Forklaring på Token Ring?
Fra : Martin Nielsen

Dato : 08-12-03 21:00

Hej alle

Jeg har fået fingre i en ældre printer med Token Ring, som jeg gerne vil
bruge i et Windows netværk. Der er ingen RJ45 connector på printeren men
noget der minder om et RGB-stik, hvorpå der står "Network 1". Jeg mener at
have en adator til RJ45 i mine gemmer, men vil gerne vide, om der
umiddelbart er problemer i mit forehavende.

Håber nogen vil øse af deres erfaring

På forhånd tak

Martin
Kbh.V

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 08-12-03 21:23

On Mon, 8 Dec 2003 20:59:40 +0100, Martin Nielsen wrote:

> [...]
> have en adator til RJ45 i mine gemmer, men vil gerne vide, om der
> umiddelbart er problemer i mit forehavende.

Nu snakker du ikke om du har andet Token Ring udstyr. Og det ville du
nok vide hvis du havde.
Ville du sætte udstyret i din ethernet switch? GLEM det.
Token Ring er komercielt dødt.
Eneste håb er hvis der er en fungerende centronics port.
Du vil også komme til at mangle drivere.
/hjj

Fra : Martin Nielsen

Dato : 08-12-03 21:40

> [...]
> Token Ring er komercielt dødt.
> Eneste håb er hvis der er en fungerende centronics port.
> Du vil også komme til at mangle drivere.

Jeg har ikke andet Token Ring udstyr på netværket. Der er ingen centronics
port kun den omtalte "RGB", en parrallel samt en seriel. Mht. drivere har
jeg fundet til alle Windows versioner. Jeg råder desuden over en JetDirect
printserver, hvis det kan bringe mig videre...

Martin
Kbh.V

Fra : Thore Sorensen

Dato : 10-12-03 11:58

On Mon, 8 Dec 2003 21:39:32 +0100, "Martin Nielsen"
<clmnNOSP@Mget2net.dk> wrote:

> [...]
>jeg fundet til alle Windows versioner. Jeg råder desuden over en JetDirect
>printserver, hvis det kan bringe mig videre...

Du kan da bare bruge parallel-porten (centronics), tilsutte den til en
PC og dele den over netværket...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)

Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-12-03 21:24

Hej Martin

"Martin Nielsen" <clmnNOSP@Mget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have en adator til RJ45 i mine gemmer, men vil gerne vide, om der
> umiddelbart er problemer i mit forehavende.

Du kan ikke forbinde din token ring printer til dit ethernet, heller ikke
selvom du bruger en adapter der får stikkene til at passe fysisk sammen.
Måden ethernet og token ring er skruet sammen på er vidt forskellige.
Jeg må dog indrømme at min "børnelærdom" inden for nettopologi ligger lidt
for langt væk til at jeg kan give dig en forklaring på hvad forskellen er.
Så inten må du få fat i nogle gamle token ring netværkskort og en mau-boks
(det svarer lidt til switchen i ethernet, selvom det ikke helt virker på
samme måde), eller du må droppe printeren med mindre der er et alm.
printerstik på.
Hvis du vælger at lave et token ring netværk (hvilket jeg nok ikke vil
anbefale dig da det efter min mening er håbløst gammeldags) kan du nøjes med
at forbinde printeren til en enkelt maskine og så dele printeren igennem
den, men så falder idéen med en netværksprinter jo lige som lidt væk...

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-03 22:49

Lars Hjortø skrev:

>Jeg må dog indrømme at min "børnelærdom" inden for nettopologi ligger lidt
>for langt væk til at jeg kan give dig en forklaring på hvad forskellen er.

Hvis man ikke skal for dybt ned i detaljer, kan jeg godt.

I Tokenring kan én computer snakke ad gangen - nemlig den der har
token. Hver computer sender token videre til naboen i en (logisk)
ring uanset om den blev brugt eller ej. Deraf navnet.

Ved ethernet lytter computeren på linjen og fyrer afsted hvis der
er stilhed.

Rent fysisk er der vel ikke engang garanti for at de to systemer
kan tolke hinandens pakker.

--
Bertel

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 08-12-03 23:16

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Rent fysisk er der vel ikke engang garanti for at de to systemer
>kan tolke hinandens pakker.

Det kan de ikke. Jeg kan ikke huske det præcise format for en Token
Ring-pakke, men jeg kan da huske at de kan være ca. 2KB lange. Da
æternetpakker kun kan være 1500 bytes lange, er det ret oplagt at man
ikke lige kan konvertere frem og tilbage.

Og på det fysiske plan er signaleringen da vist ganske forskellig.

