Kan man "redde" en Win98 der har været på
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-12-03 10:56

Jeg skal i dag hjælpe en bekendt som har en PC med Win98, som i
en længere periode har været på TDC WebSpeed. Hun har det problem
at hendes maskine er mærkelig, går ned i tide og utide etc.

Kan en sådan maskine reddes ?

Umiddelbart tænker jeg på at starte med at smide en billig router
foran den. Give den anti-virus, køre adaware på den. Opgradere Windows,
smide de patches på den jeg nu kan finde.

Det er et ældre par der bruger den, så umiddelbart umiddelbart er
de ikke super udsatte.

Findes der noget gratis anti-spam de kan bruge til mail på Win98
som er godt ?

Skal den have en firewall hvis den er bag en simpel HW fwall ?
(Dlink DI-604) - jeg har ikke umiddelbart planer om det.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-12-03 11:24

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> en længere periode har været på TDC WebSpeed. Hun har det
> problem at hendes maskine er mærkelig, går ned i tide og utide

Nej.

> Umiddelbart tænker jeg på at starte med at smide en billig
> router foran den. Give den anti-virus, køre adaware på den.
> Opgradere Windows, smide de patches på den jeg nu kan finde.

Hvis du gør det efter at have reinstalleret den giver det mening.

> Det er et ældre par der bruger den, så umiddelbart umiddelbart
> er de ikke super udsatte.
<snip>

Hvorfor ikke?
--
MVH/Thomas A. Frederiksen
http://linuxforum.dk - 5. og 6. marts 2004.

Fra : Alex Holst

Dato : 07-12-03 12:29

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:
> [...]
> en længere periode har været på TDC WebSpeed. Hun har det problem
> at hendes maskine er mærkelig, går ned i tide og utide etc.

Problemet bestaar jo faktisk i at vide *hvornaar* den er reddet. Det
kan man ikke vide uden at have checksums af known good binaries. En
geninstallation vil utvivlsomt vaere det letteste.

> Findes der noget gratis anti-spam de kan bruge til mail på Win98
> som er godt ?

Mozilla's standalone mail program, Thunderbird, har indbygget spam
genkendelse nu om dage.

> Skal den have en firewall hvis den er bag en simpel HW fwall ?

Windows 98 har ikke ret mange services koerende. Saa laenge den er
patched mod Ping of Death og filesharing ikke er enabled, kan brugeren
faktisk kun angribes gennem mail eller et eller andet chatprogram.

Fra : Kristian Rask

Dato : 08-12-03 09:32

Hej

On Sun, 7 Dec 2003 09:55:53 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

>Det er et ældre par der bruger den, så umiddelbart umiddelbart er
>de ikke super udsatte.

Det er formentligt meget få sikkerheds hændelser
(virus/orme/trojans/backdors etc. ) hvor producent eller distributør
har noget kendskab til modtageren.
Eller er det mere en subjektiv forventning.. De - antager Du - surfer
nok mindre porno eller mindre i det hele taget og lander derfor på
færre sider med forsøg på automatiske downloads etc.. ?

mvh

Kristian