Opdragelse af uopdragen kat? :o
Fra : JayJay

Dato : 07-12-03 03:42

Vores 7 årige kat er begyndt at være for fræk. Begyndt at se om den
kan snuppe mad fra bordet når man ikke lige er til stede. Hvad gør I
for at fortælle at det simpelthen er uacceptabelt. Katte er jo ikke
mennesker, så man kan ikke tale dem til fornuft. Der må være en grad
af fysisk påvirkning, gætter jeg på.
Jeg hørte en snakke om en lille vandpistol. Er det noget I kan
anbefale? Den er komplet ligeglad med at man siger "FYYYHA" Den
forsøger sig igen.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-12-03 20:53

JayJay wrote:
> [...]
> Jeg hørte en snakke om en lille vandpistol. Er det noget I kan
> anbefale? Den er komplet ligeglad med at man siger "FYYYHA" Den

Vand er, efter min erfaring, er ganske godt værktøj til at opdrage en kat
med - ligefrem at smide den under bruseren er nok at "gå over gevind" men en
lille vandpistol/vandforstøver er ganske god.

Fra : maz

Dato : 06-12-03 23:54

JayJay wrote:
> Vores 7 årige kat er begyndt at være for fræk. Begyndt at se om den
> kan snuppe mad fra bordet når man ikke lige er til stede.
Nu har du jo valgt at have kat, så jeg vil lige tage den lidt i forsvar. Du
beder selv om problemer ved at lade mad/fødevarer stå udækket til! Din
opgave består i ikke at lade mad stå frit fremme - sådan er det bare med
katte, så lev med det. Katte vil altid/ofte rent instinktivt undersøge
ting - specielt mad. Den kender ikke forskel på "dit" og "mit"
Har du overvejet, at den måske keder sig? Køb evt. en foderbold til den -
fås i dyrehandlen....eller prøv med andre aktiviteter....

>Hvad gør I
> for at fortælle at det simpelthen er uacceptabelt. Katte er jo ikke
> mennesker, så man kan ikke tale dem til fornuft. Der må være en grad
> af fysisk påvirkning, gætter jeg på.
Nej, det behøves ikke. Bruge et andet middel. Anvend et bestemt ord i et
bestemt tonefald, som du ikke normalt bruger - altså ikke dit normale
toneleje. Hver gang katten hopper op på bordet, anvender du "ordet" og
sætter katten ned på gulvet - sæt den almindeligt ned på gulvet, ikke
hårdhændet...
Det kan godt tage nogle måneder (god fornøjelse! hi!) før den lærer det, men
de fleste katte vil til sidst forstå/acceptere, at den ikke skal hoppe op.
Til den tid, kan du nøjes med at anvende stemmen.

> Jeg hørte en snakke om en lille vandpistol. Er det noget I kan
> anbefale? Den er komplet ligeglad med at man siger "FYYYHA" Den
> forsøger sig igen.
Jep - det tager tid ...laaaang tid Se ovenstående. Ellers kan du forsøge
med en lille vandpistol og sprøjte lidt vand på den, men KUN i
gerningsøjeblikket (altid)!. Jeg går ikke selv ind for vandmetoden, men
bruger kun stemmen/stemmelejet, og sætter katten ned/fjerner den, fra det
den ikke må

/M.. (og 2 uvorne killinger og en velopdragen voksen kat! )

Fra : Kate

Dato : 07-12-03 01:46

JayJay <jaske@it.dk> wrote in

> Vores 7 årige kat er begyndt at være for fræk. Begyndt at se om den
> kan snuppe mad fra bordet når man ikke lige er til stede.

Indrømmet, at forlade noget og tro det er der når man kommer
tilbage....Nej, den ville ikke gå her.
Et par af mine er lidt vel rigeligt nærgående når jeg spiser og det har
vi vores diskussioner over *fnis* ja, de svarer dælme igen. I disse
situationer har jeg nogle gange grebet til vandforstøveren.
Men det er faktisk et godt middel, bare du rammer kroppen og ikke i
hovedet, du skulle jo nødigt skade kattens øjne.
Altså hvis ikke du har en kat som min yngste, han er nemlig ikke
specielt bange for vand

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Pia J

Dato : 07-12-03 08:44

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message news:3fd27838$0$174

> Altså hvis ikke du har en kat som min yngste, han er nemlig ikke
> specielt bange for vand

Prøv at puste ham på næsen. Det virker glimrende her, både på Max og
Skumbananer.

:Pia

Fra : Kate

Dato : 07-12-03 09:46

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in

> Prøv at puste ham på næsen. Det virker glimrende her, både på Max og
> Skumbananer.

Det gjorde jeg når Mows kom og satte sine små tænder i min næse kl.4-
4.30 da han var yngre. Enten har han forstået budskabet eller også er
han vokset fra det. Okay, jeg tror mest på det første, for nogle gange
forglemmer han sig

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 07-12-03 13:00

Kate wrote:

> [...]
> 4.30 da han var yngre. Enten har han forstået budskabet eller også er
> han vokset fra det. Okay, jeg tror mest på det første, for nogle gange

Min Smilla bider mig i næsen, når hun synes det er nok med alt det møsseri
- men så er det jo mig der bliver opdraget GG

Danielle

Fra : Bente Jepsen

Dato : 07-12-03 08:51

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> JayJay <jaske@it.dk> wrote in
> specielt bange for vand
>
> --
> Kate

Eller som min den yngste, hun vil gå gennem ild og vand for mad

Har prøvet med vandforstøveren. Det hjalp lige de første gange, men da
hunfandt ud af at der faktisk ikke skete noget farligt ved det, ja, så kneb
hun bare øjnene sammen og sprang alligevel

Ligegyldig hvor meget jeg skælder hende ud, gør hun det alligevel, så det
var mig der blev mest frustreret af at gå og skælde hende ud, så nu bliver
hun bare sat ned.

Men ellers har jeg også den opfattelse at hvis jeg lader mad stå på bordet,
så er det min egen skyld, hvis det er væk når jeg kommer igen.

Mange hilsner

Bente

Fra : Kate

Dato : 07-12-03 09:47

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> wrote in

> Men ellers har jeg også den opfattelse at hvis jeg lader mad stå
> på bordet, så er det min egen skyld, hvis det er væk når jeg
> kommer igen.

Lige præcis min holdning