Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Afdragsfrit lån versus kassekredit..?
Fra : Christian Lundbak

Dato : 08-12-03 19:38

Hej NewsPeople
Jeg kan ikke stille dette spørgsmål, uden at fortælle en del detaljer, så
hav venligst tålmodighed med mig. jeg er klar over at dette er en af de
lange... ;)
Vi har købt hus i sommers til 1,5 mill. og fik en god financiering med lav
rente og høj kurs (5% fast rente/ kurs 97,??) godt så... nu sidder vi her og
må fastslå at de budgetter som vi, (og banken) regnede med mht bla. forbrug
ikke holder stik. der har været et par uforudsete udgifter i størrelsen
10-15.000 kr. som nu lidt vælter læsset. Banken har foreslået mig at vi
søger om 5 års afdragsfrihed, som vi kan bruge når vi vil. (Konen er færdig
med studiet om 1½ år) og det ville, trods at lånet er så nyt med en løbetid
på 30 år, give os små 2000 mere om mdr. det lyder jo meget godt, men jeg er
skeptisk. bryder mig ikke om at bruge 60.000 kr på et år på renter uden at
betale af på lånet... men nød lærer nøgen osv.
En kollega foreslog mig at få lavet en kassekredit istedet på 100.000 og så
få dem udbetalt over 5 år. jeg var ikke klar over at disse kan handles ned
til 4-5-6 % rente, men det påstås. dette ville jo nok give lavere
etableringsomkostninger. og alt i alt synes jeg måske det er lidt mere
overskueligt og fleksibelt. er der nogen der har en holdning til dette valg.
det skal nævnes at vi har fået forhåndsgodkendelse på at skifte til
afdragsfrit. de ser åbenbart med milde øjne på børnefamilier med en
studerende mor... og så har jeg forresten BG bank. hvilket jeg ved ikke er
den bedste, men det burde ikke vedrøre dette spørgsmål.
tak til dig som læste helt hertil
Christian

Fra : anders majland

Dato : 08-12-03 21:13

> [...]

> og så få dem udbetalt over 5 år. jeg var ikke klar over at disse kan
> handles ned til 4-5-6 % rente, men det påstås

6% burde ihverfald ikke være et problem at nå ned på.

> og alt i alt synes jeg måske det
> er lidt mere overskueligt og fleksibelt.

Det kræver noget mere selvjustits at have en kredit at trække på ...
specielt når den helst ikke skulle gå i maks "før tiden".

Vi overvejede meget at tage øge kassekreditten med 100kkr til en
renovering men endte med at tillægslån. Selv til 6% (der var bedste
tilbud) gjorde de lavere stiftelsesomkostninger at vi var tæt på at tage
det, men det blev til et flex1 over 9år istedet. Der ville de dog ikke
give afdragsfrihed på de første 2 år (Søg tilbage i gruppen - jeg
forstår stadig ikke hvorfor)

Men hiv et regneark frem og stil regnestykkerne op. Tag f.eks
udgangspunkt i at regne 2 år frem (så har din konen også haft 6måneder
til at finde et arbejde).

Det hjælper jo ikke noget at nedbringe realkreditgælden (ikke gøre det
afdragsfrit) hvis i samlet set har større gæld når de 2år er gået end
hvis omlagde lånet nu. Jeg vil tro at det er handelsomkostninger ved
låneomlægninger der vil gøre udslaget for hvad der er billigst...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Christian Lundbak

Dato : 09-12-03 00:37

> Det kræver noget mere selvjustits at have en kredit at trække på ...
> specielt når den helst ikke skulle gå i maks "før tiden".

Mit forhold til selvjustits er helt afklaret; den er der ikke!.. :)
Jeg havde forestillet mig en "lukket" kredit som skulle overføre månedlige
ydelser. dette ville også være en faktor i rente forhandlingen... håbede jeg

> Men hiv et regneark frem og stil regnestykkerne op. Tag f.eks
> udgangspunkt i at regne 2 år frem (så har din konen også haft 6måneder
> til at finde et arbejde).

har prøvet, men trods at der står ingeniør på visitkortet synes jeg det er
rimelig langhåret at kaste rundt med et 30 års boliglån i Excel... men jeg
tror jeg vil gi det et nyt skud

-tror du har ret. tak for hjælpen
Christian

Fra : anders majland

Dato : 09-12-03 13:32

> Mit forhold til selvjustits er helt afklaret; den er der ikke!.. :)

Selverkendelse er en god ting

> har prøvet, men trods at der står ingeniør på visitkortet synes jeg
> det er rimelig langhåret at kaste rundt med et 30 års boliglån i
> Excel... men jeg tror jeg vil gi det et nyt skud

Istedet for et beregne 30 år frem så nøjes med at se på 2år frem og lav
en "opgørelse" der. Det er meger simplere

Fra : anders majland

Dato : 09-12-03 15:34

> Istedet for et beregne 30 år frem så nøjes med at se på 2år frem og
> lav en "opgørelse" der. Det er meger simplere

Altså medtag samtlige stiftelsesomkostninger, renter og afdrag og se på
hvor stor restgælden vil være efter de næste 2 "smalle" år til din konen
er færddiguddanet. Når hun så kommer i arbejde er det tid til at
overveje omlægning/afdrag igen.

