Genetisk, men ikke arvelig!?
Fra : Bo Warming

Dato : 08-12-03 21:36

Genetisk, men ikke arvelig!?

DNA-molekyler kaldes arvens molekyler

Men når de skaber fejl, der betyder sygdom, går disse ikke altid i arv fra
forældre til barn.

Albino-dyr og albino-mennesker får albino-afkom i langt under 1% af
tilfældene.

Mongol-børn fødes aldrig af forældre med mongol-åndsvaghed = Downs Syndrom,
for disse er så syge, at de er ufrugtbare

Albino - og blå øjne - og visse arvelige sygdomme er "vigende" eller
recessive egenskaber, dvs der skal en mangel på farve-DNA til, for at
blegheden "slår igennem"

Sådan er det også med de ca 3000 meget sjældne sygdomme, som der er risiko
for , ved forskellige grader af indavl(inbreeding) fx fætterkusine-ægteskab.

Når søskende får børn sammen, eller forælder&barn får børn sammen, er der
vildt øget indavlsrisiko, hvis både far og mor har DNA-afvigelsen. Hvis de
begge giver DNA-afvigelsen videre til barnet vil den slå igennem.

Almindeligste vigende sygdom i DK er cystisk fibrose, hvor barnet typisk dør
før tyve år gammel pga sejt slim i lungerne. I dele af Mellemøsten plages
man af den alvorlige blodsygdom "Middelhavs-anæmi" der også rammer med stor
hyppighed, hvis forældrene er tætbeslægtede, fx førstegradsbeslægtede

London har mange indvandrere fra Cypern, hvor denne ellers sjældne vigende
sygdom er udbredt, og man opdagede at de disse indvandrere ofte indgifter
sig, så ramtes påfaldende mange britisk-cypriotisk nyfødte af den
invaliderende sygdom.

Dette fik en dum dansk overlæge, som Bertel Haarder tror på, til at
undskylde muslimernes extremt mange åndsvage i Danmark med
fætter-kusine-ægteskaber,

Men grunden til at halvdelen af børnene på Vangedehuse og andre
døgninstitutioner for multihandicappede og mentalt retarderede er muslimer,
er ikke fætterkusine-indavl.

Det skyldes danske behandleres egoistike hang til overbehandling, og
muslimforældres glæde ved at spare lidt mad, ved at overlade forsørgelsen
til en dansk statsinstitution.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Mawworm

Dato : 09-12-03 14:45

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> Genetisk, men ikke arvelig!?
>

> DNA-molekyler kaldes arvens molekyler
>

> Men når de skaber fejl, der betyder sygdom, går disse ikke altid i arv fra
> forældre til barn.

...snip

> Mongol-børn fødes aldrig af forældre med mongol-åndsvaghed = Downs
Syndrom,
> for disse er så syge, at de er ufrugtbare

Jeg synes du skal holde dig fra at udtale dig om genetik og Downs, for du
ved åbenbart ikke noget om det.

Der findes forskellige former for Downs syndrom:

- Trisomi 21
-Translokation
-Mosaiktrisomi

Godt 4 % af børn med DS kommer fra en translokation og den kan være arvelig.

Og der er kun tale om nedsat fertitlitet..De er med andre ord ikke
ufrugtbare pr definition.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-03 16:18

"Mawworm" <bigjoke@nofun.dk> wrote in message

> [...]
arvelig.

> Og der er kun tale om nedsat fertitlitet..De er med andre ord ikke

Siden jeg startede Sædhjælpsfondet i 1979 har jeg publiceret utallige gange
om translokationsskabt DS, som er den eneste man ved karyotype giver
sikkerhed imod ved hospitalsdonorer

De var langt under 4% sidst jeg læste statistik.

Påvis noget jeg ikke bør udtale mig om - alt jeg har skrevet hidtil er
korrekt og dækkende

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 11-12-03 14:29

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Genetisk, men ikke arvelig!?
>

> DNA-molekyler kaldes arvens molekyler

<snip> + en masse vås

Barnløshed er også arvelig.

Min fætter er adopteret, og det samme er begge hans forældre.

Mvh. JIB