Køb af router... HJÆLP!!!
Fra : Lars Hjortø

Dato : 08-12-03 19:41

Hejsa...

Jeg har besluttet mig for at droppe den Speedstream router der fulgte med
mit TDC-bredbånd og købe en selv, men hvad skal jeg vælge???
Da jeg har en switch i forvejen er det ikke nødvendigt at den er indbygget.
Jeg vil nok højest ofre omkring 1000,- på sagen.
Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber? Jeg får nok lejlighedsvis en
web- og ftp-server forbundet til nettet. Jeg vil også gerne have at
Netmeeting kan komme til at virke ordenligt. Og så skal sikkerheden
selvfølgelig være i orden. Er det muligt at finde en hvor jeg så kan droppe
min software firewall (zonealarm), eller skal jeg så op med mange flere
penge? Hvad er hot og hvad er not inden for routere?

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-12-03 21:46

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

>Hejsa...
>
>Jeg har besluttet mig for at droppe den Speedstream router der fulgte med
>mit TDC-bredbånd og købe en selv, men hvad skal jeg vælge???

Der er masser af muligheder - En simpel sag som DLink DI-604 til
omkring 300,- er måske en mulighed. Der får du en udmærket router / 4
ports switch.

Hvis du stiller større krav - indbygget trådløst accesspoint og/eller
printserver - ku' ASUS WL-500b til 700,- være en mulighed.

<mlr>

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 09-12-03 02:06

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> min software firewall (zonealarm), eller skal jeg så op med mange flere
> penge? Hvad er hot og hvad er not inden for routere?

Jeg har en 3Com office connect bla bla bla.
Den kører 100% stabilt, er nem at sætte op(web interface), har en lille
firewall, 4 port switch, klarer fint servere og andre programmer.
Jeg kan varmt anbefale den! Jeg fik den for 450 hos Intercon Data.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-12-03 17:12

Hejsa...

Nu koster begge de to routerer i nævner noget under de 1000,- som jeg nævnte
at jeg maks ville give. Betyder det at det er spild af penge at købe en af
dem der koster mere?
Jeg havde f. eks. kigget lidt på Netgear FVS318 til lige godt 1000,- kr og
Netgear FR114P til 800,-. Får jeg ikke bedre funktionalitet/ydelse ved at
købe en af dem (eller måske en helt anden)? Hvad med firewall? FVS318 skulle
være en decideret firewall, kan jeg så undvære Zonealarm på de tilkoblede
computere?
En anden ting der tiltaler mig er at de virker ret solide i udførelsen, ikke
som f. eks. D-link der virker noget plastic-agtig.
Bør jeg ofre lidt mere eller skal jeg bare købe det billigste og så lodse
det ud når det ikke virker længere og købe noget nyt?

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-03 21:29

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

>Bør jeg ofre lidt mere eller skal jeg bare købe det billigste og så lodse
>det ud når det ikke virker længere og købe noget nyt?

Du skal købe den billigste der dækker dit behov her-og-nu.
Udviklingen inden for netværk går så stærkt, at det du køber idag er
håbløst forældet om 3-6 måneder.

Som almindelig bruger har du ikke behov for mere firewall end den
beskyttelse enhver billig bredbåndsrouter gi'r dig. Routeren lukker af
for al djævelskab udefra, og hvis der kun er dig og familien på
intranettet behøver du nok ikke bekymre dig så meget om, hva' der sker
bag routeren.

ZoneAlarm ka' nu være udmærket supplement til bredbåndsrouteren,
specielt hvis man henter filer/programmer hjem fra mere obscure site.
ZoneAlarm vil nemlig beklage sig, hvis du ved en fejltagelse får
hentet en trojansk hest eller lignende dårligdom.

<mlr>

Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-12-03 21:47

Hej Michael

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal købe den billigste der dækker dit behov her-og-nu.
> Udviklingen inden for netværk går så stærkt, at det du køber idag er
> håbløst forældet om 3-6 måneder.

Så er problemet jo bare hvad der lige er mit behov. Det er lidt svært at
gennemskue når jeg ikke helt nøjagtigt ved hvad de forskellige begreber ang.
routere dækker over.

> [...]
> for al djævelskab udefra, og hvis der kun er dig og familien på
> intranettet behøver du nok ikke bekymre dig så meget om, hva' der sker

Der er kun de arbejdsstationer jeg selv har rimeligt kontrol over. Derudover
regner jeg med at der lejlighedsvist skal køre en webserver der skal bruges
til test af de forskellige ting jeg laver til hjemmeside. Endelig vil jeg
også gerne have Netmeeting med web-cam til at virke ordenligt så jeg kan
snakke med mine venner der bor langt væk.
Jeg har set at der er nogen af de lidt dyrere der har mere eller mindre RAM
indbygget, hvad hjælper det? Er det i forbindelse med indbygget switch at
det virker som buffer?

> [...]
> ZoneAlarm vil nemlig beklage sig, hvis du ved en fejltagelse får
> hentet en trojansk hest eller lignende dårligdom.

Lyder lidt som om jeg måske skal holde mig til min første indskydelse og
købe en med indbygget printserver da jeg har en læserprinter jeg gerne vil
have delt adgangen til uden at der absolut skal være en ekstra PC tændt. Har
du noget forslag til hvad jeg evt. kunne købe?
Jeg regner absolut ikke med at jeg får brug for nogen form for trådløst
netværk.

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-03 22:10

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

cut..

> [...]
>have delt adgangen til uden at der absolut skal være en ekstra PC tændt.

>Har du noget forslag til hvad jeg evt. kunne købe?

Et lille netværk med et par arbejdsstationer plus måske en web og ftp
server kan klares af enhver bredbåndsrouter. Netmeeting bør heller
ikke gi' problemer.

Så er der det med printserveren - Ønsker du parallelport eller USB ??

Jeg kan f.eks se en DLink DI-704P på edbpriser til 400,-, det er en
udmærket løsning hvis du er til parallelport.

Den findes også som DI-704PU med USB port, men den ka' jeg ikke finde
prisen på.

Ellers er der tidligere nævnte ASUS DL-500b med både parallel og USB
til 700 kroner.

<mlr>

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-12-03 16:27

Hejsa...

> "Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:
>

> Så er der det med printserveren - Ønsker du parallelport eller USB ??

Gerne begge dele, men er i tvivl om mine printere vil virke på en
printserver. Jeg har en gammel laserprinter, Brother HL-6 med parallelport,
og en blækbrinter Epson Stylus Color 760 med USB port.

> Ellers er der tidligere nævnte ASUS DL-500b med både parallel og USB
> til 700 kroner.

Lyder som et interessant bud, men hvor kan man købe den?

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-03 21:48

>Lyder som et interessant bud, men hvor kan man købe den?

Den fås i hvert fald hos http://www.midtdata.dk

<mlr>

Fra : Lars Hjortø

Dato : 12-12-03 09:30

Hejsa

> Den fås i hvert fald hos http://www.midtdata.dk

Jamen så kan det da være at det er sådan en jeg skal overveje at købe. Tak
for hjælpen.

Venlig hilsen Lars.
--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.