Det er kort sagt to ganske forskellige protokoller, der dog har det til
fælles at de bruger MAC-adresser på 48 bit.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 00:57

On Mon, 08 Dec 2003 23:15:31 +0100, Jesper Dybdal
<jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

> Jeg kan ikke huske det præcise format for en Token Ring-pakke,
> men jeg kan da huske at de kan være ca. 2KB lange.

Faktisk er det knap 4 KB på 4 Mbps og godt 16 KB på 16 Mbps. Det
kommer af, at man (dvs. active monitor) skal se en token mindst
hvert 10 ms.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 08-12-03 23:28

Bertel Lund Hansen skrev:
> Rent fysisk er der vel ikke engang garanti for at de to systemer
> kan tolke hinandens pakker.

Nej, snarere det modsatte!

Da Ethernet og Token-Ring ikke kører med samme hastighed(er) og formentlig
benytter vidt forskellige encoding-metoder, spændingsniveauer, strømniveauer
osv., er der en rimelig STOR sikkerhed for at to enheder af forskellig type
overhoveder ikke på nogen som helst mulig måde vil kunne forstå det mindste
af hvad den anden "siger"

Jeg ved ikke, Bertel, om du nogen sinde har tænkt over analogien til en
skoleklasse (eller enhver anden samling mennesker)?

TokenRing er klassen hvor hver elev som vil sige noget, rækker fingeren i
vejret, og når det bliver hans (m/k) tur, siger han en kort sætning,
hvorefter turen går videre til den næste. Ingen taler i munden på hinanden,
og alle kommer til - men nogle gange kan man godt komme til at sidde med
fingeren i vejret i et stykke tid, inden man får tur.

Ethernet er klassen hvor en elev som vil sige noget, venter til at han (m/k)
synes at der er stille nok, og taler så lige så længe som han har lyst. Hvis
budskabet ikke kom igennem, prøver han lidt senere igen (og igen og igen).
Ingen er garanteret at de får tur, og der er ingen garanti for at der kommer
nogetsomhelst igennem, hvis der er for mange, som vil tale på samme tid.

Så er det at man takker sin skaber net LAN switche (som ganske effiktivt
eliminerer Token Ring teknologiske fordel).

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-03 23:53

Tomas Christiansen skrev:

>Jeg ved ikke, Bertel, om du nogen sinde har tænkt over analogien til en
>skoleklasse (eller enhver anden samling mennesker)?

Det er et fint billede. Det brugte vores lærer også.

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 01:04

On Mon, 8 Dec 2003 23:27:34 +0100, "Tomas Christiansen"
<toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote:

> TokenRing er klassen hvor hver elev som vil sige noget, rækker
> fingeren i vejret, og når det bliver hans (m/k) tur, siger han
> en kort sætning, hvorefter turen går videre til den næste.

Næ, Token-Ring er klassen, hvor hver elev efter tur får lov til
at skrive en besked på et stykke papir, der bliver sendt rundt.

Alle får sedlen, uanset om de har noget at sige eller ej.

Hvis Palle vil sige noget til Poul, skal beskeden sendes hele
vejen via alle de andre børn i klassen, selvom Poul sidder på
rækken lige før Palle.

Hvis Poul aldrig får beskeden (fx fordi han er gået på toilettet
inden beskeden når over til ham), er det lærerens opgave at smide
sedlen i papirkurven.

Det er meget, meget retfærdigt, men særlig effektivt er det ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-12-03 07:51

Asbjorn Hojmark skrev:
> Alle får sedlen, uanset om de har noget at sige eller ej.
>
> Hvis Palle vil sige noget til Poul, skal beskeden sendes hele
> vejen via alle de andre børn i klassen, selvom Poul sidder på
> rækken lige før Palle.

Jo, men man venter ikke med at sende sedlen til at den er skrevet færdig,
men så snart de første par tegn er klar, begynder man at sende små
papirstykker rundt med de enkelte bogstaver på! Derved bliver forsinkelsen
ret minimal.

> Det er meget, meget retfærdigt, men særlig effektivt er det ikke.

DET kan vi godt blive enige om. Alle for lov til at vente lige længe - med
tryk på længe.

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 22:56

On Tue, 9 Dec 2003 07:50:58 +0100, "Tomas Christiansen"
> [...]

> men så snart de første par tegn er klar, begynder man at sende små
> papirstykker rundt med de enkelte bogstaver på! Derved bliver forsinkelsen

Nu holder analogier kun så langt. Under alle omstændigheder er
det oplagt meget mindre effektivt end det klasseværelse, hvor
alle elever kan skrive sedler til hinanden på en gang, altså et
switched ethernet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 09-12-03 08:50

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Hvis Poul aldrig får beskeden (fx fordi han er gået på toilettet
> inden beskeden når over til ham), er det lærerens opgave at smide
> sedlen i papirkurven.

