CanonScan 5000F vs. Epson Perfection 3170 ~
Fra : Henning

Dato : 10-12-03 12:06

Min gl HP 4100C kunne ikke mere, så jeg forsøgte med den ny Aldi
Medion 6190 - men den var bestemt ikke sagen. Softwaren rodede
rundt med min WinXPP og ændrede bestandigt skærmopløsningen til
256 farver. Og så larmede den helt utroligt.

Efter læsning her i gruppen ser ud som om mit valg bør stå mellem

CanonScan 5000F (ca. kr. 1300,00)
og
Epson Perfection 3170 (ca. kr. 2100,00)

Hvad jeg gerne vil opnå?

* Hurtig - helst uden en forudgående opvarmning
* Rimeligt støjsvag
* USB 2.0
* Problemløs installation og kørsel under WinXPP (DK)

Primært brug: Jeg laver mange undervisningsmaterialer - så
S/H-scanning af tekst og billeder fra bl.a. bøger er et must. Jeg
bruger OPP som OCR program.

Sekundært ønske: Der ligger mange sjove fotos og dias i skuffer
og skabe (farve og S/H). At kunne scanne nogle af dem dem ind 'en
dag', og få et godt resultat, ville jo være et herligt plus.

Hvad jeg jo ikke kan læse mig til, er bl.a. selve betjeningen og
den medfølgende SW. Derfor ville jeg meget gerne høre nogle
erfaringer/råd fra 'indsigtsfulde' personer her i gruppen, der
kender den ene, eller måske begge scannere - eller som har et
helt 3. forslag!

TIA

Henning

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 10-12-03 23:22

On Wed, 10 Dec 2003 12:06:07 +0100, Henning <helst@paa.net> wrote:

>Efter læsning her i gruppen ser ud som om mit valg bør stå mellem
>CanonScan 5000F (ca. kr. 1300,00)
>og Epson Perfection 3170 (ca. kr. 2100,00)

Jeg har selv en Canon 5000F, og kan da lige give mine kommentarer om
den.

>* Hurtig - helst uden en forudgående opvarmning

Den scanner ret hurtigt, men den tager sig sin tid til
opvarmning/justering af lyset. Men man kan konfigurere tiden der skal
gå før den slukker for lampen igen, så hvis man skal scanne meget ind,
kan man slippe for opvarmning for de efterfølgende sider.

>* Rimeligt støjsvag

Mmmnnnhhhhhh. Både ja og nej. Når den scanner, så ja. Men min har en
ret skinger lyd når den returnerer for fuld fart efter endt scanning.
Men den er klart mere støjsvag end det store gamle lokum af en 3-pass
scanner jeg havde i gamle dage.

>* USB 2.0
>* Problemløs installation og kørsel under WinXPP (DK)

To gange ja. Jeg har ikke haft skyggen af problemer under min WinXP
Pro (engelsk udgave).

>Primært brug: Jeg laver mange undervisningsmaterialer - så
>S/H-scanning af tekst og billeder fra bl.a. bøger er et must.

Jeg bruger ikke selv OCR ret meget. En eller to sider tror jeg det er
blevet til i alt. Så det kan jeg ikke rigtig udtale mig om.

>Sekundært ønske: Der ligger mange sjove fotos og dias i skuffer
>og skabe (farve og S/H). At kunne scanne nogle af dem dem ind 'en
>dag', og få et godt resultat, ville jo være et herligt plus.

Den scanner billeder eminent godt, og rammer farvebalance o.s.v. lige
i øjet. Jeg har ikke prøvet dias, men jeg har fodret den med diverse
negativer, og jeg er stadig lige så imponeret over hvor godt den gør
det.

Den medfølgende software bruger jeg kun sjældent. Jeg scanner normalt
bare direkte ind i mit favorit-farveladeprogram.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 11-12-03 19:00

Hej!

Må jeg af nysgerrighed stille et spørgsmål:

Er det CanonScan 5000F, der kan skanne film op til 4" x 5".
I givet fald: Er den god til det?
Og hvor får man den til 1300kr?
Kurt Guldbæk

Fra : Henning

Dato : 11-12-03 19:18

Hej

Ca. priserne er set på www.edbpriser.dk.

Venlig hilsen

Henning

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 12-12-03 21:05

wrote:

>Er det CanonScan 5000F, der kan skanne film op til 4" x 5".

Nej, så brede film tager den desværre ikke.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen