Valg af regnskabssoftware
Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 09-12-03 01:48

Hejsa.

groups.google.com fortalte mig, at der regelmæssigt er spørgsmål
omkring regnskabsprogrammer i både dk.erhverv og dk.edb.database, så
jeg har tilladt mig at krydsposte, men har sat follow-up til
dk.erhverv. Så skulle det være på plads.

Jeg overvejer at skifte vores regnskabssoftware ud. Eller rettere:
beslutningen er truffet, men jeg har endnu ikke besluttet mig for,
hvad det skal være.

Mine krav er umiddelbart: automatisk/meget nem fakturering af ydelser
der går igen (abonnementsstyring), gerne integration med noget
e-handel (fx bare noget der parser mails el. lign.), skal kunne
generere FI-koder, skal kunne integrere med PBS' basis- eller
total-løsning, skal være til at udveksle data med (fx via ODBC).
Derudover ville det være rart med en funktion til at udbetale
provision til eksterne partnere - altså ikke blot provisionering af en
ansat sælger, det har vi ikke noget at bruge til.

Lidt info om biksen. Vi er delt i to lejre - en lejr der yder
konsulentbistand, og en lejr der laver hostingydelser. I dag har vi to
stykker software - en Navision 3.55, som har fulgt os siden starten i
97, og et lille program vP Faktura. Navision bliver brugt til at
fakturere "manuelle" ting som konsulenttimer, enkelte hardware-dele
osv. vP Faktura er indkøbt udelukkende med det formål at fakturere
hosting, idét det har en relativt okay abonnementsstyring, hvilket
vores Navision ikke rigtigt kunne bruges til.

Vi har flere problemer. Navision er uden 32-bit afvikling, og da det
bliver kørt under Win2000, skaber den sig sommetider i design-modulet
o. lign. Vi har ikke nogen problemer med de daglige ting som
fakturering, men bliver af Windows mødt med en advarsel om at
programmet forsøger at skrive direkte til disken, når man starter.
Dette ignorerer vi, men jeg har en idé om at det er disse direkte
skrivninger, der bliver forhindret, og dermed får programmet til at
opføre sig lidt sjovt af og til.

vP Faktura skalerer simpelthen ikke til opgaven. Det er kun et
faktureringsprogram, og har altså ikke noget bogholderi. Dvs. at vi
semi-manuelt i Excel sidder og laver betalings-påmindelser, rykkere
etc., og det er et hestearbejde, der efterhånden tager alt alt for
lang tid.

Så motivationen for at skifte softwaren ud er der skam.

De programmer jeg har kigget på, har været SummaSummarum, Stellar
Office, C5, Navision(? - det kan man vel ikke sige) og WinFinans.

Summa og Stella blev dumpet ret hurtigt. Summa ser ud til at være
lille, lækkert, intuitivt osv., men det har ikke nogen ordentlig
funktion til genfakturering, så vidt som jeg har fået fortalt, og det
kan vi ikke undvære. Desuden har det vist ikke mulighed for at
integrere med PBS, og mit indtryk er, at det ikke bare er noget, man
kan lappe lidt på her og der.

Stella blev dumpet pga. prisen - sammenholdt med andet software får vi
umiddelbart for lidt for prisen, og skal have for mange mystiske
moduler.

C5 har den fordel, at det er det, vores revisor kører. Men da
revisoren er ret gammeldags anlagt, og mener at de kan lave en del
ting hurtigere i hånden end at bruge tid på at rode med dataudveksling
er dette ikke nødvendigvis specielt vigtigt. Vi har indtil videre
klaret os fint uden at snakke elektronisk sammen med revisoren. C5 har
vistnok ikke umiddelbart nogen funktion til genfakturering, men det
forlyder at man kan lægge nogle faste ordrer ind, og at man kan
gruppere disse ordrer, så man fx kører gruppe 1 i januar, gruppe 2 i
februar, gruppe 3 i marts osv. osv. Ikke den allersmarteste løsning,
men det kan nok bruges.

C5 kan jo udvides med alverdens tingeltangel, og jeg er egentlig ikke
i tvivl om at det under alle omstændigheder vil kunne komme til at
passe til vores behov. Der er bare det problem, at jeg ikke er vild
med at skulle ud og købe dyre konsulenter til at sætte vores software
op. Jeg foretrækker, at det er noget, jeg selv kan klare over hele
linien, så jeg selv kan lave de nødvendige tilrettelser. Det må give
optimal fleksibilitet.

Navision kender jeg jo, men min fornemmelse siger mig, at min gamle
3.55 og så deres nye versioner ikke har mange lighedspunkter.
Derudover virker det som at skyde gråspurve med kanoner. Jeg er også
her bange for at komme til at bruge en mindre bondegård på
tilretninger inden det kører, som jeg vil have det til det.

Så er der WinFinans. Det ser faktisk ud til at have de fleste af de
funktioner, jeg ønsker. Dets abonnementsstyring skulle være god, det
kører på SQL (godt nok MSDE, men det er jo fint nok til at trække data
ud af), har hele 5 brugere i den normale pakke, er til at overskue
prismæssigt (8.500) og har et PBS-modul der integrerer med PBS
Totalløsning. Desuden er det forberedt til e-handel, hvilket
formentlig vil sige, at man skal gøre noget af arbejdet med at
interface med den selv, men det er jeg nu ikke så mange for. Det
eneste den ikke lige umiddelbart har stående på feature-listen er det
med provisions-afregningen, men jeg har fået forklaret at man relativt
let burde kunne lave nogle referencer, der gør det muligt at lave
provision. I det hele taget synes jeg, man får meget for pengene ved
WinFinans, og har nok bedre muligheder for at få noget brugbar support
(dvs. kontakt til folk der er interesserede i at give indsigt udover
blot at sælge timer ved at ordne det for mig).

Rent faktisk har jeg været nogenlunde besluttet på WinFinans. Men så
sker der selvfølgelig det (u)lyksalige, at der i dag dumper et brev
ind fra MSBS, hvor de skriver at jeg kan få Navi/C5 forærende.

Der er tale om hhv.
http://www.navision.dk/dk/view.asp?documentid=2947,2 hvor man får for
145K Navision for knap 10K og så
http://www.navision.dk/dk/view.asp?documentid=2947,3 hvor man får for
40K C5 for knap 4K. Derudover giver de tilbagekøbsgaranti på licensen,
som jeg kan bruge til at udligne med, så fx C5-løsningen vil jeg
nærmest få forærende. Dette har bragt mig i tvivl - og ikke mindst har
jeg genovervejet, om det måske er smartest at køre samme system som
revisoren, og om C5 i det hele taget er et bedre valg osv. osv.

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres meninger om, hvad I ville
vælge i min situation. Lige nu vakler jeg mellem WinFinans/C5 og måske
også Navision.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : ole

Dato : 09-12-03 08:18

Prøv at kigge på compiere.org , vi er nogle som har fået oversat
databasen til dansk og det er PBS certificeret.

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 09-12-03 09:20

"ole" <ole@removeosp.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at kigge på compiere.org , vi er nogle som har fået oversat
> databasen til dansk og det er PBS certificeret.

Det er et glimrende produkt. Det er herligt, at I har oversat det.

Men kræver det ikke (stadig) en Oracle database?

mvh
Finn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-12-03 18:10

Daniel Stjernholm wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre andres meninger om, hvad I ville
> vælge i min situation. Lige nu vakler jeg mellem WinFinans/C5 og måske
> også Navision.

WinFinans får i hvert fald et par plusser for at være Open Source
(men ikke gratis!) og arbejde med en standard-database.

Selv om du får et godt tilbud på C5 nu, tror jeg ikke du skal satse
på, at det i længden vil være billigere.

http://www.sql-ledger.org/ kunne også være en mulighed. (Open Source
OG gratis).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 09-12-03 22:08

On Tue, 09 Dec 2003 18:10:19 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

Hej Jonathan.

> WinFinans får i hvert fald et par plusser for at være Open Source
>(men ikke gratis!) og arbejde med en standard-database.

Open Source er klart godt. Og en nogenlunde standardiseret db er også
godt - selv om jeg da godt kunne tænke mig at det kunne køre på pgSQL
eller MySQL.

> Selv om du får et godt tilbud på C5 nu, tror jeg ikke du skal satse
>på, at det i længden vil være billigere.

Det tror jeg er en god pointe. Men jeg har faktisk spekuleret i at
købe C5 under alle omstændigheder, når jeg nu kan få den så billigt. I
første omgang bare for at have den i skuffen, til "hvis nu".

> http://www.sql-ledger.org/ kunne også være en mulighed. (Open Source
>OG gratis).

Jeg har kigget på den - men jeg bryder mig ikke umiddelbart om den -
uden dog at have let på ved at sætte ord på, så synes jeg ikke, den
ser tiltalende ud. På trods af at jeg faktisk synes rigtig godt om
idéen om at have det webbaseret (af mange årsager). Desuden ser det
ikke ud til at den kan finde ud af at styre abonnementer.

WinFinans er nok det, der ender med.

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 09-12-03 21:17

Hej Daniel !

Jeg synes at der er en masse ting du vil have "proppet" ned i samme produkt,
som alligevel aldrig helt kan tilfredsstille dine ønsker.
Jeg har selv kikket på mange regnskabsprogrammer, men valget af "Summaum"
har jeg aldrig fortrudt.
Jeg bruger det som garant for det rent regnskabstekniske og da det er nemt
at udveksle data via kommaseparerede filer er man aldrig låst fast.

Har i over et halvt kørt en PBS løsning, som er integreret med "Summarum".
Inden længe vil jeg markedsføre den via min hjemmeside. Men mange andre
ønsker og behov tror jeg også at kunne løse med "Summarum" som grundlag.

