Betfor?
Fra : Liz B.

Dato : 07-12-03 10:04

Hej derude....

Jeg har været anbefalet at bruge Betfor til den ene af mine heste. Er der
nogen der ved noget om det?

Fx hvor meget vand skal der tilsættes uden at man skal hælde det halve væk
når den er færdig iblødte? Jeg skal brug ½kg om dagen. Hvor meget kan jeg
lave ad gangen og hvor længe kan det holde sig efter iblødsætning?

Jeg ved at det skal ligge i vand i mindste 8 timer inden servering! Jeg
spørger da det er ret upraktisk med den arbejdsgang jeg har - skæve vagter
og en mand uden hesteforstand der skal til at fodre når jeg ikke er hjem!!

Håber at nogen kan hjælpe mig

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 07-12-03 11:05

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og en mand uden hesteforstand der skal til at fodre når jeg ikke er hjem!!

(klip)

Jeg har stået i lidt den samme situation som dig at være lidt fristet af at
bruge produktet, men jeg forkastede det igen også pga. den lange
opblødningstid. Jeg valgte så, at prøve Møllerens hesteplus istedet for som
tilskudsfoder og så valgte jeg st. hippolyts prealpin som er et græsprodukt
der er i store piller. Pillerne skal ligges i vand men ikke så længe for man
kan mærke når pillerne er opløst i vandet og klar til at give til hestene.
Jeg syntes at markedet i dag bugner af gode og specielle fodervarianter. Men
det skal jo også samtidig være nemt og hurtigt at fodre, da man ikke altid
har oceaner af tid til at fodre i om f.eks morgenen hvor de fleste mennesker
skal på arbejde. Jeg har det system her at jeg har tre forskellige farver
spande og så laver jeg Freyjas mad altid i den røde spand, Drýsills mad i
den blå spand og Rainbows mad i den grønne spand. Jeg har to hold spande og
så ved man altid at hvis det ene hold spande er væk så er der morgenfodret
og når man fodrer til aften så tager man det andet hold spande. Så kan alle
i familien fodre hestene korrekt. Jeg har nemlig også skiftende arbejde.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 07-12-03 14:50

> [...]
> lave ad gangen og hvor længe kan det holde sig efter iblødsætning?
>
> Jeg ved at det skal ligge i vand i mindste 8 timer inden servering!

Betfor er det samme som roepiller med melasse til køer - kun navnet og
prisen er forskellig!
Jeg har givet det til distanceheste med godt resultat.
Et kilo kommes i en tyveliters-spand som så fyldes til randen med vand. Det
trak gerne i 10-12 timer. Holdbarheden er meget begrænset - og afhængig af
temperaturen. Jeg blandende altid kun til en dag af gangen. Nogle heste
spiste det straks med glæde, andre skulle lige vænne sig til det.

Der kan vel rent enæringsmæssigt siges både godt og ondt om roepiller med
melasse.

Mvh. Lene

Fra : Liz B.

Dato : 11-12-03 21:19

Tak til Lene og Anette for jeres svare.
Foreløbig har jeg fundet ud af, at blande det op hver aften - fint indtil
jeg har nattevagt Men jeg regner med at blandingen kan holde lidt
længere end 24 timer så længe det er så koldt om natten, og så kan manden
fodre som han plejer.

Det er faktisk ikke så svært som jeg frygtet at bruge Betfor. Og hesten
elsker det Det er meget mere lækkert end roepiller, og suger ikke nær
så meget vand. Desuden kunne hesten ikke lide roepiller - jeg fik en sække
på prøve sidste år og smide den ude for ikke så længe siden!!

Ja , jeg bruger også forsk. farvede spande, men med navne på, til hver hest
når jeg laver blandinger til "fodermesteren"!! Ellers kludre han i det.
Jeg er så bange for dyrelægebesøg midt om natten pga kolik eller lign. og
de efterfølgende regninger. "SS" Det er selvfølelig også synd for hestene.

Mange hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 12-12-03 11:00

> [...]
> Jeg er så bange for dyrelægebesøg midt om natten pga kolik eller lign. og
> de efterfølgende regninger. "SS" Det er selvfølelig også synd for

Jeg havde også navne på spandene i starten men det gik af selv om jeg havde
brugt en permanenttusch. Men min søn på 11 år kom med en god en. Han sagde
at de røde spande var Freyjas fordi hun var en pigehest. De blå spande var
Drýsill´s fordi han var en drengehest og de grønne spande de var så Rainbows
spande fordi han var en tøsedreng.....(den sidste er vores araber og han er
ikke den modigste hest der findes.....). Det grinede vi jo lidt af men kunne
jo godt se logikken i det drengen sagde og sådan har det så været siden.

--
~ Hilsen
Annette ~