Dårlig undskyldning eller hva!!
Fra : Pwh

Dato : 08-12-03 20:31

Jeg har det sidste stykke tid fulgt hundeannoncerne i DBA da jeg regner med
at skulle have en hund mere til foråret.
Idag så jeg så igen en annonce hvor en fammilie skulle af med en hvalp pgr
barnets allergi. De eneste børn jeg selv har har fire ben eller to vinger, så jeg
har ingen erfaring på det område. Men er det ikke noget man normalt undersøger
inden man anskaffer sig en hund, om barnet kan tåle det.
Det lyder lidt på mig som en god undskyldning som man bare kan stikke ud, den med allergi.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 08-12-03 20:35

> Det lyder lidt på mig som en god undskyldning som man bare kan stikke ud,
den med allergi.

> /Jens

Jeg synes i hvert fald det er den hyppigste årsag til at folk skal af med
deres dyr. Det lyder jo lidt bedre end "jeg kan ikke styre kræet".

:Pia

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-12-03 20:41

Pia J escribió / skrev

> Jeg synes i hvert fald det er den hyppigste †rsag til at folk skal
> af med deres dyr. Det lyder jo lidt bedre end "jeg kan ikke styre
> kr‘et".

Dejlig positiv og åben indstilling du udviser der.

Fra : Winther

Dato : 08-12-03 23:02

> den med allergi.

> Jeg synes i hvert fald det er den hyppigste årsag til at folk skal af med
> deres dyr. Det lyder jo lidt bedre end "jeg kan ikke styre kræet".
>
> :Pia

Jeg kan nu bedre lide en regulær udmelding om at man ikke kan styre hunden
eller hvad den reelle grund nu måtte være. At man f.eks. venter barn, kan
ikke være den reelle grund, kun dråben der får bægeret til at flyde over.
Jeg har det helt fint med at folk skiller sig af med deres hunde når de ikke
ønsker dem, i sidste ende tjener det jo hunden bedst at komme et nyt sted
hen, hvor den kan få bedre forhold.

Vh. Winther

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-12-03 20:37

Pwh escribió / skrev

> De eneste b›rn jeg selv har har fire ben eller to vinger, s† jeg
> har ingen erfaring p† det omr†de. Men er det ikke noget man normalt
> unders›ger inden man anskaffer sig en hund, om barnet kan t†le det.

For det første kan barnet jo være ankommet efter hunden. Dernæst kan
allergi udvikles. Jeg har personligt allergi overfor visse hunderacer
men har ingen problemer med andre og det kan derfor være svært at
forudse problemet.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 20:46

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden man anskaffer sig en hund, om barnet kan tåle det.
> Det lyder lidt på mig som en god undskyldning som man bare kan stikke ud,

Det er jo ikke sikkert, at man har kendskab til barnets allergi, før hunden
kommer i hus.
Man kan selvfølgelig lave en priktest på barnet, inden man køber hund, men
det er vel også lidt drastisk

Der forekommer mere og mere allergi i befolkningen, men det kan også
sagtens, være en dårlig undskyldning.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 08-12-03 21:34

Tja ingen tvivl om den er emget brugt nok også hvor det ikke er sandt, men
det er jo ikke altid der er nogen reaktioner hvis barnet tidligere kun har
været lidt sammen med en hund, allergi kan jo tage tid at udvikle, så nej
mener at er det sandt så er grunden da helt okay.

Vi er selv kede af lige nu at skulle sige farvel til vores marsvin pga. det
ene barn i huset ikke kan tåle dem, men hellere det end syge børn !

VH
Gitte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-12-03 21:49

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> om barnet kan tåle det. Det lyder lidt på mig som en god
> undskyldning som man bare kan stikke ud, den med allergi.

Som andre allerede har sagt, så kan man jo få allergi. Min søster fik
astma, i særdeles voldsom grad, lige pludselig og lider nu her 15 år
efter stadig meget af det.

Men vi solgte nu ikke nogle af dyrene. Hønsene kogte vi suppe på. Det
var dem hun havde det værst med. Hunden flyttede ud i stalden. Efter
den dag, kom han aldrig ind i huset. Men da vi er en udefamilie,
gjorde det nu vist ikke så meget. Vi var jo alligevel ude ved ham det
meste af tiden.

Siden da har vi haft kaniner, katte, en and, en gris, en ged,
ørkenrotter, hvide mus og fugle. Nogle ude, andre inde. Da jeg gik til
ridning, måtte jeg skifte tøj i stalden, så hun ikke blev syg.

Jeg er nu ikke i tvivl om at mange allergidyr, har en familie, som
pludselig har fundet ud af at det ikke virker. Ikke dermed sagt, at de
ikke kan styre hunden, men måske at de havde overvurderet arbejdet,
eller at de har købt dyret til børnene, uden at have tænkt over, at
det er forældrene der står med ansvaret.