Fra : rasmus

Dato : 16-12-03 15:21

"Christian Lundbak" <1234christian@lundbakinfo.dk (Fjern 1234)> skrev i en
meddelelse news:3fd4c51d$0$9721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

- SNIP ... en længere forklaring-

- jeg forstår det ikke helt. Er der 10-15000 kroner i mangler sådan her og
nu? Eller er budgettet væltet så meget, at det ikke hænger særlig godt
sammen? Hvis det sidste er tilfældet vil jeg da anbefale en afdragsfri
periode. I kan få 5 år eller 1 år eller i kan bare starte med 10 år og så
lave det om hvis I får lyst. Det med blot at betale renter uden at afdrage
er jeg da også lidt betænkelig ved, men hvis det er måden at få det til at
hænge sammen på ... tjae så et det jo sådan. Og lads os atage, at I her og
nu og det næste halve år har brug for de 2000 kroner ekstra om måneden ja så
brug dem, men når den tid er gået, så gå i gang med at betale de 2000 ekstra
af på jeres andre lån. F.eks. mellemfinanciereingen. Hvis I indfrier (eller
har gjort) pnatebrevet er det vel sket med et banklån til omkring 7-8
procent ... bruger I besparelsen fra realkreditten til det har I jo sparet
renteforskellen (forudsat at I har F1 - som jo næste år er på knap 3
procent). Og når der er gået 5 år og I skal sælge og flytte til nyt - ja så
har I godt nok ikke afdraget på realkreditlånet, men I har betalt pantebrev,
kassekredit, lån til udbetaling og så videre ... Og hvis nu pantebrevet er
på 250.000 kroner så kan det jo komme noget hurtigt ud af verden, hvis I
smider de "afdragsfriheden" oveni det I havde budgetteret med ....

Forstår du hvad jeg mener ...?

ras

Fra : Christian Lundbak

Dato : 18-12-03 22:11

ras skrev: Forstår du hvad jeg mener ...?

Yes jeg er helt med.
Jeg må først lige definere behovet. Ja vi mangler 15-20 K for at rette op på
skuden, men dette behov er opstået fordi der i det oprindelige budget ikke
var taget højde for uforudsete udgifter, som kan være betragtelige når man
skifter fra lejlighed til villa, og fra en gaaammmel bil til 2 gaaaaammle
biler ;) så vi skal også bruge lidt luft i 1½-2 år...
Jeg har talt med min "rådgiver" og han gjorde mig opmærksom på dette;
nemlig at udnytte den afdragsfrie periode som vi ikke skal bruge til at
vende skuden, til at betale af på mellemfinancieringen. Iøvrigt fejede han
mit fine Excelark af bordet, ( jeg havde medbragt laptop... troede det ville
imponere :) ) -med det meget logiske argument, at han for det første ikke
kunne tilbyde 7% eller lavere, og jeg dermed ville låne penge til måske 9%
for at udligne afdrag på et 5% lån... jeg tror han bruget ordet "Dumt!". det
virker logisk.
mht. RD lånet, tror jeg jeg skrev i første post at det er et 5% fastrente
obligationslån, taget udfra en tanke om at renten er historisk lav, og
dermed vil stige en dag. Nu er jeg virkelig blevet gambler. den nye
afdragsfri financiering er et F3 lån ( rente efter skat 3,20%) det kan ses
www.rd.dk hvor man kan beregne nye lån. sjov og effektiv side hvis man
synes den slags er sjovt...
Endnu en gang tak for hjælpen...
Christian

Fra : rasmus

Dato : 19-12-03 10:41

"Christian Lundbak" <1234christian@lundbakinfo.dk (Fjern 1234)> skrev i en
meddelelse news:3fe217fb$0$9784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Nu er jeg virkelig blevet gambler. den nye
> afdragsfri financiering er et F3 lån ( rente efter skat 3,20%) det kan ses
> [...]

- hehe, vi har gamlet lidt mere ... F1.

ras