Fiber-mix
Fra : Jon Eriksen

Dato : 04-12-03 16:53

Er der nogen af jer der kender det foder der hedder Fiber-Mix fra
århusegnens andel? Godt? Dårligt?

Mette

---

Fra : Jynis

Dato : 07-12-03 11:02

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der kender det foder der hedder Fiber-Mix fra
> århusegnens andel? Godt? Dårligt?
>
> Mette
>

> ---

Hej Mette
Jeg har ikke hest, men kender flere der fodre med fibermix.Blå fibermix er
et fuldfoder, rød fibermix , er tilskuds foder der skal gives sammen med hel
eller valset havre eller byg alt efter hestens behov. Gul fibermix er et
ekstra kraftigt tilskudsfoder der kan gives sammen med andet fibermix , til
en hårdt arbejdende hest. Jeg kender flere hestefolk , der bruger disse
produkterog er godt tilfredse. Hestene trives . Et godt foder til rimelige
priser.
Århusegnens andel og forhandlerer har gratis brucurer liggende.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Lene

Dato : 07-12-03 14:42

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse ...
> Er der nogen af jer der kender det foder der hedder Fiber-Mix fra
> århusegnens andel? Godt? Dårligt?
>
> Mette

Jeg har fodret med rød-fibermix for mange herrens år siden. Hestene æder det
gerne, men taber deres form. Gul-fibermix blev afprøvet for en del år siden
af Bøje Laursen, men uden succes - hestene nægtede ganske enkelt at æde det,
og det havde en tendens til at harskne.

Mvh. Lene

Fra : Berit Nielsen

Dato : 07-12-03 16:17

> [...]
siden
> af Bøje Laursen, men uden succes - hestene nægtede ganske enkelt at æde

Sikke noget sludder at skrive.
Det er muligt at foderet ikke fungerede for netop dig, men at skrive at
hestene taber deres form.... hmmm
Hvordan kan du generalisere, og sige at det er et fakta at hestene taber
deres form ???
Du kan vel kun udtale

Jeg bruger Netop Rød Fiber Mix, til mine heste som tilskud til Valset havre,
Valset Byg, Lucerne, Horse Speed, Gulerødder og Æbler.
Og deres form fejler absolut ingen ting.
Rød Fiber Mix er et udemærket blandings foder, som er godt både til
velernærede heste og til opfodring af tynde og magre heste.
Det er skånsomt foder, og godt sammensat, til de fleste hestes behov.

"Fiber-mix har et højt energiindhold af både kulhydrater og fedt, hvilket er
en forudsætning for vedligeholdelse, vækst og muskelarbejde.
Hvidløg og urter er anerkendte fodermidler, som styrker immunforsvaret,
luftvejesystemet, modvirker ledskader, nervøse lidelser og meget andet.

Fiber-Mix består af let valsede kornprodukter og ubehandlede råvarer. Dette
garanterer et højt fiberindhold samt at det naturlige indhold af vitaminer
og mineraler bevares. Fiber-mix indeholder alle nødvendige mineraler og
vitaminer til heste. Totalt sikres en optimal kvalitet.

Fibre og struktur i foderet stimulerer tygningen, og dermed spytdannelsen.
Dette bevirker, at foderet lettere passerer gennem spiserøret til
mavesækken, hvorefter fordøjelsesenzymerne arbejder bedre. Samtidig
forlænges hestens 'ædetid', og derved forhøjes udnyttelsen af foderet."
(Kopieret)

Hilsen Berit Nielsen
Århus

Fra : Lene

Dato : 08-12-03 10:53

"Berit Nielsen" > Sikke noget sludder at skrive.
> Det er muligt at foderet ikke fungerede for netop dig, men at skrive at
> hestene taber deres form.... hmmm
> Hvordan kan du generalisere, og sige at det er et fakta at hestene taber
> deres form ???

Klip.