Vi fandt måder at løse problemerne på, og jeg er sikker på at mange
andre også kunne det, hvis altså det var det de havde lyst til.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 23:59

On Mon, 8 Dec 2003 20:30:45 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Det lyder lidt på mig som en god undskyldning som man bare kan stikke ud, den med allergi.

Allergi kan udvikles, og i en del tilfælde ved man jo heller ikke om
barnet har allergien, før hunden er kommet ind i hjemmet.
Jeg var selv ude at kigge på hund, som skulle ud pga. allergi, og den
hund var i hvert fald højt elsket i hjemmet og der var ingen andre
tegn på problemer dér. At vi så ikke tog den hund, var af en helt
anden årsag. Vi ledte nemlig efter en legekammerat til vores egen
hund, og de to kunne bare ikke enes, og så duer det jo ikke...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 09-12-03 20:09

Leyna wrote:
> Allergi kan udvikles, og i en del tilfælde ved man jo heller ikke om
> barnet har allergien, før hunden er kommet ind i hjemmet.

Ja, men kan man ikke chekke det i forvejen ?.
Den sidste hvalp jeg så der skulle afhænde af den grund var 10 uger gammel,
så har barnet vel dårligt haf tid til at udvikle en allergi. Jeg undres bare.

/Jens

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 09-12-03 21:57

On Tue, 9 Dec 2003 20:08:58 +0100, "Pwh"
> [...]

>så har barnet vel dårligt haf tid til at udvikle en allergi. Jeg undres bare.

Jamen hvor vil du hen med det her Jens? Hvis nu nogle mennesker har
fundet ud af at de ikke kan klare alligevel at have hund, af den ene
eller anden grund, og så anfører en begrundelse i annoncen som ikke
ser alt for åndssvag ud, hvorfor skal vi så straks fare ud og fordømme
og føle es bedre? Har du aldrig taget fejl?

Hvor mange hunde bliver der købt hvert år? Titusinder! Og hvor mange
hunde er til salg i dba på grund af allergi? en snes eller to! Er det
virkelig noget at gå så højt op i?

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 10-12-03 11:58

Søren Lausten-Hansen wrote:

> [...]
> ser alt for åndssvag ud, hvorfor skal vi så straks fare ud og fordømme
> og føle es bedre? Har du aldrig taget fejl?

Hvis du nu i stedet for at have så travlt med at angribe mig, læste mit oprindelige indlæg,
så ville du se at det faktisk var et spørgsmål om det ikke var muligt at chekke om et
barn havde allergi inden man fik hund. Det er jeg så blevet belært om at man åbenbart
ikke bare sådan lige kan. Og så kan grunden med allergi jo værer god nok.

> Hvor mange hunde bliver der købt hvert år? Titusinder! Og hvor mange
> hunde er til salg i dba på grund af allergi? en snes eller to! Er det
> virkelig noget at gå så højt op i?

Hvem siger at jeg går højt op i det, jeg havde bare lige læst sådan en annonce i DBA igen
og lavede så et lille stille og roligt indlæg her i gruppen. Men det må jeg måske ikke,
for faen et eller andet skal vi jo skrive sammen om herinde ;)

/Jens

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 10-12-03 18:07

On Wed, 10 Dec 2003 11:58:07 +0100, "Pwh"
> [...]

>for faen et eller andet skal vi jo skrive sammen om herinde ;)

Jeg synes bare at der har været så mange alenlange tråde her i gruppen
hvor folk er blevet mistænkeliggjort fordi de vil skille sig af med en
hund, og jeg opfattede dit indlæg som værende i forlængelse heraf.
Hvis jeg tog fejl beklager jeg.

Og jeg har ikke travlt med at angribe enkeltpersoner, kun enkeltsager.
Jeg forstår at jeg nok har udtrykt mig for voldsomt, sorry. Godt ord
igen.

Mvh
Søren

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 09-12-03 21:48

> Ja, men kan man ikke chekke det i forvejen ?.

Det kan man faktisk ikke .. jeg har haft kat siden jeg var barn og
er først for 5 år siden begyndt at udvikle allergi for katte .. så
nu er der faktisk med den multiallergi jeg har næsten kun hund og
skildpadde jeg kan tåle når det drejer sig om dyr .. derfor
anskaffede jeg mig ikke nye katte da jeg sagde farvel til mine gamle
syge katte her i sommer ... de fik lov at leve til de kunne mere
men var nægtet adgang til soverum .. jeg er vild med katte men hvis
jeg fortsat holder kat vil jeg risikere at jeg tilsidst udvikler
allergi overfor hunde .. og det vil være en katastrofe da jeg ikke
aner hvordan jeg skal leve uden hund .. det er den der bla. er med
til at holde mig igang på traveture osv .. men nej allergi kan der
ikke tjekkes for i forvejen .. idet den kan opstå pludselig .. man
kan selvfølgelig lade ungen prikteste inden anskaffelse af hund, kat
, fugl. gnaver eller lign men det ville for mig være alt alt dyrt
for samfundet ... og grov udnyttelse af sundhedsvæsnet når man
tænker på at der selv hos allegilæger er ventetid ..
hejhils fra Ami

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 12:21

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for samfundet ... og grov udnyttelse af sundhedsvæsnet når man
> tænker på at der selv hos allegilæger er ventetid ..

