MSSQL : insert en / i en tabel ?
Fra : Ingrid

Dato : 10-12-03 12:05

Nu har jeg kigget på det i en time, men kan ikke finde løsnignen.

Jeg vil gøre følgende:

UPDATE testtabel
SET Billede = 'img/' + Billede

altså tilføje 'img/' til et felt. Men MSSQL forstår mig ikke. Jeg er
højstsandsynligt nødt til at escape mit / men hvordan gør jeg det ? Jeg kan
simpelthen ikke finde løsningen.

Er der nogen der kan hjælpe ?

--
Ingrid

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-12-03 12:49

Ingrid skrev:

> UPDATE testtabel
> SET Billede = 'img/' + Billede

Virker fint her (MSSQL2000). Hvor kører du din forespørgsel og hvad
svarer applikationen?

> altså tilføje 'img/' til et felt. Men MSSQL forstår mig ikke.
> Jeg er højstsandsynligt nødt til at escape mit / men hvordan
> gør jeg det ? Jeg kan simpelthen ikke finde løsningen.

Tegnet / skal ikke escapes. Prøv at køre følgende batch:

-- Brug den temporære database
use tempdb
go

-- Opret en testtabel
create table test (billede varchar(50))
go

-- Indsæt en værdi
insert into test values ('pic.png')

-- Opdater værdien
update test set billede = 'img/' + billede

-- Vis indholdet af tabellen
select * from test

-- Fjern tabellen igen
drop table test
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ingrid

Dato : 10-12-03 12:57

Hej Jens

> Tegnet / skal ikke escapes. Prøv at køre følgende batch:

[snip]

Jeg har kørt din batch og den kørte fint ! Så der blev jeg lidt mistænksom,
og så viser det sig så at den brokker sig fordi mit billede felt ikke var
længe nok til at indeholde den nye værdi. Nu har jeg udvidet den og
problemet er løst. Hvis SQLserver bare kunne sende en brugervenlig
fejlmeddelelse

Du har virkelig hjulpet mig meget, tusind tak for det !

Hilsen
Ingrid

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-12-03 13:59

"Ingrid" wrote in a message

> Hvis SQLserver bare kunne sende en brugervenlig
> fejlmeddelelse

Hvad var fejlmeddelsen?
Det kan være at den er oplagt alligevel

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-12-03 14:11

Peter Lykkegaard skrev:

> Hvad var fejlmeddelsen?
> Det kan være at den er oplagt alligevel

Mon ikke det er samme fejl som denne (fremprovokeret ved at
formindske feltstørrelsen i batchkørslen fra mit første indlæg):

   Server: Msg 8152, Level 16, State 9, Line 1
   String or binary data would be truncated.
   The statement has been terminated.

Her er nøglen til forståelse at man ved hvad "truncated" betyder
( = afkortet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-12-03 14:37

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in a message

> [...]
>
> Server: Msg 8152, Level 16, State 9, Line 1
> String or binary data would be truncated.

Sandsynligvis, kan være at ADO? kommer med en anden fejl

> Her er nøglen til forståelse at man ved hvad "truncated" betyder
> ( = afkortet).

Trunkeret - godt gammelt dansk ord

- Peter

Fra : Ingrid

Dato : 10-12-03 14:49

> Server: Msg 8152, Level 16, State 9, Line 1
> String or binary data would be truncated.
> The statement has been terminated.

Ja det var netop fejlmeddelelsen, og nu ved jeg også godt hvad truncated
betyder, men havde bare ikke lagt linket til at feltet måske kunne være for
lille ! Dum som jeg er

Ingrid