Jeg skrev om mine egne personlige erfaringer - så kald du det bare sludder,
hvis det kan gøre dig glad.
Mine iagtagelser er baseret på pulsmålning efter hvert træningsarbejde.
Disse målinger har jeg lavet på samme måde i de sidste 20 år. Da jeg prøvede
rød-fibermix steg pulsen på alle hestene i stalden. Forhandleren sagde at
det var en almindelig reaktion, og at det ville fortage sig med tiden. Efter
knap 6 måneder slap min tålmodighed dog op, og jeg gik tilbage til mit gamle
koncept. Pulsen faldt efter en periode på knap 14 dage til det niveau som
det havde været på før rød-fibermix.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 08-12-03 09:20

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
siden
> af Bøje Laursen, men uden succes - hestene nægtede ganske enkelt at æde

(klip)

Mon ikke at det kommer an på hvordan og hvor meget man bruger sin hest? Hvis
man bruger den til normal ridning kan udbyttet jo godt være fint af foderet,
men hvis man bruger sin hest hårdt, så kan det jo godt være at der skal
andre ting til. Jeg kender ikke selv produktet personligt i brug.....men det
var bare lige en strøtanke herfra.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 08-12-03 11:01

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men hvis man bruger sin hest hårdt, så kan det jo godt være at der skal
> andre ting til. Jeg kender ikke selv produktet personligt i brug.....men

Jo, det kan du godt have ret i! Der er jo også stor forskel på hvilken kost
som passer til en person med stillesiddende arbejde, kontra en person som er
proffesionel cykelrytter......... Så den mulighed er faktisk meget
plausibel.
En anden ting kan være den sammensætning af urter som er i produktet - eller
rettere sagt, den cocktaileffekt som det måske har.
Hver urt for sig, kan jo være vældig gavnlig, mens sammenspillet mellem de
forskellige urter måske kan tænkes at have en effekt som ikke er
hænsigtsmæssig i alle sammenhænge.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 08-12-03 11:56

> [...]
> Hver urt for sig, kan jo være vældig gavnlig, mens sammenspillet mellem de
> forskellige urter måske kan tænkes at have en effekt som ikke er

Tja, det er jo sådan at hver gang man har virkning af noget så vil der også
være en bivirkning. Men denne bevirkning er jo nogengange større/mindre end
andre.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Jon Eriksen

Dato : 09-12-03 21:12

Tak for jeres svar. Rart at høre om andres erfaringer

Jeg købte som et forsøg en sæk rød fibermix som tilskud, da Flanne blev træt
af sit sædvanlige foder. Tænkte det lød godt og lækkert, men Flanne deler
bare ikke min mening...Spiser halvdelen og går -men spiser altså
nææsten op i løbet af et par timer eller 5...Så man kan vel ikke kalde det
den store succes...

Mette

---

Fra : Jynis

Dato : 10-12-03 10:06

> [...]
> bare ikke min mening...Spiser halvdelen og går -men spiser altså
> nææsten op i løbet af et par timer eller 5...Så man kan vel ikke kalde det

Det er vel med heste , som med andre dyr og mennesker. Nogle kan lide det
ene og nogle kan lide det andet.Det vigtigste er vel de / vi får noget vi /
de kan lide.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Jon Eriksen

Dato : 10-12-03 12:09

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ene og nogle kan lide det andet.Det vigtigste er vel de / vi får noget vi

Præcis. Det den ene er vild med kan den anden ikke fordrage...

Mette

---

Fra : Anet

Dato : 10-12-03 21:58

> "Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> /
>
> Præcis. Det den ene er vild med kan den anden ikke fordrage...
>
> Mette

(klip)

Det kan godt være svært, at fodre en kræsen hest som man gerne ville have.
Jeg har hørt jeg ved ikke hvor mange gange fra kloge og tossede, :jamen giv
den bare det og det, men lige svært kan det stadig være for den kræsne hest
er ikke vild med alle de lækkerier som der bliver serveret. Og så syntes man
jo ellers at man har hentet lige nøjagtig det mest lækre foder der kan
serveres ....SUUUKKKK!!!!!!

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jynis

Dato : 11-12-03 07:26

> ~ Hilsen
> Annette ~
> Der har en stor kræsenpind i sin stald.....

Har du prøvet Salvana 2000 muesli? Den dufter godt og ligner meget menneske
muesli. Jeg har smagt på den , ikke så ringe endda. Jeg giver gerne en lille
prøve, hvis du selv henter.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Lene

Dato : 10-12-03 09:32

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse da Flanne blev træt
> af sit sædvanlige foder.

Hvad plejer du at fodre med?

Mvh. Lene

Fra : Jon Eriksen

Dato : 10-12-03 12:07

> Hvad plejer du at fodre med?

