Bumser omkring munden
Fra : Mikael

Dato : 05-12-03 13:35

Hejsa, jeg er offer for en del bumser omkring munden, men de er kun
lokaliseret omkring munden, typisk lige under mundvigene, ikke andre steder
i ansigtet. Jeg har generelt meget tør hud, min hud svier nærmest når jeg
har været i bad, så jeg har ikke haft problemer med bumser under eksempelvis
puberteten.

Jeg bruger fugtighedscreme i ansigtet, kan det have noget med det at gøre?

For at være sikker på at det ikke skyldes uren hud, vasker jeg mig omkring
munden med sæbe (håndsæbe, men sæbe er vel sæbe) om aftenen inden jeg går i
seng og om morgenen når jeg er i bad.

Håber en kan give mig en forklaring eller et godt råd, for det er lidt flovt
at gå rundt som en 21 årig 15 årig :)

Mvh Mikael
--
Remove the four digt number in my email, to contact me in person!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-12-03 13:46

Mikael wrote:

Hej Mikael.....

hmmmm jeg tænker på om dit problem evt kan skyldes skægpest.....

> [...]
> steder i ansigtet. Jeg har generelt meget tør hud, min hud svier
> nærmest når jeg har været i bad, så jeg har ikke haft problemer med

hvordan ser bumserne ud??
starter de som små hudorme og udvikler sig så til "rigtige" bumser med
masser af betændelse, eler er der nærmest en samling små blisteragtige
knopper der er betændelse i?
bruger du skraber eller elektrisk barbermaskine?

> Jeg bruger fugtighedscreme i ansigtet, kan det have noget med det at
> gøre?

hvilken fugtighedscreme bruger du?

> For at være sikker på at det ikke skyldes uren hud, vasker jeg mig
> omkring munden med sæbe (håndsæbe, men sæbe er vel sæbe) om aftenen
> inden jeg går i seng og om morgenen når jeg er i bad.

nej, sæbe er ikke bare sæbe...... HVIS det er bumser så hjælper almindelig
sæbe slet ikke... du skal have fat i noget der renser ordentlig ud, altså en
ansigtsvask til uren hud eller lign........

> Håber en kan give mig en forklaring eller et godt råd, for det er
> lidt flovt at gå rundt som en 21 årig 15 årig :)

det er lidt nemmere at komme med et konkret råd når vi får opklaring på om
det reelt er bumser eller om det er skægpest ;)
skægpest kan nemlig godt vise sig som uren hud, også lokalt ;)

så jeg ser frem til dit svar, så skal jeg nok prøve at rådgive lidt mere ;)
men i første omgang er det en god ide at droppe håndsæben og i stedet købe
en god ansigtsvask......

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Mikael

Dato : 05-12-03 15:07

Hej Sabina, og tak for dit hurtige svar.

> Hej Mikael.....

> hmmmm jeg tænker på om dit problem evt kan skyldes skægpest.....

Tja, den faktor havde jeg egentlig slet ikke overvejet.

> hvordan ser bumserne ud??
> starter de som små hudorme og udvikler sig så til "rigtige" bumser med
> masser af betændelse, eler er der nærmest en samling små blisteragtige
> knopper der er betændelse i?

Det er er primært blisteragtige knopper som senere indeholder betændelse, de
starter som forholdsvis store røde knopper (har omkring 1-3 af dem hele
tiden)

> bruger du skraber eller elektrisk barbermaskine?

Jeg bruger elektrisk barbermasine.

> hvilken fugtighedscreme bruger du?

Nivea body milk, til tør hud - bruger den fordi den er så tynd at den
trækker ind i huden med det samme. har du et bedre alternativ?

> [...]
en
> ansigtsvask til uren hud eller lign........

Ok, har du et specielt produkt i tankerne..? Jeg kan huske et produkt der
hed Cleracil fra nogle reklamer, er det sådan noget du har i tankerne?

> [...]

> entire life. That there's something wrong with the world. You don't
> know what it is but it's there, like a splinter in your mind driving

Tak for dit svar, det lyder som om du har meget styr over tingene :)

Mvh Mikael
--
Remove the four digt number in my email, to contact me in person!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-12-03 15:35

Mikael wrote:
> Hej Sabina, og tak for dit hurtige svar.

your welcome ;)

> Tja, den faktor havde jeg egentlig slet ikke overvejet.

i know*G* det gør de færreste ;)

> Det er er primært blisteragtige knopper som senere indeholder
> betændelse, de starter som forholdsvis store røde knopper (har
> omkring 1-3 af dem hele tiden)

ok, er de områder hvor problemet er, også de områder hvor du har mest
skægvækst/ stiveste skæghår?

> Jeg bruger elektrisk barbermasine.

hmmmmm ;)
hvis jeg var dig ville jeg skifte en til skraber....... ;)

> Nivea body milk, til tør hud - bruger den fordi den er så tynd at den
> trækker ind i huden med det samme. har du et bedre alternativ?

en der passer til dit ansigt ;)
en ansigtscreme til sart/uren hud ;)

> Ok, har du et specielt produkt i tankerne..? Jeg kan huske et produkt
> der hed Cleracil fra nogle reklamer, er det sådan noget du har i
> tankerne?

