Første kugle sidste hagl
Fra : Mars

Dato : 10-12-03 12:24

Hvordan er reglen for dette begreb ???

jeg mener der findes nogle regler for dette begreb således at man ikke bare
kan sætte en kugle i røven på et dyr og forvente at schweissføren gør
arbejdet for en !!!

Fra : Holten

Dato : 10-12-03 18:26

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bare
> kan sætte en kugle i røven på et dyr og forvente at schweissføren gør

Jeg mener man siger første dræbende kugle (hvis man kan definere dette) og
ved hagl ligeså, her er det blot lettere at definere dræbende skud/hagl.

Et kugleskud i r.... på et dyr, kan ikke anses for dræbende her og nu, og
jeg håber ikke nogen laver "forsøg" med sådanne bagskud.

MVH

Holten

Fra : Olfot

Dato : 17-12-03 14:59

Har hørt det forekomme... personen har ikke ligefrem opnået helte status
bagefter !
/of

Fra : Mars

Dato : 17-12-03 15:06

Det er et begreb som gør at hvis man anskyder et dyr !! med riffel er det
første skytte(kugle) som dyret tilfalder uanset om schweiss fører nedlægger
det. Sidste hagl så er det det den sidste haglskytte som skyder på dyret som
får det eller kreditten for det... men det jeg efterlyser er om der findes
nogle retningslinier som sir at "første kugle" skal sidde inden for et
givent område, ellers kunne det måske friste nogle til bare at hamre en
kugle afsted og lade schweiss hunden gøre resten !!

Ms

Fra : Mads

Dato : 17-12-03 19:43

Der er ingen retningslinier, det høre ind under de uskrevne regler, der
kan tolkes forskelligt. Jeg har oplevet diverse diskussioner specielt
når det drejer sig om en nedlagt hjort. Som jeg har fået defineret en
dræbende kugle er at den skal sidde inden for ”ringen” svarende til
ringende på en hjorte skive. Men det er regler for hvem trofæet tilhører
ikke vildtet som sådan.

Hvis vildtet falder på anden mands jord er det tilfalder vildt og trofæ
ham. Det er der klare skrevne regler for.

Så hvis man ”hamre” et skud bare for at sætte sit mærke skal man være
helt sikker på at det falder – bliver fundet på egen jord. Og det kan
jeg kun tager afstand fra.

Mads

Fra : Mars

Dato : 18-12-03 09:09

Jeg mener osse at have hørt noget om at skuddet skal sidde i nærheden af den
"dræbende ring" !

ms

Fra : Jack Jensen

Dato : 26-12-03 22:56

> [...]
bare
> kan sætte en kugle i røven på et dyr og forvente at schweissføren gør

For det første så er der ikke noget, der hedder at sætte en kugle i røven på
et dyr!
(Så er man er overhovedet ikke jæger - men en slagter! - og skulle bandlyses
fra al jagt!)
- Og hvis dyret blev fundet skulle man oversmøres med lort i hele hovedet -
til skam og skændsel for alle andre ordentlige jægere!

Mht. hagljagt:
Den skytte der afgiver det sidste skud er dyrets banemand.
- Og det er ham, der tælles som skytten.
- Det gælder også råvildt - selvom der nogle gange er en der skyder, selvom
dyret er dødeligt ramt (for at få et billigt point).
Det holder det lynhurtigt op - heldigvis! - På grund af stikkerier fra de
andre jægere i selskabet.
Og man tager/stjæler ikke æren fra en anden - så er man "røv og nøgler".

Mht. riffeljagt:
Det er næsten det samme.
Og det er svært at fastslå. - Hvis f.eks. en kronhjort er påskudt (det er
altid det værste med trofæbærende vildt - det kan få det værste op i folk!).
Så er det vigtigt at få fastslået det første skudsted. - For at finde
schweiss eller knoglerester. - Derefter finde det andet skudsted. - For at
lede efter det samme.
Hvis bukken, hjorten bliver fundet og begge skud sidder indenfor det
dræbende felt (lunge- og hjerteregion) - så er det den første skytte bukken,
hjorten tilfalder.

Selvom bukken eller hjorten forender på anden mands jord, er det skyttens
trofæ. Men dyret tilfalder den der har jorden eller jagten, hvor dyret
falder.

- Men det tilfalder ALDRIG schweisshundeføreren!
(Selvom han/hun gør et fantastisk godt stykke arbejde)

Mvh
Jack
Hadsten

Fra : Mars

Dato : 29-12-03 17:01

> [...]

hovedet -
> til skam og skændsel for alle andre ordentlige jægere!

Det var faktisk tilfældet på et af naboterrænerne, dyret blev fundet og
skudt på vores jagt.. en 14 takker kronhjort ... og nej skytten fik ikke
trofæet !!!

ps en slagter kunne ikke finde på at lave sådan noget svineri

mvh
ms