jeg har fx. haft to netkort i maskinen, hvor begge var aliaset
til eth0 i /etc/modules.conf, med # foran det jeg ikke lige
brugte.

Det er måske bare mig der er miljøskadet, men når jeg ser fx. sådan
et program der autodetecter hardwaren, så bliver jeg nervøs for at
hvis den støder på noget den ikke kan finde ud af, så holder det op med
at virke. (Jeg har set en NT der fik blå skærm hver gang den bootede,
som havde virket fint lige indtil man skiftede hardwaren).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-04-01 12:15

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) wrote:

> [...]
>at virke. (Jeg har set en NT der fik blå skærm hver gang den bootede,
>som havde virket fint lige indtil man skiftede hardwaren).

Og jeg har set en debian, hvor netværket slet ikke kommer op at køre,
hvis den ikke får svar fra dhcp-serveren. Og med "netværket" mener jeg
også lo...

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-04-01 16:21

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Og jeg har set en debian, hvor netværket slet ikke kommer op at køre,
> hvis den ikke får svar fra dhcp-serveren. Og med "netværket" mener jeg
> også lo...
Så er det fordi at dummy modulet ikke er valgt. Hvis hverken dummy (lo),
ethx eller pppx er sat op så virker netkortet ikke - korrekt. Men det
handler altså bare lige om at læse beskrivelsen af de enkelte moduler under
installationen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-04-01 17:21

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> wrote:

>Så er det fordi at dummy modulet ikke er valgt. Hvis hverken dummy (lo),
>ethx eller pppx er sat op så virker netkortet ikke - korrekt.

Jeg forventer da så sandelig ikke, at netkortet virker, hvis det ikke
har fået en adresse fra dhcp-serveren. Men at en fungerende lo skal
holde op med at fungere, fordi eth0 ikke får en adresse - det er lidt
langt ude.

Fra : Mickey

Dato : 19-04-01 14:54

"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse

> at virke. (Jeg har set en NT der fik blå skærm hver gang den bootede,
> som havde virket fint lige indtil man skiftede hardwaren).

det er vist noget med at NT systemet ikke kan lide hardware der bliver
skiftet i kategorierne "bundkort", "cpu" og lign.

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-04-01 16:22

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> "Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse

> det er vist noget med at NT systemet ikke kan lide hardware der bliver
> skiftet i kategorierne "bundkort", "cpu" og lign.
Bundkortet _kan_ give problemer - hvis det er et stort skift (f.eks. Intel
PII -> AMD something).
Hvis man skifter fra et ASUS P2B -> ASUS P2B-S er der ingen problemer (jeg
har prøvet .
CPU plejer ikke at være noget problem hvis bundkortet forbliver det samme.
Ej heller RAM o.l.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 18:14

Den Thu, 19 Apr 2001 15:54:16 +0200 skrev Mickey:
>"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse

>det er vist noget med at NT systemet ikke kan lide hardware der bliver
>skiftet i kategorierne "bundkort", "cpu" og lign.

Det eneste hardware der ikke blev skiftet var harddisken.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-04-01 10:30

jesper@linuxpusher.dk (Jesper Krogh) wrote:

>Jeg kan ikke se at en Mandrake eller en Redhat er mere anderledes
>nede bagved end en Debian eller en Slackware...

Har du f.eks. sat ppp op på en RedHat?

De filer, som RedHat's netcfg laver, minder kun delvist om de filer,
som er beskrevet i ppp-dokumentationen.

>Forskellen er at ved de sidste 2 bliver du _nødt_ til at vide hvilke filer
>der skal editeres, hvor de grafiske værktøjer tager over i de 2 første.

Man kan altså ofte opleve, at der går ged i det, hvis man først retter
manuelt i en konfigurationsfil og derefter bruger et grafisk værktøj
til yderligere rettelser. Min /etc/hosts ser f.eks. af og til lidt sær
ud, hvis jeg har kørt netcfg.

Fra : Mickey

Dato : 18-04-01 17:47

> For folk der vil have det nemt i starten, men godt vil have muligheden
> for at lære mere om det bagvedliggende system: SuSE.

det kan jeg tilslutte mig - den er forholdsvis nem at ha med at gøre, kører
ganske udemærket og stabilt :)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-04-01 18:24

Mickey> "Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse
Mickey> news:9bk9g9$ifv$2@sunsite.dk...

> [...]

Mickey> det kan jeg tilslutte mig - den er forholdsvis nem at ha med
Mickey> at gøre, kører ganske udemærket og stabilt :)

Nåh... Jeg rodede med suse på et tidspunkt, og fandt ud af at den
hårdt og brutalt overskrev de config filer man redigerede i... hvis
man ville lave permanente ændringer skulle man gøre det via dens YaST
ting, det opfordre da ikke lige til at kigge i config filer når man
ikke kan/må rette i dem.

Men ellers er jeg da rimelig enig... SuSE er rimelig nem at gå
til... men der er vist også noget med at de ikke altid er 100%
kombatible med standard RPM pakker.

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-01 18:31

Den 18 Apr 2001 19:23:57 +0200 skrev Thomas Rasmussen:

> [...]
>man ville lave permanente ændringer skulle man gøre det via dens YaST
>ting, det opfordre da ikke lige til at kigge i config filer når man

Det skal bare rettes i /etc/rc.config.