Clerasil er et ok produkt, men hvis jeg har ret så vil jeg ikke anbefale
det.....

jeg ville umiddelbart anbefale dig følgende......

køb en skraber i stedet.... og skift bladet mindst hver anden til 3
barbering (eller sprit den af indimellem hvis du kan bruge den længere)
køb barberskum der passer til din hudtype (forholdsvis sart ikk?)
når du har barberet dig med det, så brug Klorhexidin som skintonic bagefter,
på de områder der er "bumsede"... det disinficerer og renser huden....
og så køber du en god ansigtscreme til sart/uren hud...... gå evt i matas og
få dem til at rådgive dig, men husk at fortæle om dine hudproblemer......

hvis du en dag springer barberingen over kan du stadig bruge klorhexidinen
som skintonic, inden du smører creme i ansigtet......

grunden til at jeg anbefaler skraberen er at den får åbnet porerne op sådan
at klorhexidinen kan komme ind og rense ordentligt ud....
du kan evt gå tilbage til den elektriske når du har løst problemet, men HUSK
at spritte den ordentligt af, ellers er du lige vidt.....

> Tak for dit svar, det lyder som om du har meget styr over tingene :)

hehe, du er jo ikke den første mand med problemet ;)

Fra : Mikael

Dato : 05-12-03 15:58

> your welcome ;)

> i know*G* det gør de færreste ;)

> ok, er de områder hvor problemet er, også de områder hvor du har mest
> skægvækst/ stiveste skæghår?

Nej, det er det faktisk ikke - min skægvækst er kraftigst på halsen/under
hagen og der oplever jeg ingen problemer med det. De områder omkring munden
har jeg ikke ret kraftig skægvækst, og skæget er ikke ret stift.

> hmmmmm ;)
> hvis jeg var dig ville jeg skifte en til skraber....... ;)

Hvis jeg bruger skraber får jeg meget øm og sviende hud omkring halsen, hvor
jeg har den kraftigste skægvækst - men det kan selvfølgelig være det hjælper
at bruge Klorhexidin der også.

> [...]

HUSK
> at spritte den ordentligt af, ellers er du lige vidt.....

Ok, det lyder meget fornuftigt. Kan man også købe Klorhexidin i matas..?
Nu siger du at man skal spritte bladene og shaveren af - bare med
husholdnings sprit, eller hvad skal bruges der, for det har jeg aldrig
gjort.

Mvh Mikael :)

--
Remove the four digt number in my email, to contact me in person!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-12-03 10:18

Mikael wrote:

> [...]
> halsen/under hagen og der oplever jeg ingen problemer med det. De
> områder omkring munden har jeg ikke ret kraftig skægvækst, og skæget

ok.... det er såmænd ikke fordi det altid hænger sammen på den måde, men
indimellem sker det, fordi når skæghårene er så kraftige så er porerne det
større og "smitter" nemmere hinanden med pesten ;)

> Hvis jeg bruger skraber får jeg meget øm og sviende hud omkring
> halsen, hvor jeg har den kraftigste skægvækst - men det kan
> selvfølgelig være det hjælper at bruge Klorhexidin der også.

ok, kommer GARANTERET an på hviken skraber du bruger, og hvilken skum du
bruger....
erfaringen her i huset med sart hud (både maskulin og feminin ;) ) er at
gilettes marc3 er KANON..... og kombineret med feks gilette for women
barbergele til sart hud, så er problemerne faktisk elimineret..... huden
skal stadig vænne sig til det, men disse to ting i samarbejde gør det
blidere og nemmere.........
klorhexidinen vil stadig disinficere og en god ansigtscreme vil beskytte
huden væsentlig bedre end en almindelig kropslotion....

> Ok, det lyder meget fornuftigt. Kan man også købe Klorhexidin i
> matas..?

det tror jeg, ellers kan du på apoteket......

> Nu siger du at man skal spritte bladene og shaveren af - bare med
> husholdnings sprit, eller hvad skal bruges der, for det har jeg aldrig
> gjort.

ja du kan sagtens bruge sprit, men du kan også bruge klorhexidin til
det......
bare sørg for at vaske delene grundigt under rindende vand, og så lige lægge
løsdelene i sprit eller klorhexidin et par minutter.... skyl under vand
igen, og tør af.....
det er omstændigt, jeg ved det, men hvis du ikke gør det, så sidder smitten
stadig på shaveren og skraberen og så kan du være helt sikker på at det
kommer igen......
som jeg sagde før, så kan du naturligvis holde op med det når problemet er
væk, men du skal være helt sikker på at det er væk......

Fra : Nielsen

Dato : 29-02-04 08:26

Hej Mikael

Hvis Sabina tillader, så har jeg et godt råd til dig vedr. dine skægpest
(som jeg også har haft).

Gå i bad først! Dvs. inden du barbere dig blødgøre du dine skæghår med det
varme vand under bruseren og når du kommer ud af badet skynder du dig at
tørre dig af og med det samme kommer du så varmt/lunken vand i hovedet og så
smører du dit skæg ind i Gel - (Brug evt. Gillettes Satin med aloe (den
grønne med pink top)) og så evt. lader det sidde i 30 sekunder.
Nu barbere du dig med en Mach3 og sørg for den ikke er brugt for meget.
(Min skægvækst er kraftig på hage og overlæbe, så der skraber jeg forsigtigt
uden at trykke for hårdt 1. gang - og skummer området til igen og når
kinderne er taget, går jeg tilbage til det grove områder og skraber så tæt.
Bagefter renser jeg med Klorhexidin (påført vha. vatrundeller) og smører mig
så ind i en fugtighedscreme fra matas.
Jeg har intet skægpest mere og er blød, ren og nybarberet til langt ud på
natten *s*
Mvh\Nielsen