Hesteguf. Normalt ææælsker han sit foder, men så begik jeg den fejl i
efteråret at jeg gav ham lidt olie i maden. Det kunne han godt nok ikke lide
så han begyndte at gå fra foderet. Så det stoppede jeg med, men han var
stadig skeptisk. Så skete det med benet (gaffelbåndsbetændelse), og han
skulle have finadyne pulver i maden, så blev han endnu mere skeptisk, og da
han var færdig med finadyne, ville han stadig ikke spise op, så jeg prøvede
at blande lidt havre i foderet, og efter et stykke tid begyndte han at spise
igen. Men jeg synes han bliver for kuldret af havre, så jeg slusede det lige
så stille ud igen, og hesten spiste fornøjet videre..Indtil ny kur med
finadyne, så startede det hele forfra igen... Havde ikke lyst til at
indføre havre igen, og jeg synes det lød så lækkert med det fibermix, så det
ville jeg prøve, men det er bare ingen succes. Og for det ikke skal være
løgn skal han på en ny 5dages finadynekur fra idag Overvejer om jeg
skal blande det op i vand og give ham det i en sprøjte i munden...

Mette

> Mvh. Lene

---

Fra : Anet

Dato : 10-12-03 21:55

Og for det ikke skal være
> løgn skal han på en ny 5dages finadynekur fra idag Overvejer om jeg
> skal blande det op i vand og give ham det i en sprøjte i munden...

(klip)

Kan du ikke blande det op i lidt klid og vand for det plejer de fleste heste
at være glade for eller prealpin som er tørret græs i store piller som skal
opløses i rigeligt vand. Også prealpin har jeg set mange kræsne heste være
glad for.
Angående havre så kan det godt give ekstra energi i etagen lige under ørerne
og min sidste hest fik en del af havre erstattet af byg istedet for. Byggen
er ikke så god i fordøjelsen men til gengæld så bliver de ikke så krudtede
af det og ved "for" slanke heste er byg god til at fede lidt med på
sidebenene.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Jon Eriksen

Dato : 13-12-03 10:32

> at være glade for eller prealpin som er tørret græs i store piller som
skal
> opløses i rigeligt vand. Også prealpin har jeg set mange kræsne heste være
> glad for.

Jeg tror egentlig at ligegyldig hvad jeg blander det op med, vil han opdage
det og nægte at spise det Men det kunne være jeg skulle prøve prealpin
uden medicin i simpelthen for at give ham madglæden tilbage. Og så give ham
medicinen i munden med en engangssprøjte. Jeg kender ikke prealpin, men det
lyder da lækkert at det er græs. Hvor længe skal det stå i blød? Kan man
blande det op i hans normale foder (hestemix)?

> [...]
> er ikke så god i fordøjelsen men til gengæld så bliver de ikke så krudtede
> af det og ved "for" slanke heste er byg god til at fede lidt med på

Ja, havren farer ham også lige til hovedet. Men byg....jeg ved ikke...Nu har
jeg gået og tænkt lidt på om han fordøjer sin mad godt nok, og så er byg
måske ikke det bedste.
Byg får mig forøvrigt til at tænke på det forrige sted han stod opstaldet
for en del år siden. Jeg kunne bare ikke forstå hvorfor min hest var så fed,
blandede selv hans foder i små spande, som indehaveren af stalden så skulle
give ham. Og tro mig, de portioner var så små, så hunden fik mere! Og jeg
red og jeg red, og hesten blev tykkere og tykkere! Fattede ingenting! Indtil
jeg senere er kommet i tanke om alt det byg de havde liggende som
hønsefoder, og kunne lægge 2 og 2 sammen...Jo, de mente min hest det godt,
den skulle ikke sulte, så den må have fået nogle ordentlige skovlfulde byg
som mellemmåltider! Og mig som troede jeg havde en nøjsom hest! Da jeg
senere flyttede ham, og gav ham samme mængde mad, som jeg troede han plejede
at få, svandt han iløbet af kort tid ind til et skelet, og jeg troede han
var alvorligt syg. Stakkels hest, han har virkelig været sulten! Nåh, det
var et sidespring, det var bare byggen der fik mig til at tænke på den
historie..

Mette

---

Fra : Anet

Dato : 13-12-03 11:14

> [...]
> lyder da lækkert at det er græs. Hvor længe skal det stå i blød? Kan man
> blande det op i hans normale foder (hestemix)?

