fløjtesignaler til hund
Fra : hans

Dato : 10-12-03 19:55

Hej

JEg har købt en hundefløjte ned to toner - i den ene er der en "ært" som
giver en"rullende" lyd og og den tynde ende -en højere lyd.
Er der en der kan give mig lidt ider med hvilke signaler man bruger til
hvad - elller et link hvor man kan se det ?

på forhånd tak

han

Fra : Mars

Dato : 10-12-03 20:28

Jeg vil råde dig til at finde dine helt egne signaler som er så forskellige
fra "alles" andre. Det signal jeg bruger til dæk er der mange andre der
bruger med det resultat at når en anden fløjter ryger min hund ned !. jeg
kan kun anbefale at finde din helt egen kombination.

Mvh

ms

Fra : Torben F@rum

Dato : 10-12-03 21:20

> [...]
> Er der en der kan give mig lidt ider med hvilke signaler man bruger til
> hvad - elller et link hvor man kan se det ?

Link ?

Jeg bruger "ærten" til "bestemt" dæk med en faldende tone, eller til at få
kontakt med hende hvis hun er ved og smutte.

Den anden bruger jeg til dirrigering af hunden, men af og til også til dæk.

2 små fløjt, hjem
1 lille fløjt til at få hundens opmærksomhed
1 lille fløjt sammen med en dirrigering som afgør retningen, feks til et
søg.
1 længere faldende fløjt til dæk.
Der er nogle der bruger fløjten til at støtte hunden ved søg, som en form
for en "bipper" med små korte fløjt som bliver hurtigere og hurtigere des
tættere hunden er på apporten, faren er at man "bipper" sin hund til en
fasan som er smuttet videre, men så burde den trods alt have chancen for at
få fært.

Hvis du bruger din fløjte konsekvent, kan den lære DIN fløjte, så problemet
med 10 hunde der ryger dæk på 1 fløjt opstår kun ved unghundetræning.

Torben Farum