Nu er min Token-Ring viden godt nok også temmelig rusten, men er det ikke
Palles ansvar at smide den ud?

Keller

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 22:51

On Tue, 9 Dec 2003 08:49:34 +0100, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha_i_hate_swen.dk> wrote:

> Nu er min Token-Ring viden godt nok også temmelig rusten, men er
> det ikke Palles ansvar at smide den ud?

Jo, det blev vist skrevet lidt lovlig hurtigt...

Når en pakke passerer active monitor, sætter han 'monitor count',
og hvis en pakke kommer til ham med den bit sat, fjerner han
pakken fra ringen (og sender en soft error).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 11-12-03 19:12

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> og hvis en pakke kommer til ham med den bit sat, fjerner han
> pakken fra ringen (og sender en soft error).

Asbjørn det er sjældent at du tager fejl,
Men i dette tilfælde mener jeg at det er enhvers ansvar at smide alt
token-ring ud

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-12-03 01:28

On Thu, 11 Dec 2003 19:11:31 +0100, Arne Keller
<arne@kellernet.org> wrote:

> Men i dette tilfælde mener jeg at det er enhvers ansvar at smide alt
> token-ring ud

Hehehe. Jeg overså (næsten) "-ring".
Du har i øvrigt ret.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 00:51

On Mon, 08 Dec 2003 22:48:37 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Rent fysisk er der vel ikke engang garanti for at de to systemer
> kan tolke hinandens pakker.

Direkte? Nej, rammeformatet er forskelligt.

Men man kan selvfølgelige godt forbinde Ethernet med Token-Ring.
Problemet er bare, at med dagens priser på Ethernet- og Token-
Ring udstyr, skal man have en rigtig god grund til at gøre det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 00:49

On Mon, 8 Dec 2003 21:23:58 +0100, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> Du kan ikke forbinde din token ring printer til dit ethernet,

Det kan man nu godt. Det er bare ikke økonomisk attraktivt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Nielsen

Dato : 09-12-03 06:05

Tak for den gode forklarig!

> Det kan man nu godt. Det er bare ikke økonomisk attraktivt.

Se det var det jeg ville frem til Asbjørn

Hvordan gør jeg?

Martin
Kbh.V

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 07:32

On Tue, 9 Dec 2003 06:05:29 +0100, "Martin Nielsen"
<clmnNOSP@Mget2net.dk> wrote:

> Hvordan gør jeg?

Først skal du have en MAU, som du kan tænke på som en slags
Token-Ring hub. Den sætter du din printer til.

Dernæst skal du have noget andet, der kan lave forbindelse mellem
dit Token-Ring og dit Ethernet. Det kan være en router eller en
(lidt speciel) bro.

Alternativt kan det være et ekstra netkort i en server-pc, men
det kræver selvfølgelig at den så altid er tændt, og betyder
reelt, at du lige så godt kunne bruge en parallel-port på den pc.

Prisen for ovenstående vil forventeligt langt overstige prisen
for et andet (Ethernet-baseret) netkort til din server.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-12-03 19:21

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>
> Prisen for ovenstående vil forventeligt langt overstige prisen
> for et andet (Ethernet-baseret) netkort til din server.

Ja, medmindre nogen har noget gammel liggende, så kan du sikkert få det for
en julebryg.

--
Niels

Fra : Nico de Jong

Dato : 09-12-03 07:05

"Martin Nielsen" <clmnNOSP@Mget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg har fået fingre i en ældre printer med Token Ring, som jeg gerne vil
> bruge i et Windows netværk.

Det forekommer mig at jeg har et Token Ring kort liggende et eller andet
sted. Mail mig off-line hvis du har behov for det.
Nico

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-12-03 07:33

On Tue, 9 Dec 2003 07:04:39 +0100, "Nico de Jong"
<nico@nospam.farumdata.dk> wrote:

> Det forekommer mig at jeg har et Token Ring kort liggende et eller andet
> sted. Mail mig off-line hvis du har behov for det.

Husk, at der skal en MAU til også. To Token-Ring NICs kan ikke
forbindes direkte med et krydset kabel eller lignende som på
Ethernet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Nielsen

Dato : 12-12-03 16:22

Tak for de mange besvarelser, hvoraf jeg udleder, at tiden er løbet fra
Token Ring teknologiens lyksagligheder.

Jeg har fundet en ethernet adaptor på eBay der passer i printeren istedet.

Martin
Kbh.V