Det irriterer mig altså lidt efterhånden!
Fra : Marlene

Dato : 04-12-03 16:41

Jeg kan ikke forstå, hvorfor folk (som kun gør det, fordi de vil være gode
ved hestene) altid skal fodre fremmede heste? Nu er vi flyttet til Fyn, og
jeg har ikke nået at sige til naboer, at de ikke skal fodre vores heste; og
ganske rigtigt så ser jeg nu en nabo stå og fodre mine heste. Det var dog
kun med gulerødder, men alligevel. Da vi boede i Mårslet ved Århus, fandt
jeg til sidst ud af, at der var flere, som gav mine to ældre damer
gulerødder, æbler, brød m.v. så godt som hver dag. Der var enddog en, som
boede ca. 1 km. derfra, som gav dem en sukkerknald hver dag!!!! Det kan
altså hidse mig op efterhånden. Det _kunne_ jo være, at mine heste var på
skarp diæt (nu er de i forvejen ret runde), eller at de måske var
allergiske.. Det er jo umuligt at kontrollere fodermængden, når de fleste
mennesker åbenbart synes, at det er ok at fodre fremmede heste !!!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-03 18:27

Hej Marlene.

Helt ærligt,prøv at hidse dig ned...
Folk gør det i en god mening.

Jeg forstår dig godt,men du kan jo tage en stille og rolig snak med de
folk som giver dem guf.
Lad dem forstå at heste er følsomme hvad angår guf og andre ting.
Eller sæt evt. et skilt op hvor på der står....Fodring af heste forbudt!

ja ja,det er også bare min mening.

Mvh.
Michael Rasmussen

Fra : Marlene

Dato : 04-12-03 18:42

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussen"Demonaz"@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fcf6e54$0$69964$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hej Marlene.
>
> Helt ærligt,prøv at hidse dig ned...

Det jo også først nu, at jeg begynder at hidse mig op, fordi det gang på
gang er sket, at folk har fodret mine heste.

> Folk gør det i en god mening.

Ja, det ved jeg - har også skrevet det.

> Jeg forstår dig godt,men du kan jo tage en stille og rolig snak med de
> folk som giver dem guf.

Det gør jeg såmænd også. Men jeg mener bare, at de godt kan spørge, om det
er ok, at de fodrer hestene, inden de giver dem især brød. Jeg har to ponyer
(fjordhest og shetlænder), der let kan blive forfangne.

> Lad dem forstå at heste er følsomme hvad angår guf og andre ting.
> Eller sæt evt. et skilt op hvor på der står....Fodring af heste forbudt!

Ja, det har jeg også tænkt på. Men jeg tager nu lige en runde til naboerne i
stedet for.

> ja ja,det er også bare min mening.

Jamen, så er vi jo enige.

Mvh. Marlene.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-12-03 23:59

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussen"Demonaz"@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fcf6e54$0$69964$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

[klip]

> Eller sæt evt. et skilt op hvor på der står....Fodring af heste forbudt!

Fodring forbudt-skilt til fri afbenyttelse:

http://www.oyvind.dk/fodring01.pdf

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 05-12-03 09:02

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Fodring forbudt-skilt til fri afbenyttelse:
>
> http://www.oyvind.dk/fodring01.pdf

Tak

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 05-12-03 08:07

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke forstå, hvorfor folk (som kun gør det, fordi de vil være gode
> ved hestene) altid skal fodre fremmede heste?

(klip)

Jeg kan faktisk godt følge din tankegang Marlene. Vi bor selv så vores jord
til gården ligger ned til et villakvarter ude på landet op til en mindre
landsby. Vi har lidt snakket om, at ligge lidt mere jord ud til fold, men
jeg vil ikke have folden ud mod den lille vej der fører ned til landsbyen.
Jeg vil ikke have, at folk fodrer mine heste med noget eller render rundt
inde i deres fold. Jeg syntes lidt, at det er det samme som hvis jeg
pludselig begyndte, at rende og fodre folks hunde med medisterpølse hver
gang jeg kom forbi deres hus fordi jeg syntes at deres hund var sød og den
stod ved havelågen og kiggede. Jeg tror simpelthen, at det er folk
ubetænksomhed, at de giver hestene godbidder.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 05-12-03 09:02

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil ikke have, at folk fodrer mine heste med noget eller render rundt

Det kan jeg godt forstå!!!

> [...]
> gang jeg kom forbi deres hus fordi jeg syntes at deres hund var sød og den

Lige præcis. Det har jeg faktisk selv tænkt på.

Jeg tror simpelthen, at det er folk
> ubetænksomhed, at de giver hestene godbidder.

Ja, det er det, men det er alligevel utroligt, at det er så udbredt. Man
skulle tro, at folk kunne tænke sig til, at dyr ikke bare må få ubegrænset
foder (og det får de jo, hvis alle går og giver dem mad).

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 06-12-03 00:05

> [...]
> gulerødder, æbler, brød m.v. så godt som hver dag. Der var enddog en, som
> boede ca. 1 km. derfra, som gav dem en sukkerknald hver dag!!!!