Hvad er symptomerne egentlig, på allergi over for hunde ?
Jeg ved, at katteallergi kan være røde øjne, der løber og klør. I hvert fald
på den ene person, jeg kender med katteallergi
Er det det samme ved hunde eller er der også andre symptomer ? Kan astma
også skyldes allergi ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-12-03 13:43

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på den ene person, jeg kender med katteallergi
> Er det det samme ved hunde eller er der også andre symptomer ? Kan astma

Nogenlunde de samme som katte allergi. Det kan jo opføre sig meget
forskelligt. Men som du skriver, røde øjne, kløe, røde knupper andre steder
på kroppen, også med kløe....Men det kan også opføre sig som noget der kunne
ligne et astmatisk anfald. Nogle får endda det hele. Om astma kan skyldes
allergi, er der vist nogen uenighed om, personligt mener jeg ja. Men jeg
kræver heller ikke så overvældende beviser som de tvivlsomme læger ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 10-12-03 14:25

> [...]
> på den ene person, jeg kender med katteallergi
> Er det det samme ved hunde eller er der også andre symptomer ? Kan

Allergi overfor så vel hunde som katte , andre dyr og andre ting kan
give sig udslet på mange måder lige fra eksem til høfeber(røde
kløende øjne og næse der løber) til hoste og ondt i halsen,
hovedpine .. opkastninger/ diarre .. og ja astma er meget ofte ..
oftest ... allergirelateret .. når jeg er i forbindelse med/spiser
ting jeg ikke kan tåle er det først astmaen der forværres .. og så i
nogle tilfælde forværres høfeberen endelig kan der også komme eksem
... f.eks når jeg er i berørning med gran, og citrusfrugter eller
bruger nogen som helst for for deo .., parfume eller spiser rører
ved ting der indeholder balsam .. når jeg skriver det forværres er
det fordi jeg altid har både astma og høfeber .. jeg er det der
kaldes multiallergiker og har en kroniskobstruktivlungelidelse
tillige ...

Hos både den hund jeg har nu og hos mine tidl hund Sandra der begge
er/var allergiske overfor svine- og oksekød viste allergien sig som
kløe, opkast og diarre .. en sommer havde Sandra et særdeles slemt
allergisk anfald der ramte hendes øjne så de blev totalt lysky ..
jeg kontaktede selvfølgelig straks dyrlægen selv om det var en
lørdag aften ... flere blodprøver viste at det drejede sig om
allergi .. men trods behandling med bl.a binyrebarkprodukt gik
hunden rundt med lukkede øjne i tre døgn inden der blev sporet en
bedring ... ... du ser allergi kan give sig udslag på mange måder
endogså i form af direkte migræne ...
Hejhils fra Ami

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-12-03 01:08

> [...]
gammel,
> så har barnet vel dårligt haf tid til at udvikle en allergi. Jeg undres

Hej Jens

Nej, man kan ikke checke det i forvejen....Jo selvfølgelig, hvis man
allerede var allergisk før man fik hunden. Jeg er helt sikker på, at hvis
man havde et barn, eller man selv var allergisk, så ville man undersøge det.
Hvis et barn er allergisk, kan det F.eks godt være, lad os sige 4 timer,
sammen med en hund, uden problemer, hvorefter de så begynder. hvis barn og
hund så skilles efter de 4 timer, sker der ikke mere. De kan så senere mødes
igen. Det er ikke sikkert, at de kan være sammen i 4 timer næste gang, men
måske kortere / længere tid. Det kan variere meget, årstiden har også noget
at sige, næsten uanset hvilken form for allergi der er tale om. Ofte er det
omgivelserne der skal være opmærksom på personen med allergien, for de
mærker ikke altid selv starten. Men det gælder om at få dem ud, straks, jo
hurtigere de kommer væk fra dyret, jo længere kan de være sammen næste gang.
For desværre er langt de fleste mennesker som er allergiske over for dyr,
meget glade for dyr....Sådan er livet, også sommetider temmeligt
uretfærdigt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 10-12-03 12:00

> [...]
>
> Nej, man kan ikke checke det i forvejen....Jo selvfølgelig, hvis man
> allerede var allergisk før man fik hunden.

