Krydsreference
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-12-03 19:02

Jeg har et teoretisk spørgsmål...
Jeg står for at skulle lave en teknisk ordbog, og har tænkt mig at det
skulle have mulighed for at krydsreferere imellem forskellige entries i
ordbogen.
Lad mig komme med et forsimplet eksempel:

Hvis jeg har 2 entries i min ordbog, der repræsenteres i min database
som:

ID, ord, Forklaring
1, Fod, Nederste del af benet, kan beklædes med en sko
2, Sko, Beklædning til at sætte på en fod.

Pointen er så at når dette vises på en asp side (feks. ordbog.asp?ordID=
1), skal teksten for "Fod" vises, men der hvor der forefindes ordet
"sko" skal de repræsenteres som <a href="ordbog.asp?ordID=2">sko</a>.
Naturligvis skal det samme ske når der vises teksten hvor ordet "fod"
indgår

Dette kan så vidt jeg lige kan overskue gøres på to måder:

1) Teksterne gemmes "as is" i databasen og i det øjeblik de udskrives på
skærmen bliver der kørt en query for hvert ord i teksten.

2) Der skal skrives en eller anden form for parser der periodisk kører
igennem samtlige tekster for at finde links og indsætte dem i teksten
således at det alt sammen er skrevet i databasen og blot kan smides ud
når der bliver lavet et request på teksten.

Nogen der kan komme med fordele og ulemper ved begge metoder, eller
måske endda komme på en tredie og bedre løsning?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann