Raid 1 på 160GB HD
Fra : Brian R.

Dato : 10-12-03 11:45

Hejsa,
Jeg er ved at købe ny hardisk på 160 GB og vil i den forbindelse gerne lave
en spejling af disken for at beskytte mine data - Disken er til hjemmebrug -
og skal bruges såvel til operativsystem som alle data.

Jeg overvejer derfor at købe 2 identiske seagate baracuda 160 GB ide diske
m/8mb cache og en raid controller i den billige ende af prisskalaen, dvs.
3-400 kroner. Jeg har kig på "sandberg ATA 133 raid controller" og "Q-tec
340R UDMA133 raid ide pci card", der ser ud til at opfylde mine behov.

Er ovenstående controllere for billige eller kan man godt forvente
"kvalitet"? Kan de uden problemer styre en 160 GB disk?

Er der ellers kommentarer til mine planer hører jeg dem gerne.

Med venlig hilsen
Brian R.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-03 12:48

Brian R. wrote:
> [...]
> "kvalitet"? Kan de uden problemer styre en 160 GB disk?
>
> Er der ellers kommentarer til mine planer hører jeg dem gerne.

Nu skriver du ikke hvilken platform du regner med at skulle anvende
selvom din post fortæller at du er Windowsbruger.

Hvor alt er; hvis du vil anvende Linux vil jeg starte med at bruge
softwareRAID som er hurtigere og i visse tilfælde mindre besværligt end
et halvgodt hardware-ditto. Det er også billigere.

Jeg har selv flere servere i produktion med softwareRAID og har ikke
planer om skifte det ud.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Brian R.

Dato : 10-12-03 13:19

Hej Steen,
Tak for svaret. Det er på en Win2K platform.

Mvh,
Brian R.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-03 13:26

Brian R. wrote:
> Hej Steen,
> Tak for svaret. Det er på en Win2K platform.

Den kan vist også softwareRAID, men jeg ved ikke hvor godt det er.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-12-03 18:29

On Wed, 10 Dec 2003 11:45:27 +0100, Brian R. wrote:

>Er der ellers kommentarer til mine planer hører jeg dem gerne.

Min eneste kommentar er at du skal huske at RAID-1 ikke er en erstatning for
backup. Det eneste du er beskyttet imod er at harddisken stiger af, og det
sker faktisk temmeligt sjældent, medmindre du bruger visse udgåede
IBM-modeller og/eller har det for varmt i kabinettet.

Langt de fleste situationer hvor folk har ærgret sig over at de ikke i tide
havde lavet en backup, skyldes andre ting. Det kan f.eks. være virusangreb,
et defekt filsystem eller simpelthen slettede eller overskrevne filer
forårsaget af buggy software eller (oftere) brugerens manglende
koncentration. Intet af dette forhindres af RAID-1.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-03 14:48

On 2003-12-10, Brian R. <no@e-mail.com> wrote:
> [...]
> en spejling af disken for at beskytte mine data - Disken er til hjemmebrug -
> og skal bruges såvel til operativsystem som alle data.

Så skal du huske som minimum at købe diskene 2 steder fra (så de
ikke er fra samme batch, og dør samtidigt)

Evt brug 2 forskellige mærker i stedet. Men gerne også købt
2 steder fra.