Ok, så blev jeg så meget klogere, det må fandeme værer surt at have fået
sig en hund som man sikkert har glædet sig til at få, og så skulle af med den igen.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-12-03 13:37

> [...]
> sig en hund som man sikkert har glædet sig til at få, og så skulle af med

Hej igen Jens

Ja det kan der ikke være megen glæde i. I øvrigt er det jo så for at det
hele skal være så ondskabsfuldt som muligt, ofte den der har allergien der
sørger mest. Jeg havde for mange år siden en ven, som af og til kom på
besøg med hans søn. Han ville gerne op og hilse på vores katte, og vores
marsvin. Så brugte han lige de timer han kunne tåle, sammen med dyrene. Så
far besøgte os, han besøgte dyrene. Der var der netop, som jeg beskrev i
tidligere indlæg, han kunne ikke selv mærke hvornår han begyndte at få
problemer. Men til alt held var det rimeligt let at se på ham. Men det var
synd, når han nu var så glad for dyr, så ikke selv at kunne få nogen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:49

On Wed, 10 Dec 2003 12:00:19 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Ok, så blev jeg så meget klogere, det må fandeme værer surt at have fået
>sig en hund som man sikkert har glædet sig til at få, og så skulle af med den igen.

Ja bestemt, og ofte er det børnene der udviser allergi, og de er også
oftest dem der har knyttet sig stærkest til hunden. Det er vældig
sørgeligt!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-12-03 01:20

> [...]
> inden man anskaffer sig en hund, om barnet kan tåle det.
> Det lyder lidt på mig som en god undskyldning som man bare kan stikke ud,

Hej Jens

Det kan jo være lidt svært at afgøre. Parforhold brydes, og nye opstår, og
det er vel ikke altid at det lige er den perfekte kombination, så derfor kan
det jo være nødvendigt, at hunden må forlade stedet, hvis resten skal blive
sammen.
Men der bliver givetvis også brugt mange undskyldninger, som sikkert også
kunne gå i den retning.

M.V.H....Benny..

Fra : Pernille

Dato : 09-12-03 08:33

> Det lyder lidt på mig som en god undskyldning som man bare kan stikke ud,
den med allergi.

>Ja, det forekommer.

Som nogle her i NG sikkert husker, hentede vi en Dobermannhvalp på 11 uger,
på et internat. Da han blev afleveret var grunden også, at kæresten
"pludselig" havde fået allergi?!?!

1 uge senere ringede manden og sagde at det alligevel ikke var allergi, så
han ville gerne have sin hund igen. Beskeden fra internatet var selvfølgelig
at han godt kunne købe sin hund tilbage, men at han skulle skrive under på
en eller anden erklæring om, at han ikke ville lade den ørekupere. Han havde
nemlig udtalt , da han afleverede ham, at han "lige kendte èn, der kunne
klippe ørene". De hørte ikke mere fra ham og heldigvis for det.

Idag stortrives Gassan som han nu hedder, sammen med de 2 gamle hunde,
marsvin, kanin og 2 børn.

Pernille

Fra : Lykke

Dato : 09-12-03 15:05

Nu skal dette ikke være en dårlig undskyldning men vi har haft kat i mange
år uden problemer og lige pludselig fik vores søn problemer med katte hår.
Hvad kan man udlede af dette.
Vi har ikke længere kat. og slet ikke med den hund vi har nu for dens livret
er gennemtygget kat.

Polle

Fra : Søren B Rasmussen og~

Dato : 09-12-03 19:27

Nu må i have mig undskyldt......jeg forstår ikke hvorfor man ikke undersøger
fakta omkring allergi før man beskylder folk for ikke at tale/skrive
sandheden.
En prik test er ikke engang 100% sikker, langtidspåvirkning af visse ting
kan give allergi.

Mit budskab....søg fakta ingen man mistænker for sådan noget.

Et indlæg kunne have været et spørgsmål omkring udvikling af allergi . Eks.
hvor mange der har det og stadig har hund eller måtte skille sig af med
hunden.

Mvh

Søren

Fra : Finn P

Dato : 10-12-03 17:27

Jeg kan af egen bitter erfaring kraftigt opfordre folk der tænker på at
anskaffe hund...at hvis det er den mindste lille mistanke om astma/allergi i
familien....at ikke anskaffe hund...eller undersøge det lægeligt først. I
vores tilfælde var det manden i familien der udviklede astma p.g.a af den
lille hvalp. Det er meget hårdt at skille sig af med et "lille nyt
familiemedlem". Hvis det er høfeber, fødevareallergi o.lig. i
familien.....kan kæledyr...få en "gemt" astma, blusse op.
venlig hilsen Marita