<col> og <colgroup> i XHTML
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-04-01 14:46

Jeg har et problem med en eksisterende side som skal rettes til at
generere valid XHTML, nemlig at der i det eksisterende forelæg befinder
sig en tabel som er defineret således:

border="0" cellspacing="0" cellpadding="3" style="table-layout:fixed">
<col width="38" /><colgroup width="480" />

Jeg har fået at vide at COL og COLGROUP er indsat for at få tabellen til
at se ordentligt ud i MSIE, men den præcise grund er gået tabt i tidens
tåger. Jeg kan ikke selv se hvilken forskel det gør.

Problemet ligger i at for at få dokumentet til at validere mod XHTML
DTD'en skal jeg _enten_ have COL eller COLGROUP tags på det pågældende
sted, men ikke begge dele.

Fra XHTML DTD'en:

<!ELEMENT table
(caption?, (col*|colgroup*), thead?, tfoot?, (tbody+|tr+))>

Er der nogen der har styr nok på denne spidsfindighed til at kunne give
mig et tip om hvordan jeg skal revidere dette til at være valid XHTML, og
stadig opføre sig som før i en browser?

På forhånd tak,

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-04-01 17:35

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Er der nogen der har styr nok på denne spidsfindighed
> til at kunne give mig et tip om hvordan jeg skal revidere
> dette til at være valid XHTML, og stadig opføre sig som før
> i en browser?

Er det korrekt at tabellen har to kolonner, som skal være hhv. 38 og 480
px brede? I så fald kan du gøre sådan her:

<colgroup style="width:38px;" span="1"></colgroup>
<colgroup style="width:480px;" span="1"></colgroup>

atributten span angiver hvor mange kolonner <colgroup>'en skal spænde
over. <colgroup> er iøvrigt virkeligt smart, idet man kan justere alle
cellerne i en eller flere kolonner på en nem måde. F.eks. vandret/lodret
justering, etc.

Mvh
Jonas

Fra : top

Dato : 19-04-01 13:50

Mit bud (som udelukkende bygger på din forklaring):

border="0" cellspacing="0" cellpadding="3" style="table-layout:fixed">

I øvrigt: col og colgroup benyttes sammen med table-layout:fixed for
at få browseren til at rendere dokumentet hurtigst muligt.

-Top

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-01 22:31

top wrote:

> [...]
>
> I øvrigt: col og colgroup benyttes sammen med table-layout:fixed for
> at få browseren til at rendere dokumentet hurtigst muligt.

Takker for tilbagemeldingerne - jeg prøver ovenstående (hvis det ser ok
ud, er det godt nok for nu) og så vender jeg tilbage til hastigheden på
den anden side af deadlinen. Eftersom der er en meget kompleks tabel
lidt længere nede på siden, kunne det godt være en god detalje.

Har du et link til en nærmere beskrivelse af hvordan disse
optimeringstrick bruges?

http://bigfoot.com/~thunderbear