Silionefuge 250 L akvarie - hvordan?
Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 10-12-03 00:03

Jeg har gravet mit gamle 250 L akvarie frem af gemmerne (standard
siliconefuget akvarie med alukanter), og ville gerne sætte det op med nogle
flotte fisk. Jeg stoler dog ikke på at siliconen holder i længden, og vil
derfor gerne give akvariet ny siliconefuge. Nu er spørgsmålet hvordan det
gøres, og så det gøres ordentligt.

Jeg har efter at have søgt på nettet fundet frem til at gammel silicone skal
fjernes, rense med acetone, fuge med glassilicone. Mit spørgsmål går da mest
på det med at fjerne den gamle silicone. Hvor meget skal fjernes? Der er jo
silicone på de indvendige flader hvor to ruder stødder op til hinanden, men
formoder at der også er silicone i det lille mellemrum mellem to ruder? Skal
alt siliconen da fjernes - og hvordan holdes ruderne så på plads mens man
fuger på ny hvis man fjerner alt siliconen? Vil være super glad for hjælpene
svar eller links til side som kan hjælpe mig med dette lille projekt.

Pft
Paw

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 10-12-03 02:24

Paw Stevnbak Andersen wrote:
> [...]
> silicone skal fjernes, rense med acetone, fuge med glassilicone. Mit
> spørgsmål går da mest på det med at fjerne den gamle silicone. Hvor

Hvis du ikke tror på at siliconen har nogen styrke så skal du fjerne
alt.

> Der er jo silicone på de indvendige flader hvor
> to ruder stødder op til hinanden, men formoder at der også er
> silicone i det lille mellemrum mellem to ruder?

Der er silicone mellem glasset. Det som sidder på indersiden er for at
sikre at akvariet er tæt (og så ser det jo ud som om akvariet er tæt og
stærk i samlingerne.

> [...]
> hvis man fjerner alt siliconen? Vil være super glad for hjælpene svar
> eller links til side som kan hjælpe mig med dette lille projekt.

Jeg har ikke lige nogle links, men har da set en bog eller to på
biblioteket om "kunsten" at lave et akvarie.
Malertape og tændstikker er to vigtige ting ved samling af akvarier.
Malertape til at holde pladerne på plads og tændstikker til afstand
mellem glasset så der er plads til siliconen.

Har du testet om akvariet er tæt, evt. lave en 24 timers test, så
slipper du for bøvlet. Mindes indlæg om gode erfaringer med gamle
akvarier som har stået i lang tid i garage og lign.

http://www.thekrib.com/TankHardware/ ser ud til at have lidt gode råd.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-12-03 11:08

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> slipper du for bøvlet. Mindes indlæg om gode erfaringer med gamle
> akvarier som har stået i lang tid i garage og lign.

Jeg kan godt bekræfte at der har været indlæg om gamle akvarier1

Et af mine 250 liters, nåede knapt nok at holde 25 års jubilærum, inden
det blev utæt.
Så fordi et akvarie er gammelt er det bestemt ikke lig med at det er
utæt.

En tryk/tæthedsprøve vil så absolut være at foretrække frem for det store
arbejde med at få
den gamle silicone fjernet, det er et heste arbejde!!

Carsten

Fra : Steph - Gamesweb.dk

Dato : 10-12-03 11:25

Jeg har lappet mange akvarier uden at kulle fjerne det silikone der er
immelem glaspladerne...
Så længe du liger det nye silikone på ordenligt, skulle der ikek være noget
problem med at efterlade det siligone der er immelem glaspladerne...
Jeg tror ikek en gang man kan fjerne det silikone der er der...
Hilsen Steph

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 11-12-03 05:33

Jeg takker for alle svar, og vil først teste akvariet i kælder. Hvis det
ikke holder vand må jeg bare kridte skoene og få silikonetuben frem.

Mvh. Paw