Før jeg fik hest selv, kunne jeg også finde på at cykle flere kilometer til
den nærmeste hest, hvis min mor havde en brødskorpe eller et par gulerødder
i overskud...Jeg anede ikke at det kunne være skadeligt, men syntes jo bare
det var hyggeligt at give hesten det...

> [...]
> allergiske.. Det er jo umuligt at kontrollere fodermængden, når de fleste
> mennesker åbenbart synes, at det er ok at fodre fremmede heste !!!!!

Det kan du jo have ret i, og jeg har såmænd da også selv taget konsekvensen
af det. Vi bor på landet, og vores heste står om sommeren lige ud til vejen,
og lige overfor min veninde, og en dag sad vi hos hende og snakkede. Jeg var
der vel et par timer, og i den tid havde der været tre forskellige henne og
klappe hestene, og alle havde de en eller anden form for godbid med...Den
ene ved jeg bor 5 km væk, de andre bor i vores lille by, så det der med at
snakke med dem omkring marken, holder jo ikke helt. Derfor satte jeg et
skilt op, hvor der står: hestene elsker æbler og gulerødder, men giv dem
helst ikke brød.
Der er et par stykker der har været og spørge mig hvorfor hestene ikke må få
brød, og når jeg har forklaret det, har de alle kunnet forstå det. Den ene
troede faktisk ikke der skete noget ved at de fik brød som var blevet for
gammelt (muggent) og var da glad for at få det at vide, så han ikke slog
mine heste ihjel.

V.h Mia

Fra : Marlene

Dato : 07-12-03 17:38

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
og
> klappe hestene, og alle havde de en eller anden form for godbid med...

Det var alligevel utroligt. Jeg forstår bare ikke, hvorfor folk ikke spørger
først. Men det må være noget andet med heste; de fleste mennesker, som ikke
er hestefolk, kan måske ikke sætte sig ind i, at hesten har en ejer, som
holder øje med den, og de føler måske, at hesten går der "helt alene" på
marken.

Den
> ene ved jeg bor 5 km væk, de andre bor i vores lille by, så det der med at
> snakke med dem omkring marken, holder jo ikke helt.

Nej, det kan jeg godt se.

Derfor satte jeg et
> skilt op, hvor der står: hestene elsker æbler og gulerødder, men giv dem
> helst ikke brød.

Ja, det ender nok også med, at jeg må gøre det.

> [...]

> gammelt (muggent) og var da glad for at få det at vide, så han ikke slog

Ja, jeg fandt også ud af, at mine heste fik muggent brød.........

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 06-12-03 11:21

Hej Marlene

Da jeg boede på et nedlagt landsted havde vi også et par af foldene der
stødte ud til en vej. Folk troede så at de bare kunne vade ind i folden for
at klappe hestene...........lige indtil de fandt ud af hvor meget stød der
var i hegnet! -vi havde hippolux hegn med tre tråde da vi havde to små
shettere, og det var virkelig et stødhegn der ville noget da det skulle nå
helt op på de øverste folde. Så jeg nåede aldrig at snakke med folk om det,
de lærte hurtigt at de pænt måtte stå og se på dem uden for hegnet -de turde
ikke engang gå hen til hegnet for evt at give dem en godbid
Da jeg havde heste hos mine forældre troede naboens unger også at de bare
kunne vade ind til dem og fodre dem med alt muligt, en dag blev det bare for
meget (jeg har et hidsigt temperemant) og de fik en ordentlig skideballe,
derefter (da jeg var faldet lidt ned igen) fik de en forklaring på hvorfor,
og der var ikke problemer siden. Vil dog lige tilføje at jeg har et
udemærket forhold til både børn og forældre idag
Så jeg forstår dig godt marlene. det som jeg nogen gange også tænker på er
at hvis nu hesten kommer til at bide dem, eller hvis de lige frem er gået
ind til hestene og de måske bliver sparket eller på anden måde kommer til
skade, så vil det jo være mine heste der farlige og ikke ungerne der ikke
ved hvordan man omgås heste, specielt hvis der er mad i farvandet.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 06-12-03 14:03

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fd1b06d$0$9804$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> skade, så vil det jo være mine heste der farlige og ikke ungerne der ikke
> ved hvordan man omgås heste, specielt hvis der er mad i farvandet.

Det du skriver der minder mig lidt om de børn der var gået ind til to
nordbakker hvor den ene pige døde af det. Mener at hun blev trukket efter
hesten (ret mig hvis jeg husker galt...) Børn bør ikke have adgang til heste
når der ikke er en voksen med dem, og slet ikke børn som ikke er vant til at
omgåes heste.
Og selv om børn er vant til, at omgåes heste så kan det jo gå galt
alligevel. Nu tænker jeg på hende Ditte som bandt træktovet om livet på sig
selv, og ponyen gik i panik og hun blev slæbt efter hesten og døde af det.
Ditte var jo en meget dygtig rytter og sådan en som hende burde jo i alt
tilfælde vide hvordan man omgås dyr og alligevel gik det galt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-12-03 10:35

> [...]
> Ditte var jo en meget dygtig rytter og sådan en som hende burde jo i alt
> tilfælde vide hvordan man omgås dyr og alligevel gik det galt.