Vedr. revisor:
Via mail modtager revisor en backup af data hvert kvartal - Han har selv
downloadet en demoversion af programmet - så dataudveksling her er ingen
problem.

Jeg er interesseret i betatestere vedr. PBS.
Er tilpasset "Summarum", men er ikke noget krav. Kun at dataudveksling
foregår via kommaseparerede filer.

> [...]
> provision til eksterne partnere - altså ikke blot provisionering af en
> ansat sælger, det har vi ikke noget at bruge til.

Jeg kan ikke umiddelbart ikke se at ovenstående ikke kan løses med
"Summarum" som udgangspunkt.

Jørn Rasmussen
Vordingborg
http://www.farman.dk

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 10-12-03 23:55

On Tue, 9 Dec 2003 21:16:40 +0100, Jørn Rasmussen <post@SLETfarman.dk>
wrote:

Hej Jørn.

>Jeg synes at der er en masse ting du vil have "proppet" ned i samme produkt,

Det har du ret i, men jeg synes nu ikke, det er urimelige krav.

>som alligevel aldrig helt kan tilfredsstille dine ønsker.

Jeg synes faktisk det ser ud som om, WinFinans kan det hele. Og det
normale er vel at samle alle sine regnskabs-relaterede funktioner i et
og samme program. En del firmaer propper jo alverdens mærkelig
RMA-tracking, support-styring osv. ind i deres systemer, det har jeg
trods alt ikke tænkt mig :)

>Jeg har selv kikket på mange regnskabsprogrammer, men valget af "Summaum"
>har jeg aldrig fortrudt.

I går genovervejede jeg faktisk Summarum, og skrev også en mail til
Steen, med henvisning til mit oprindelige indlæg der startede denne
gråd.

>Jeg er interesseret i betatestere vedr. PBS.

Steen gav mig faktisk din mail-adresse, og skrev at du havde lavet et
PBS-system til Summarum.

>Jeg kan ikke umiddelbart ikke se at ovenstående ikke kan løses med
>"Summarum" som udgangspunkt.

Jeg har svært ved at se, at det vigtigste punkt, nemlig
abonnementsstyring kan laves på en ordentlig måde i Summarum. Så vidt
jeg kan se, går Steens forslag mest ud på at gruppere sine debitorer
efter, hvornår de skal faktureres, men det er simpelthen ikke Godt
Nok(tm). I mit eksisterende system og i WinFinans taster man ordren
ind, og angiver på hvilke datoer, den skal gentages. Derefter kan man
med et enkelt tastetryk generere de fakturaer, der skal laves, og
derefter erdet bare at printe dem ud.

Men hvis ellers den funktion var god, og dit PBS-modul fungerer som
det skal, ville Summarum bestemt være blandt mine overvejelser. Det er
et lille lækkert program uden alt for meget pis, men jeg har lige brug
for en anelse mere pis :) Det kunne jo selvf. være at Steen var
interesseret i at tilbyde funktionen i Summa, men umiddelbart synes
jeg det lød som om han selv var tilfreds med de løsninger der findes i
Summarum.

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 11-12-03 17:10

Daniel Stjernholm wrote:

> [...]

> interesseret i at tilbyde funktionen i Summa, men umiddelbart synes
> jeg det lød som om han selv var tilfreds med de løsninger der findes i

I "Summarum" kan du massefakturere en gruppe af abonnenter med enslydende
fakturabeløb, hvilket næsten svarer til at trykke på en knap. Ved
månedsopkrævning skal du gøre det 12 gange om året.
Hvis du er interesseret i mit PBS-modul, så lad mig det vide.

Jeg kender kun Winfinans fra en brancheløsning. Det var nogle flotte
rapporter der kunne udskrives, men ellers var jeg ikke imponeret, og så
skulle man acceptere en stor Access DB.

hilsen Jørn

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 11-12-03 21:26

On Thu, 11 Dec 2003 17:10:17 +0100, Jørn Rasmussen
<post@SLETfarman.dk> wrote:

>I "Summarum" kan du massefakturere en gruppe af abonnenter med enslydende
>fakturabeløb, hvilket næsten svarer til at trykke på en knap. Ved
>månedsopkrævning skal du gøre det 12 gange om året.

Yeps, her er så problemet. Kunderne har alle mulige forskellige
produktsammensætninger, så det kan ikke bruges :-/

>Hvis du er interesseret i mit PBS-modul, så lad mig det vide.

Hvis jeg engang har en kunde, der vilkøre Summa og PBS sammen, vil jeg
have dit modul i mente.

>Jeg kender kun Winfinans fra en brancheløsning. Det var nogle flotte
>rapporter der kunne udskrives, men ellers var jeg ikke imponeret, og så
>skulle man acceptere en stor Access DB.

Det at det er en klump Access er heller ikke lige det, der tiltaler
mig mest - men jeg kan dog leve med det, håber jeg da :)