>Men ellers er jeg da rimelig enig... SuSE er rimelig nem at gå
>til... men der er vist også noget med at de ikke altid er 100%
>kombatible med standard RPM pakker.

De er ikke 100% kompatible med RedHat pakker nej. Det er der heller
ingen andre ikke-redhat-baserede distributioner der er.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-04-01 18:37

Kent> Det skal bare rettes i /etc/rc.config.

OK, der kan man bare se

Kent> De er ikke 100% kompatible med RedHat pakker nej. Det er der
Kent> heller ingen andre ikke-redhat-baserede distributioner der er.

Nej, men nu er det sådan (hvert fald sidst jeg checkede) der er SuSE
et RPM system... de .deb baseret distributioner jeg er stødt på er
fuldt kompatible med "originale" .debs og den anden vej rundt
også. Det har også noget at sige da man ellers kan komme i problemer
hvis man downloade en pakke som ikke overholder standarden.

/Thomas

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-04-01 21:10

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message

> [...]
> også. Det har også noget at sige da man ellers kan komme i problemer
> hvis man downloade en pakke som ikke overholder standarden.

IIRC så benyter .deb-formatet dynamiske stier og filnavne i stedet for
statiske som i .rpm. F.eks. (hvis jeg har fattet det her så ville filen
xxx som skulle ligge i f.eks. /etc/init.d bare anbringes i $init.d/xxx. Er
der så en .deb-baseret distro hvor man benytter /etc/rc.d/init.d som man
vist nok gør nogle steder vil den stadig ligge samme sted og
kompabiliteten være bevaret. I RedHat lægger init.d/ i /etc/rc.d/ og så
pakker man statisk xxx til /etc/rc.d/init.d/. Hvis man så i f.eks.
you-name-it-distro har init.d/ til at lægge i /etc/volapyk/ så dur
RedHat-pakken ikke og der skal laves en ny pakke til you-name-it-distroen.

Fra : Mickey

Dato : 18-04-01 18:31

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man ville lave permanente ændringer skulle man gøre det via dens YaST
> ting, det opfordre da ikke lige til at kigge i config filer når man

hmmm, det problem har jeg aldrig haft...
- måske fordi de ting der kan ændres i yast ikke er de ting jeg ændrer i...

Brugere opretter jeg nu via Yast, det er så dejlig nemt ;)

> Men ellers er jeg da rimelig enig... SuSE er rimelig nem at gå
> til... men der er vist også noget med at de ikke altid er 100%
> kombatible med standard RPM pakker.

RPM = Redhat Package manager ?
- det er måske forklaringen på det problem ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-04-01 18:45

Mickey> RPM = Redhat Package manager ? - det er måske forklaringen
Mickey> på det problem ;)

RPM = RPM Package Manager (det skal jo være rekursiv snask)

Men også selvom (da) det stod for redhat så skal man ikke benytte et
pakkesystem, og påstå at det virker, for så bagefter at lave nogle
ændringer i formatet... godt nok er det opensource, men hvis de ikke
ønsker at følge den standard (der vel er) i RPM så burde de nok rename
formatet til noget andet... Det er lidt ligesom om at smide en
download fil på en websider og kalde den pakke.exe selvom det rent
faktisk er en SUN Solaris pakke...

/Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-04-01 18:50

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> RPM = Redhat Package manager ?

*BEEEEEP* Det betyder "RPM Package Manager" ifølge dokumentationen på
rpm.org.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Mickey

Dato : 18-04-01 19:36

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> *BEEEEEP* Det betyder "RPM Package Manager" ifølge dokumentationen på
> rpm.org.

undskyld... - mente bare at ha set det navn et eller andet sted...

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk

:) :)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-04-01 19:41

Mickey> undskyld... - mente bare at ha set det navn et eller andet
Mickey> sted...

Det tror jeg også du har... jeg mener også at RPM stod for Redhat
Package Manager, men blev lavet om, nok både for at få det rekursive
navn, samt at det var andre end Redhat der brugte det.

/Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-01 20:01

Den Wed, 18 Apr 2001 20:35:54 +0200 skrev Mickey:
>"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

>undskyld... - mente bare at ha set det navn et eller andet sted...

Fra manualen til RPM på en SuSE maskine...

rpm(8) Red Hat Linux rpm(8)

NAME
rpm - Red Hat Package Manager

SYNOPSIS
rpm [options]

DESCRIPTION
rpm is a powerful package manager, which can be used to

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : RoceKiller

Dato : 19-04-01 20:17

On Wed, 18 Apr 2001 14:48:41 +0000 (UTC),
leeloo@mailandnews.com (Kent Friis)
used 25 lines to tell us:

> [...]

>For folk der vil have det nemt i starten, men godt vil have muligheden
>for at lære mere om det bagvedliggende system: SuSE.

Jeg siger mange tak for svaret. Men hvor kan man downloade SuSE? Gerne
ISO.

Greetings
RoceKiller

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 20:20

Den Thu, 19 Apr 2001 21:16:50 +0200 skrev RoceKiller:
> [...]
>leeloo@mailandnews.com (Kent Friis)
>used 25 lines to tell us:

>Jeg siger mange tak for svaret. Men hvor kan man downloade SuSE? Gerne

SuSE er vist holdt op med at lægge skiverne til download, men det skulle
være muligt at downloade en bootdiskette fra ftp.suse.com, og så
installere over nettet...

Mvh
Kent
--