Fabrik i Ryparken
Fra : Torben Meyhoff

Dato : 10-12-03 20:36

Hej
Jeg søger informationer omkring en bestemt bygning i Ryparken i København Ø.
Tidligere lå der på adressen Ryparken 81, en fagforening for selvstændige,
nu ligger der en specialskole. Før fagforeningen skulle der have lagt en
fabrik. Er der nogen der ligger inde med oplysninger om, hvilken fabrik der
lå der tidligere?

På forhånd tak...
Torben

Fra : Sven Trønning

Dato : 10-12-03 22:46

Var det ikke forsvarets klædefabrik.
Svenn Chr. Trønning

Fra : J.Kobel

Dato : 10-12-03 23:08

Torben Meyhoff <newsgroup@twm.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:br7sia$3fr$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> fabrik. Er der nogen der ligger inde med oplysninger om, hvilken fabrik der

Det var Hærens Materielintendantur som også havde en uniforms
fabrik og et tilskæreri til officersuniformer.

Jeg arbejdede der som elektrikerlærling i 1945 og senere fik jeg
syet en uniform som Hjemmeværnsofficer. Det har været omkring
1963.
Hele virksomheden flyttede til Jylland på et eller andet tidspunkt
som jeg ikke husker, men jeg tror det var omkring 1970.

Mvh. J. Kobel

Fra : Torben Meyhoff

Dato : 11-12-03 22:04

Hej
Tusind tak for oplysningen. Min kæreste arbejder på skolen nu, og personalet
gik og snakkede om hvad det var for en fabrik der havde ligget der.
Mvh Torben

Fra : Jørgen Kobel

Dato : 12-12-03 11:11

> [...]
personalet
> gik og snakkede om hvad det var for en fabrik der havde ligget der.

Jeg kan tilføje at der omkring 1965 -70 var en institution på stedet, som
var
noget med Invalidefonten, det var beboere med forskellige grader af
invaliditet.

En god ven var bygningssnedker og havde arbejde derude med vedligeholdelse
og om- og tilbygninger.

Mvh. J-Kobel

Fra : Torben Meyhoff

Dato : 12-12-03 23:21

Nogen gange bliver man lidt fascineret af internettet, når man på så kort
tid kan få informationer om næsten alt! ;)

Tusind tak for hjælpen!

Mvh
Torben

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-12-03 12:17

> [...]
> Jeg søger informationer omkring en bestemt
> bygning i Ryparken i København Ø.
> Tidligere lå der på adressen Ryparken 81,

Mon ikke det er nødvendigt at præcisere hvilken bygning der er tale om.
Der er nemlig ikke noget der hedder Ryparken 81. Det har der aldrig
været noget der hed. I nyere tid er der bygget til Ryparken så der nu
findes ulige nr. 1-17. Men derover findes der ikke ulige numre i
Ryparken.

Der menes jo nok Rymarksvej, der tidligere hed Ole Nielsens Vej, og så
har det ikke meget at gøre med Hærens Klædefabrik, der svjv lå/ligger
mellem de to jernbanelinier vest for Vognmandsmarken (ekserserpladsen).
Ole Nielsens Vej havde udelukkende ulige numre 11-25 +33, Haveforeningen
Lundevang og (uden nr) Hærens Signaltekniske Tjeneste. I. Krüger A/S lå
i nr 25 på Ole Nielsens Vej/Rymarksvej [KRAK 1966].

I "Den Røde lokalbog 1989" findes Rymarksvej startende med nr. 108,
udelukkende lige numre op til 156. ASE (den omtalte arbejdsløshedskasse)
boede i nr. 108. Om man senere har lavet om på nummereringen ved jeg
ikke.
--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-12-03 13:17

"Poul Erik Jensen" <noreply@null.dk> skrev i en meddelelse

> Der menes jo nok Rymarksvej, ....

Yderligere studie afsører, at den del af Rymarksvej der er tale om,
viser, at stykket er omdøbt til Ryparken i 1989, og ved den lejlighed
fået omnummereret den aktuelle del, der ligger mellem Lyngbyvej og og
Rymarksvej (de 2 lange betonglænger).

Det har også vist sig, at bygningen ligger på den norvestlige side af
Ryparken midt mellem Rygårds Allé og de millitærer anlæg i Ryvang og
mark.

På strækningen fra Rygårds Allé og mod nordøst lå i 1966:

Ole Nielsens Vej
21 Bull E, Økonoma, *Lillegaarden, Børneinstitution.
23s Jensen JP Frugth.
Lewinsky Sven Bagerm.
Schaufuss John Fabr.
Tøjrenseriet Rypark
Verdich E, Frue
25 I. Krüger A/S Ingeniørfirma
Dansk Røgen Teknik A/S
Le Carbone-Lorraine A/S
33 Christensen Ejvin Kold A/S Gross.

