Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lånespørgsmål
Fra : Martin Schou

Dato : 07-12-03 22:21

Hey NG
Lige et hypotetisk spørgsmål som der sikkert er nogen der kan svare på.

Hvis man skal købe en bolig førdste gang kan man jo kun låne 80% af
købesummen i en kreditforening.
Resten skal så lånes i banken hvis man ikke lige har dem selv.
Men hvad nu hvis ens forældre har meget friværdi i deres hus. Kan de så låne
de 20% i deres kreditforening, låne pengene til mig til 0% i rente, og
derved er der sparet lidt på renterne samlet set. Jeg er klar over at der
bliver lidt med at holde styr på hvor mange penge jeg så skal betale til
mine forældre fordi de jo kan trække renterne fra i skat. Hvilket jeg jo så
ikke kan.
Lyder det helt ude i hampen det her eller er der simpelthen ikke noget at
spare på den måde.
Eller kan det betale sig. Er det lovligt?

Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 07-12-03 22:54

Martin Schou wrote:
[...]

Det kan du sagtens. Der skal bare laves et anfordrings-pantebrev mellem dig
og dine forældre.

M.v.h.

Fra : Martin Schou

Dato : 07-12-03 23:02

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: Eller kan det betale sig. Er det lovligt?
>
> Det kan du sagtens. Der skal bare laves et anfordrings-pantebrev mellem

Det lyder jo godt. Men så er der lige et tillægsspørgsmål. Kan man gå ud fra
at stiftelsesomkostningerne til 2 kreditforeningslån (et til mig selv og et
til mine forældre) ikke bliver større end stiftelsesomkostningerne ville
have været hvis jeg selv lånte de 20% i banken. (altså hvis jeg lånte
pengene i en pakkeløsning gennem banken). I så fald ville det så ikke være
dumt ikke at gøre det på denne måde ?
Martin

Fra : 'Knud'

Dato : 08-12-03 07:15

"Martin Schou" <fake@made.up> skrev i en meddelelse
> [...]
> have været hvis jeg selv lånte de 20% i banken. (altså hvis jeg lånte
> pengene i en pakkeløsning gennem banken). I så fald ville det så ikke være

Stiftelsesomkostninger til 2 lån er ca. dobbelt op i forhold til 1 lån -
naturligvis korrigeret for beløb etc. da nogen af omkostningerne er faste og
andre beregnes af lånets størrelse.
Om det er en god ide eller ej afhænger af størrelsen af lånene. Måske skulle
dine forældre alligevel omlægge lån og så er der jo hentet lidt omkostninger
i det.
Venlig hilsen
Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-03 16:46

'Knud' wrote:
[...]

Kigger man på de totale omkostninger, er kreditforeningslånene nok alligevel
billigere, da renten vil være lavere (oftest).

M.v.h.

Fra : anders majland

Dato : 08-12-03 17:34

> Kigger man på de totale omkostninger, er kreditforeningslånene nok
> alligevel billigere, da renten vil være lavere (oftest).

Yep specielt da spørgeren alligevel skal optage 2 lån. Et på de 80% af
vurderingen som han selv kan optage og så yderligere "boliglån" eller
"familielån".

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 07-12-03 22:38

> Eller kan det betale sig. Er det lovligt?

Ja (Under forudsætning af at de har glæde af rentefradraget) og Ja
(Familielånet skal bare været et anfordringslån der kan krævet indfriet
med meget kort varsel (maks 14dage ifølge JP))

/A

Fra : David T. Metz

Dato : 09-12-03 03:02

Martin Schou wrote:
> [...]
> klar over at der bliver lidt med at holde styr på hvor mange penge
> jeg så skal betale til mine forældre fordi de jo kan trække renterne

De kan jo yde dig lånet mod samme rente som de betaler kreditforeningen. Det
vil så vidt jeg kan se stille dem neutralt (positiv og negativ
kapitalindkomst går lige op for dette engagement) og du vil få
rentrefradraget. Afhængigt af låntypen kan det dog være mere tricky (fx
kurstab ved kontantlån).

David