MySQL og Prepared Statement
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-12-03 16:36

Halløj

Jeg roder lidt med PHP og er stødt på funktioner til almindelige statements
og prepared statements.
Hvad er fordlee/ulemper ved dem hver især?
Hvornår bør jeg bruge det ene frem for det andet og modsat?

Jeg er kalr over, at prepared statements er til performance forbedring ved
visse kald, men hvor bliver de forberedte kald gemt? er det i PHP (serveren)
eller i databasen (connection)?

Håber ikke det var alt for forvirrende...

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-12-03 23:47

Thomas Rokamp wrote:

> Jeg roder lidt med PHP og er stødt på funktioner til almindelige
> statements og prepared statements.
> Hvad er fordlee/ulemper ved dem hver især?

Laver du det samme kald flere gange med forskellige parametre så rykker det

> Jeg er kalr over, at prepared statements er til performance
> forbedring ved visse kald, men hvor bliver de forberedte kald gemt?
> er det i PHP (serveren) eller i databasen (connection)?

Databasen

Har du mulighed for at monitorere på din mySQL ting?
Så vil du kunne se hvad der sker

- Peter

- Peter

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 11-12-03 00:08

> Laver du det samme kald flere gange med forskellige parametre så rykker
det

Ja, men ikke umiddelbart efter hinanden.
Jeg har de enkelte kald gemt væk i funktioner, der hver laver en ny prepared
statement. Men der er måske ingen idé med dem, hvis hvert prepared statement
kun udføres én gang pr. kald til funktionen?

> Databasen

> Har du mulighed for at monitorere på din mySQL ting?
> Så vil du kunne se hvad der sker

Ikke så vidt jeg ved... det er på en udenbys host. Jeg har ssh adgang, så
hvis det kan klares over den vej kan jeg muligvis godt...

/Thomas

Fra : Ole Nielsby

Dato : 12-12-03 01:50

Thomas Rokamp <no_spam@crax.dk> skrev:

> [...]
> prepared statement. Men der er måske ingen idé med dem, hvis
> hvert prepared statement kun udføres én gang pr. kald til funktionen?

Jo. Databasen kan sagtens cache mange prepared statements og
huske dem selvom der er kaldt andre indimellem.

Der er i øvrigt en anden fordel ved prepared statements: de forsimpler
overførsel af strengparametre, og det gør din webapplikation mere
robust.

Hvis du ikke bruger prepared statements eller på anden måde tjekker
alle strengparametre, så kommer din onde tvilling en dag og putter en
"drop database" ind i dit SQL-udtryk via en string-parameter som
kommer fra en forfalsket header

ON/Fjern sneglen fra min svaradresse

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 12-12-03 16:30

> Jo. Databasen kan sagtens cache mange prepared statements og
> huske dem selvom der er kaldt andre indimellem.

Og de bliver ikke overskrevet eller "ødelagt" næste gang jeg laver en
prepared med samme tekst? Så bruger den bare den gamle?

> Der er i øvrigt en anden fordel ved prepared statements: de forsimpler
> overførsel af strengparametre, og det gør din webapplikation mere
> robust.

Der er altså ingen grundt til at checke på antallet at ' og " og
tilsvarende, når man bruger prepared?

> [...]
> alle strengparametre, så kommer din onde tvilling en dag og putter en
> "drop database" ind i dit SQL-udtryk via en string-parameter som

Er dette helt elimineret med prepared statements? Det er jo et rent helvede
at lave alle de checks...

/Thomas