Ja, det er farligt, hvis man ikke tænker sig om. En helt anden ting er at
jeg vil da godt ha´ at min hest kan gå i fred på sin fold uden alle mulige
skal klappe og røre den -det er jo dens fristed.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 07-12-03 17:43

> [...]
>
> Da jeg boede på et nedlagt landsted havde vi også et par af foldene der
> stødte ud til en vej. Folk troede så at de bare kunne vade ind i folden

Ja, det forstår jeg så slet ikke. Det har jeg trods alt ikke været ude for,
og jeg skal ellers love for, at jeg ville komme løbende, hvis jeg så nogen
gå inde ved mine heste.

lige indtil de fandt ud af hvor meget stød der
> var i hegnet!

He, he.

-vi havde hippolux hegn med tre tråde da vi havde to små
> shettere, og det var virkelig et stødhegn der ville noget da det skulle nå
> helt op på de øverste folde.

Vi har slet ikke strøm i vores hegn - heldigvis. Vi har naturligvis fået det
lavet her ved vores nye sted på Fyn, men det er (heldigvis) ikke nødvendigt,
selvom vi også har en shetlænder!!!!!

Så jeg nåede aldrig at snakke med folk om det,
> de lærte hurtigt at de pænt måtte stå og se på dem uden for hegnet -de
turde
> ikke engang gå hen til hegnet for evt at give dem en godbid

Nej, det kan jeg godt forstå.

> Da jeg havde heste hos mine forældre troede naboens unger også at de bare
> kunne vade ind til dem og fodre dem med alt muligt,

Det gjorde naboens børn også i Mårslet; jeg fandt ud af, at de fodrede dem
med korn (helt), hvilket jeg blev noget hidsig over, at forældrene lod dem
gøre, for Musse, min gamle fjordhest, kan slet ikke tygge sådan noget, og
hun får kun ondt i maven af det.

> [...]
> og der var ikke problemer siden. Vil dog lige tilføje at jeg har et
> udemærket forhold til både børn og forældre idag

Dejligt

> [...]
> skade, så vil det jo være mine heste der farlige og ikke ungerne der ikke
> ved hvordan man omgås heste, specielt hvis der er mad i farvandet.

Ja, det er fuldstændigt rigtigt; der har jo været flere tilfælde. Faktisk
også i Mårslet ved Århus, hvor vi lige er flyttet fra, hvor en dreng blev
dræbt, fordi han gik ind til en hingst. Og ejeren blev nødt til at fjerne
hesten. Synd.

Mvh. Marlene.

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 08-12-03 10:27

> [...]
for,
> og jeg skal ellers love for, at jeg ville komme løbende, hvis jeg så nogen

Da jeg var barn havde vi en negativ oplevelse m.h.t. hvad folk kunne finde
på.
Min første hest gik i en indhegning i den anden ende af landsbyen. Vi havde
ikke selv
nogen mark i nærheden af huset. Marken lå lige op til kirkegården, der var
2-3 huse med udsigt til marken; men det var jo ikke deres hest. Altså gik
den rimelig ubevogtet.

Alligevel blev det dog en af beboerne for meget og kontaktede min far. Han
havde opserveret, at en voksen mand red rundt på vores hest. Det var ikke
nogen rar besked; slet ikke da hesten kun var 1 år gammel. Heldigvis fandt
min far ud af hvem det var og vedkommende fik vist en alvorlig skideballe.
Han blev ikke set i nærheden af marken igen.

Lisbeth

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-12-03 10:29

Det var da helt utroligt! Folk er altså ikke rigtig kloge.........

Fra : Marlene

Dato : 08-12-03 15:46

"Jan & Lisbeth" <fakemail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> min far ud af hvem det var og vedkommende fik vist en alvorlig skideballe.
> Han blev ikke set i nærheden af marken igen.

Hold da op - det var da vist det ekstreme. Det har jeg alligevel aldrig hørt
før! Stakkels hest!

Mvh. Marlene.

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 08-12-03 23:21

Han

> Hold da op - det var da vist det ekstreme. Det har jeg alligevel aldrig
hørt
> før! Stakkels hest!
>
> Mvh. Marlene.

Tja, nogle mennesker kender ikke forskel på din og min.
Han stjal jo ikke hesten; den blev jo i indhegningen. Han mente, at han bare
"lånte" den.
Fjolset kunne vist heller ikke se forskel på en unghest og en fuldvoksen.

Lisbeth

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-12-03 10:33

> [...]
> dræbt, fordi han gik ind til en hingst. Og ejeren blev nødt til at fjerne

Ja, det er det jeg mener, altså at hvis der nu skete noget ville det jo
aldrig være børnenes skyld eller de forældre der ikke har styr på deres
unger, nej det vil automatisk være "dræber hestens" skyld! -og det er ikke
fair.

Venlig hilsen Nina Svanholm.