Inserte enkelt gnyf(')?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 09-12-03 12:51

Hej NG.

Jeg vil gerne have en tekst lagt ind i et felt i en tabel. Det klares jo let
og elefant med insert.
Men hvordan gør jeg hvis jeg gerne vil have en enkeltgnyf(') med i strengen?

mvh
Stefan

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-03 12:56

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> wrote in message
> [...]
let
> og elefant med insert.
> Men hvordan gør jeg hvis jeg gerne vil have en enkeltgnyf(') med i

Man escaper den.
I MySQL kan man bruge \' eller ''

Der er - afhængig af dit programmeringssprog - en række andre tegn der kan
lave ballade.

Mvh
Jimmy

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 09-12-03 13:15

> Man escaper den.
> I MySQL kan man bruge \' eller ''
> Der er - afhængig af dit programmeringssprog - en række andre tegn der kan
> lave ballade.
Skulle måske have nævnt at jeg bruger M$ SQL.
" bliver bare til ", og det går ikke, da strengen skal skrives ud som html.
\' fejler, da ' fortolkes som end-of-string...
Ideer?

mvh
Stefan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-12-03 13:20

On Tue, 9 Dec 2003 13:14:35 +0100, "Stefan Kristensen" <stk@mad.dk>
wrote:

>" bliver bare til ", og det går ikke, da strengen skal skrives ud som html.

Eh... der er forskel på " og ''

Det første er ét tegn: "
Det andet er to ens tegn: ' '

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: trafik (og ikke traffik)

Fra : Troels Arvin

Dato : 09-12-03 13:19

On Tue, 09 Dec 2003 13:14:35 +0100, Stefan Kristensen wrote:

> Skulle måske have nævnt at jeg bruger M$ SQL.
[...]
> \' fejler, da ' fortolkes som end-of-string...

At escape'e ' med ' (samlet til '') virker fint for mig ved en MSSQL 2000.
Det handler sikkert om det programmeringssprog, som du bruger til at skabe
din databasefrontend. Hvis du fx. koder i Visual Basic, så prøv
diskussionsgruppen dk.edb.programmering.basic.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 09-12-03 13:36

> At escape'e ' med ' (samlet til '') virker fint for mig ved en MSSQL 2000.
My bad. Jeg læste det som " og ikke ''
To enkelt gnyffer virker fint. Tak for jeres svar.

c",)
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-03 13:22

Stefan Kristensen skrev:

> Skulle måske have nævnt at jeg bruger M$ SQL.

Ja - det er altid en god ide.

> " bliver bare til ",

Som Peter også bemærker er der forskel på " (dobbelt anførselstegn)
og '' (2 x enkelt anførselstegn/apostrof).

I MSSQL escapes enkeltanførselstegn med '' (2 x ').
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Arvin

Dato : 09-12-03 12:58

On Tue, 09 Dec 2003 12:51:12 +0100, Stefan Kristensen wrote:

> Men hvordan gør jeg hvis jeg gerne vil have en enkeltgnyf(') med i strengen?

Følgende indsætter ét enkelt-anførselstegn:

INSERT INTO tabelnavn (kolonne)
VALUES ('''');

Med andre ord escape'es '-tegn ved at skrive dem som ''.