Ja, de fleste heste bryder sig ikke om medicin i deres foder og kan lugte og
smage det straks.
Jeg plejer at sætte prealpin i blød ca. 30 minutter før jeg giver det til
hestene. Det passer meget godt med lidt staldarbejde, nussen rundt i stalden
osv. Det er hestene helt vilde med. Til den sidste hest som er vores
"kræsenpind" da hælder jeg det over havre og byg og så skyller jeg spanden
med ekstra vand og hælder også den lille ekstra sjat vand over hans mad. Alt
hans mad forsvinder som dug for solen....han slubrer i sig og ser så ganske
fornøjet ud. Jeg fik det selv anbefalet fordi vi har to heste i stalden som
ikke kan tåle hø og for at give dem nogle græsstruktur og et godt tilskud
prøvede jeg så prealpin. Jeg ville ikke blande det op i selve hestemixen men
hælde det over istedet for. Ellers bliver det hele en stor grød. Men prøv
evt. at give prealpin for sig selv i første omgang og se hvad hesten siger
til det.

> [...]
har
> jeg gået og tænkt lidt på om han fordøjer sin mad godt nok, og så er byg

(klik)
Byg er ikke lige så god for maven som havren er det. Fordøjelsen af havren
er meget bedre. Hvis man har ponyer må man ikke give for meget eller for
stor en procentdel byg da ponyer har nemmere ved at blive forfangen.

> [...]
> var alvorligt syg. Stakkels hest, han har virkelig været sulten! Nåh, det
> var et sidespring, det var bare byggen der fik mig til at tænke på den

(klip)
Sikken en historie. Godt at din hest ikke blev forfangen af alt den byg.
Men det er korrekt som du skriver at byg feder....*smiler*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Eriksen

Dato : 13-12-03 16:29

> [...]
Alt
> hans mad forsvinder som dug for solen....han slubrer i sig og ser så

Koldt eller varmt vand? Eller er det ligegyldigt? Ja, 30 min er jo til at
leve med, det er straks lidt mere besværligt med det der skal stå i flere
timer.

> [...]
> evt. at give prealpin for sig selv i første omgang og se hvad hesten siger

Ok, lyder som en god ide. Jeg håber de har det ude på møllen. Men det kræver
vel lidt tilvænning som alt andet foder, eller?

> (klip)
> Sikken en historie. Godt at din hest ikke blev forfangen af alt den byg.
> Men det er korrekt som du skriver at byg feder....*smiler*

Ja, tænk hvor galt det kunne have gået! Og de gjorde det bare i en god
mening; "en hest skal være lidt rund", mente de! Og det selv om jeg jævnligt
luftede mine bekymringer for min fede hest! Akja....

Mette

---

Fra : Anet

Dato : 13-12-03 18:56

> Koldt eller varmt vand? Eller er det ligegyldigt? Ja, 30 min er jo til at
> leve med, det er straks lidt mere besværligt med det der skal stå i flere
> timer.

(klip)
Jeg plejer at bruge sådan kuldslået vand til hestenes mad.

.. Jeg håber de har det ude på møllen. Men det kræver
> vel lidt tilvænning som alt andet foder, eller?

(klip)
Det er forskellige forhandlere rundt om i Danmark der forhandler det. Du kan
søge på st.hippolyts og finde den forhandler der ligger nærmest ved hvor du
bor.
Alt foder plejer jeg at "sluse" ind sådan i små doser og så øge efterhånden
i mængde.

> [...]
jævnligt
> luftede mine bekymringer for min fede hest! Akja....

Det er vist det man kalder for "misforstået godhed".

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 11-12-03 11:36

> [...]
> løgn skal han på en ny 5dages finadynekur fra idag Overvejer om jeg
> skal blande det op i vand og give ham det i en sprøjte i munden...

Hm, jeg tænkte nok, hesten havde en god grund til at gå fra fodret.
Finadyne smager ad h til! Istedet for pulver, så bed dyrlægen om at få det
byttet til pastaform. Det giver du ligesom en ormekur.
Finadyne er i øvrigt super til gaffelbåndsbetændelse og klapsene.

Mvh. Lene

Fra : Jon Eriksen

Dato : 13-12-03 10:09

> [...]
> byttet til pastaform. Det giver du ligesom en ormekur.
> Finadyne er i øvrigt super til gaffelbåndsbetændelse og klapsene.

Okay, jeg vidste ikke det fåes i pastaform. Det vil jeg da helt klart bede
om hvis han skal have det igen! Nu er der kun 3 breve igen, og dem vil
jeg prøve at blande op i vand og give ham dem i munden med en
engangssprøjte. Han er nemlig gået helt fra sit foder nu, eller dvs han
spiser vel 10% af det, så den stakkels hest må jo snart være godt sulten!

Det værste er bare at det kan tage flere uger før han begynder at spise
ordentligt igen, selvom der ikke er noget medicin i hans mad. Han bliver
meeeget skeptisk!

Mette

---