Haveforeningen og Hærens Signaletkniske Tjeneste er de eneste længere
mod nordøst.

Fra : Torben Meyhoff

Dato : 16-12-03 10:50

Hej Poul
Adressen er Ryparken 81.
Her er et link til skolen, så man evt ud fra billede kan identificere om det
er den rigtige bygning.
http://www.skoleniryparken.kk.dk/

Jeg kan ikke ud fra din tekst afgøre, om du har indentificeret bygningen?

De bedste hilsener
Torben

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-12-03 03:34

> Jeg kan ikke ud fra din tekst afgøre, om du har indentificeret
bygningen?

Nej, heller ikke uden at være på stedet vil jeg kunne identificere
bygningen. Der er dog ikke mange at vælge imellem på det forholdsvis
korte stykke som ligger nordøst for Rygaards Allé. Det er meget
sandsynligt Krügers tidligere residens, men i hvert tilfælde et af de få
nævnte firmaer.

Det var da jeg søgte på adressen, at det gik op for mig at der måtte
være sket noget med navngivningen efter jeg holdt op med at trille taxi.
og søger man adressen på et kort markeres placeringen jo lige midt i
vejstykket.

Krüger flyttede vist til Gladsaxe og lokalerne blev ledige til ASA,
hvilket passer meget godt med hvad jeg husker fra min tid i Ryvang
Bilen, der beholdt kørslen for Krüger selv om de flyttede.

..... men, det er jo et par dage siden, så jeg ville ikke lægge hovedet
på blokken

Fra : aafe

Dato : 17-12-03 09:44

On Wed, 17 Dec 2003 03:34:18 +0100, "Poul Erik Jensen" wrote:

>Krüger flyttede vist til Gladsaxe og lokalerne blev ledige til ASA,
>hvilket passer meget godt med hvad jeg husker fra min tid i Ryvang
>Bilen, der beholdt kørslen for Krüger selv om de flyttede.

Hold da op - så du har kørt for Ryvang Bilen.

Jeg har selv en lille tilknytning til området, i den forstand at jeg i
halvfjerdserne arbejdede som elektronikmekaniker på S.E.Svendsens
finmekaniske værksted, som efter min tefal (osv.) lå inde bag den
omtalte bygning.

Der lå jo i sin tid (jeg ved ikke om de ligger der mere) nogle
industribygninger, der bla. husede importfirmaerne BICO og Belgisk
Import Compagni og Dansk Fotoagentur med tilhørende værksted hos
S.E.Svendsen. Det hele var faktisk et fedt, men det var delt op flere
forskellige firmaer, fordi mærker som Olympus og Nikon var for store
til at kunne tolerere at være i det samme agentur. Og, det skisma blev
så klaret ved at splitte op i flere forskellige firmaer, der i den
sidste ende havde den samme ejer

Efter kort tid på S.E.Svendsens finmekaniske værksted, sagde jeg op,
men den egentlige ejer, BICO, greb ind og gav mig et tilbud jeg ikke
kunne sige nej til. Og udover en pæn løn, omfattede dette tilbud carte
blanc til at indrette og drive et separat elektronikværksted i et
lokale, der helst skulle ligge indenfor en radius på 500 meter fra
BICO.

Oppe på Lyngbyvej, lige ved siden af bageren på hjørnet, lå en tom
butik, der tidligere havde huset et Schou-Tatol sæbehus: Der rykkede
jeg så ind og drev værkstedet, Professionel Service, de følgende 6 år.

Der lugtede kraftigt af sæbe, da jeg flyttede ind, og der lugtede
stadig kraftigt af sæbe, da jeg 6 år senere flyttede ud igen

mvh
Arne

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-12-03 13:28

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da op - så du har kørt for Ryvang Bilen.

Ja, Arne, i mange år som chauffør og senere som vognmand, hvilket dog
varede knap så længe. Men det er vist lidt uden for gruppens emneområde
)

Jeg husker ganske rigtigt Schous sæbehuset - men ikke din virksomhed i
samme, der vel også har været ret neutral i sin facade.

Fra : aafe

Dato : 17-12-03 14:38

On Wed, 17 Dec 2003 13:27:48 +0100, "Poul Erik Jensen" wrote:

>Jeg husker ganske rigtigt Schous sæbehuset - men ikke din virksomhed i
>samme, der vel også har været ret neutral i sin facade.

Ja, 100% neutral: Ingen skilte, et halvgennemsigtigt gardin for ruden,
og ingen adgang for almindelige kunder, idet jeg primært beskæftigede
mig med de professionelle Nagra båndoptagere, samt perfomaskiner

mvh
Arne