"Undslippe" safemodes ejer-check
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 15:14

Mit problem er at jeg har nogle PHP filer der bliver skrevet af et
script. Det betyder at de bliver ejet af nobody eller hvad apache nu
hedder på serveren. Derfor kan de ikke inkludere filer som er ejet af
min bruger. Kan det omgås på nogen måder ?

PHP kører i safe_mode.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Christian Joergensen

Dato : 04-12-03 15:23

On Thu, 04 Dec 2003 14:13:53 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> hedder på serveren. Derfor kan de ikke inkludere filer som er ejet af
> min bruger. Kan det omgås på nogen måder ?

Du kan chmod()'e (og vistnok chown()'e) dem, i samme process som opretter
dem.

--
Christian Jørgensen | There is no spoon!
http://www.razor.dk |

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 15:32

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> wrote in

> Du kan chmod()'e (og vistnok chown()'e) dem, i samme process som
> opretter dem.

Problemet er så her at det er et færdiglavet PERL script der opretter
filerne. Jeg har ikke umidelbart mod på at gå igang med at
gennemtrevle et stort system (Movable Type)

Men ellers en god ide!

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 04-12-03 15:38

Henrik Stidsen wrote:

> Problemet er så her at det er et færdiglavet PERL script der opretter
> filerne. Jeg har ikke umidelbart mod på at gå igang med at
> gennemtrevle et stort system (Movable Type)

tøsedreng... ;)

- hvis det er et script der bliver kørt gennem en browser burde filerne
jo ellers få samme rettigheder...
men ellers kan de måske ændres gemmen ftp. ?

--
excuse of the day : High nuclear activity in your area.
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 22:20

Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk> wrote in

> tøsedreng... ;)

:)

> - hvis det er et script der bliver kørt gennem en browser burde
> filerne jo ellers få samme rettigheder...

Det er ikke alle filerne der bliver skrevet af scriptet, det er det
der giver hele problemet.

> men ellers kan de måske ændres gemmen ftp. ?

Tror jeg ikke, ved ikke lige hvordan.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-12-03 15:38

On Thu, 4 Dec 2003 14:13:53 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Mit problem er at jeg har nogle PHP filer der bliver skrevet af et
>script. Det betyder at de bliver ejet af nobody eller hvad apache nu
>hedder på serveren.

Jeg ville overveje strukturen. At lade et script skrive PHP-filer
plejer ikke at lyde så hensigtsmæssigt.

Det er dog ikke noget problem at lade et php-script ejet af dig
include' en fil ejet af nobody, der ligger i et katalog ejet af dig.
Så i stedet for at tilgå nobody-PHP-scriptet direkte, så ka' du evt.
overveje en wrapper foran - fx i form af et PHP-script, ejet af dig,
der bare include'r det aktuelle nobody-script.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: trafik (og ikke traffik)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 22:14

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in

> Jeg ville overveje strukturen. At lade et script skrive
> PHP-filer plejer ikke at lyde så hensigtsmæssigt.

Jeg ved godt det er en lidt uheldig struktur.
Sagen er den at Movable Type som jeg bruger har nogle templates der
bruges til at lave de endelige filer. I dem skal der inkluderes nogle
menu-filer osv. og det er derfor det er blevet PHP filer så jeg ikke
skal ændre i 3-4 templates for at tilføje en ting.

> [...]
> ka' du evt. overveje en wrapper foran - fx i form af et
> PHP-script, ejet af dig, der bare include'r det aktuelle

Det tror jeg ikke kan lade sig gøre i den nuværende
biblioteksstruktur - og den skal der helst ikke laves om på, så vil
jeg hellere ligge menuer mv. direkte ind i templatsene.