AMD Thoroughbred vs Thorton +
Fra : Madsen

Dato : 10-12-03 13:21

Hej

Er der nogen som ved hvad forskel der er på en
AMD Thoroughbred XP 2400 og en
AMD Thorton XP 2400 ?

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen forskel, da de har
samme cache og begge kører 133/266 MHz FSB.
De er også begge Socket A.
Thoroughbred'en koster bare 100 kr mere.

Jeg har et lidt ældre Soltek SL75 KAV bundkort,
rev F1 og med bios Q11, så den skulle kunne klare
en CPU op til XP 2600.
Vil en Thorton også virke i mit kort, eller skal det
være en Thoroughbred ?

mvh Madsen

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 10-12-03 21:23

Der er ikke noget der hedder en AMD Thorton!!!!!

mvh
Thomas Kristiansen

Fra : Madsen

Dato : 10-12-03 21:52

On Wed, 10 Dec 2003 21:22:47 +0100, "Thomas Kristiansen"
<thomas_kristiansen*remove*@hotmail.com> wrote:

>Der er ikke noget der hedder en AMD Thorton!!!!!
>
>mvh
>Thomas Kristiansen

Hvorfor sælger Midtdata så en ?
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/produktUgroup1.asp?para='AMDTHORTON'

mvh Madsen

Fra : Madsen

Dato : 10-12-03 21:54

http://endian.net/details.asp?ItemNo=3909

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 22:13

Thomas Kristiansen wrote:
> Der er ikke noget der hedder en AMD Thorton!

Jo.
Lad være med at svare, hvis det er noget du ikke ved noget (eller nok) om.
Sæt dig evt. på dine hænder indtil lysten går over.

http://endian.net/details.asp?ItemNo=3909
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030425073021.html
http://www.hardwarekit.de/news64.html

Fra : Brian Lund

Dato : 11-12-03 16:50

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lad være med at svare, hvis det er noget du ikke ved noget (eller nok) om.
> Sæt dig evt. på dine hænder indtil lysten går over.

Han har ret, den hedder _ikke_ thorton, men Thoroughbred XP model 10... Du
kan jo selv prøve at se om du kan finde noget på www.amd.com :)

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-12-03 19:22

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
om.

> Han har ret, den hedder _ikke_ thorton, men Thoroughbred XP model 10... Du

Hvis man ser helt overordnet på det, hedder både Thoroughbred, Thorton og
Barton Athlon XP.
Det er blot forskellige "kodenavne"
Visse Thortons kan faktisk moddes til Barton.
En mere korrekt betegnelse for Thorton vil være Barton - .
Det er en Barton med den halve mængde cache.
Den kan kaldes en krydsning mellem Thoroughbred og Barton eller måske billig
Barton?

AMD's egen betegnelse for processoren er: "Athlon XP Processor Model 10 with
256 K L2 cache"
Ikke: Thoroughbred XP model 10.

Fra : Brian Lund

Dato : 11-12-03 20:07

> [...]
billig
> Barton?
>
> AMD's egen betegnelse for processoren er: "Athlon XP Processor Model 10

Du har nok ret, men en søgning på "Thorton" på amd.com gav kun én reference,
det var til et dokument og navnet "Thorton" var nævnt i sammenhæng med noget
fra 1970... Barton og Thoroughbred gav nogen flere svar :)

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-12-03 21:09

> [...]
noget
> fra 1970... Barton og Thoroughbred gav nogen flere svar :)

Det har du ret i, jeg forsøgte den samme søgning.
Den var heller ikke at se på deres nyeste roadmap.
Men det viser sikkert kun nye processorer der ikke er udsendt endnu.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-12-03 23:10

"Madsen" <madsen@ingen.email.her> skrev i en meddelelse
> [...]
> rev F1 og med bios Q11, så den skulle kunne klare
> en CPU op til XP 2600.
> Vil en Thorton også virke i mit kort, eller skal det

Så vidt jeg er oplyst (ret mig hvis jeg tager fejl), så er en Thorton halvt
Tbred og halvt Barton, altså skulle den være baseret på Barton kernen.
Jeg har også læst at man kan "modde" CPU'en lidt og så har man 512 Kb L2
cache ganske som en Barton hvilket jo vil give en bedre ydelse.
Læs selv mere her:
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030930171549.html

Mvh
Benjamin