Strik - tage masker ud i ret
Fra : Carina

Dato : 08-12-03 17:11

Hej gruppe

Er der nogen der ved om der ligger en billedvejledning på nettet, i at tage
masker ud i ret.

Jeg ved at man strikker masken først, men gør "noget" inden man flytter den
over på den anden bind. Hvordan er det lige man gør?

Måske er der en der vil forsøge at forklare det??

Jeg har nemlig lige købt det lækreste mohair-garn til et sjal, hvor der skal
tages en hel masse ud, men jeg glemt hvordan

På forhånd mange tak

Carina

Fra : Tina

Dato : 08-12-03 17:28

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved om der ligger en billedvejledning på nettet, i at
tage
> masker ud i ret.

Hvis jeg var dig ville jeg strikke første og sidste maske ret og når du skal
tage ud,
skal du blot tage tråden op mellem 2 m. og strik den drejet ret.

Vh
Tina

Fra : Carina

Dato : 08-12-03 17:34

"Tina" <tindal@mail.dk> wrote in message

> [...]
skal
> tage ud,
> skal du blot tage tråden op mellem 2 m. og strik den drejet ret.

Jeg skal strikke alle masker i ret. Og tage første maske ud, på hver pind.
Jeg er ikke helt med på hvad du mener?....Er strikkenovice

..Carina

Fra : Tina

Dato : 08-12-03 17:47

> "Tina" <tindal@mail.dk> wrote in message

> skal
>
> Jeg skal strikke alle masker i ret. Og tage første maske ud, på hver pind.
> Jeg er ikke helt med på hvad du mener?....Er strikkenovice

Jo altså....første maske strikker du ret...dernæst tager du lænken mellem
maskerne ..altså den nedenunder og strikker den ret ...
først herefter den næste m.på pinden...

Vh
Tina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-12-03 18:16

"Carina" <carwina@hotmail.com> writes:

> Jeg ved at man strikker masken først, men gør "noget" inden man flytter den
> over på den anden bind. Hvordan er det lige man gør?
>
> Måske er der en der vil forsøge at forklare det??

I min gode, gamle sy- og strikkebog står der følgende:

"Udtagning vil sige at forøge Maskeantallet. Dette sker ved at strikke
2 Gange i samme Maske. Strik en Maske paa almindelig maade, men lad
den gamle Maske forblive paa Pinden, drej den og strik en Gang til i
den drejede Maske, d.v.s. før Pinden bagfra ind i Masken. Vil man gøre
Udtagningen "usynlig", strikkes ned i den foregaaende Pinds Maske, men
/aldrig/ i Lænken, som ligger mellem to Masker, derved vil der nemlig
fremkommet et Hul."

Og det er altså ikke fordi jeg ikke kan skrive, men fordi bogen er fra
1940.

Jeg håber du forstår det. Jeg lærte selv at strikke ud fra den bog.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Carina

Dato : 08-12-03 18:44

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> 2 Gange i samme Maske. Strik en Maske paa almindelig maade, men lad
> den gamle Maske forblive paa Pinden, drej den

Ja, det er også sådan jeg husker det.......Kan du forklare "drejet"?

VH
..Carina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-12-03 21:00

> Ja, det er også sådan jeg husker det.......Kan du forklare "drejet"?

Jeg tager lige et strikketøj i hånden, det er altså meget nemmere på
den måde.

Det er som sådan ikke drejet, man kalder det bare sådan. Man stikker
bare pinden "den anden vej" i masken, altså ind fra højre bag venstre
pind og så som man normalt strikker ret.

Jeg håber det kunne forklare lidt, ellers må du prøve at spørge igen.

Fra : Carina

Dato : 09-12-03 16:17

"Trine Kornum Christiansen":

> [...]
> bare pinden "den anden vej" i masken, altså ind fra højre bag venstre
> pind og så som man normalt strikker ret.

Trine, du blev min redning. Pludselig var den der igen Tak for hjælpen,
sjalet tager allerede form

VH
..Carina

Fra : Birthe Pedersen

Dato : 13-12-03 22:33

Trine Kornum Christiansen wrote:

Vil man gøre
> Udtagningen "usynlig", strikkes ned i den foregaaende Pinds Maske, men
> /aldrig/ i Lænken, som ligger mellem to Masker, derved vil der nemlig
> fremkommet et Hul."

Hej.

Lige en kommentar: Det er korrekt at der vil fremkomme et hul, hvis man
tager ud ved at strikke lænken mellem 2 masker "almindelig" ret. Men
hvis man strikker den drejet, d.v.s. stikker pinden ind i lænken (som
man har hentet op på venstre pind) fra den anden side (bagfra) bliver
udtagningen nærmest usynlig - ingen hul.
En anden måde at tage ud på er, som også nævnt, at strikke 2 masker i 1,
ved først at strikke en maske normalt, man undlade at lade masken glide
af venstre pind - dernæst strikke masken igen, bagfra (drejet), og så
lade den glide af. Men med denne metode bliver udtagningen synlig, der
bliver ligesom en lille knude.

Hej fra Birthe P

http://birthep.homepage.dk/blog/blog.html