hvordan laver man falske underdomæner ??
Fra : Thomas

Dato : 06-12-03 20:48

Hejsa

hvordan laver man således at når man f.eks skriver www.domæne.dk/david
finder den davids Uid og man kan derfra generere en profilside ???
Mappen david eksisterer selvfølgelig ikke men alt bliver trukket ud af Mysql
databasen

Thomas@4701.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-03 20:57

Thomas skrev:

>hvordan laver man således at når man f.eks skriver www.domæne.dk/david
>finder den davids Uid og man kan derfra generere en profilside ?

Det forudsætter at din udbyder ikke har sat en catch-all op til
sin egen reklameside - altså at han lader alle forespørgsler til
domænet i fred.

Her er en opskrift der tester om der er angivet et subdomæne
sådan at man på fejlsiden kan skrive "xyz er et forkert subdomæne".
Det er selvfølgelig ikke vigtigt.

<?
   list($adr1,$adr2,$adr3) = split("\.",$_SERVER['HTTP_HOST']);
   if ($adr3) { // Der er angivet et subdomæne.
      if ($adr1=="snoopy") header("location: http://domæne.dk/nuser/");
      else if ($adr1=="david") header("location: http://domæne.dk/david/");
      else
         include("subdomainerror.inc");
   }
   else
      include("domænedk.inc");
?>

Subdomainerror.inc er en PHP-side der producerer fejlmeddelelser,
og "domænedk.inc" er reelt blot en default HTML-fil.

--
Bertel

Fra : Thomas

Dato : 06-12-03 21:06

Det forudsætter at din udbyder ikke har sat en catch-all op til
> sin egen reklameside - altså at han lader alle forespørgsler til
> domænet i fred.

Hej bertel, det er egen server so står hos jepponet så det burde ikke være
et problem.

> Her er en opskrift der tester om der er angivet et subdomæne
> sådan at man på fejlsiden kan skrive "xyz er et forkert subdomæne".
> Det er selvfølgelig ikke vigtigt.

ok, det ser simpelt ud, men jeg har 200 profiler og der skiftes ofte navn...
skal jeg så rette scriptet hver gang ??

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-03 21:17

Thomas skrev:

>ok, det ser simpelt ud, men jeg har 200 profiler og der skiftes ofte navn...
>skal jeg så rette scriptet hver gang ??

Næ, du kan skifte ubetinget:

<?
   list($adr1,$adr2,$adr3) =
split("\.",$_SERVER['HTTP_HOST']);
   if ($adr3) { // Der er angivet et subdomæne.
      header("location: http://domæne.dk/".$adr1."/");
   }
   else
      include("domænedk.inc");
?>

Så kan et vilkårligt subdomæne virke blot den tilsvarende mappe
findes på serveren. Man kan vel også oprette den automatisk i PHP
hvis det skal være ultradynamisk.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-12-03 21:29

"Thomas" <thomas@4701.dk> writes:

> [...]
> generere en profilside ??? Mappen david eksisterer selvfølgelig
> ikke men alt bliver trukket ud af Mysql databasen

Tag et kig på:
<http://www.zend.com/zend/trick/tricks-apr-2003-urls.php>

- Jacob Atzen