trådløs lan i mindre by, hvilket setup?
Fra : Jesper

Dato : 04-12-03 10:57

Hej.

Jeg er lige flyttet ud på "landet", og herude kan man ikke få adsl.
vi er nogen stykker som gerne vil op og modtage trådløs internet via
FWA (sonofon) men så vil vi jo gerne deles om det hele, så hele byen
kan komme med..

derfor havde vi kikket på 802.11g og de muligheder der er i det.
er der nogen som kan forklare, skitsere hvordan vi bedst lavede et
setup?

jeg har en ide, men er ikke sikker på om det er helt korrekt.

1 -> 2 -> 3

1) internet
2) router med MAC filter så vi beskytter os mod "gæster" - stor stor
udendørs antenne så vi kan række langt
3) individuelle bridges i de private hjem så brugerne selv kan
beskytte deres interne netværk, alternativt bare et 802.11g comp
netkort i maskinen

jeg tænker på hvad nu hvis der er nogen brugere som er langt væk fra
vores "hoved router", vil signalet så blive forstærket og sendt videre
til dem af de lokale bridges i privat hjemmene eller af de "lokale"
netkort. eller skal man så have noget specielt hardware til at repeate
signalet?

jeg vil gerne lave en "oversigtsplan" så i kan se hvordan selve
området ser ud, hvis det kan hjælpe.

mvh Jeppe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 11:25

Jesper skrev:

>vi er nogen stykker som gerne vil op og modtage trådløs internet via
>FWA

Jeg kan ikke hjælpe dig, men man savner oplysninger om hvor mange
mennesker og hvilke afstande vi snakker om.

Hvis det er 'mange', skulle du måske også prøve i
dk.edb.netvaerk.stort.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 04-12-03 12:36

On Thu, 04 Dec 2003 11:25:16 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg kan ikke hjælpe dig, men man savner oplysninger om hvor mange
>mennesker og hvilke afstande vi snakker om.
>
>Hvis det er 'mange', skulle du måske også prøve i
>dk.edb.netvaerk.stort.

Vi er omkring 30 men kan på sigt komme op på omkring 200 måske.
med hensyn til afstand der det indefor en 1km radius af internet
rourer, men der er self nogen ude i perifirien som er længere ude,
derfor spørgsmål om at forstærke signalet i yderzonerne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 13:09

Jesper skrev:

>Vi er omkring 30 men kan på sigt komme op på omkring 200 måske.

Så spørg i den store gruppe. Der er folk der ved hvor mange penge
man skal smide efter nogle dyre kasser når det ikke bare er én
selv og naboen der skal på nettet.

--
Bertel

Fra : Mads Bahrt

Dato : 04-12-03 12:05

Jesper wrote:
> [...]
> vi er nogen stykker som gerne vil op og modtage trådløs internet via
> FWA (sonofon) men så vil vi jo gerne deles om det hele, så hele byen

Prøv at læse på nocat.net - de gør lige nøjagtigt det du vil. Rob
Flickenger, der er en af dem der var med til at bygge det netværk har
skrevet to bøger om emnet: "Buliding wireless community networks" og
"Wireless hacks" der er lidt bredere i sit emneudvalg, men som stadig
indeholder en del interessante tricks.

MVH
Mads

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-12-03 15:37

"Jesper" <jesper@updater.dk> wrote in message news:m71usvgi1b8jrj1lmtvspkkoichqr10bee@4ax.com...
> [...]
> vi er nogen stykker som gerne vil op og modtage trådløs internet via
> FWA (sonofon) men så vil vi jo gerne deles om det hele, så hele byen

Er du nu lige sikker på Sonofon vil gå med til det?

Så de måske har en mast til 2mil, og så kun en betallende kunde, som så ellers forsygninger det dækningsområde som
sonofon ville dække?

Men idén er jo god nok.. tror nok det kan lade sig gøre hvis man bestiller en af de mere prof installationer af FWA som
kan køre meget hurtigere

> [...]
>
> 1 -> 2 -> 3
>
> 1) internet
> 2) router med MAC filter så vi beskytter os mod "gæster" - stor stor

det ksal nok være noget proff udstyr her, som har noget multipunkt forbindelse.. hvor der fx. er 3 celler.. så der kan
rettes retningsbestemte antenner i 3 retninger... Ellers kan man få smidt flere accesspoint på, og så bestille en Ip til
hver accesspoint fra sonofon.. eller måske have en IP adresse til hver beboer.

Fra : Jesper

Dato : 05-12-03 13:26

On Thu, 4 Dec 2003 15:37:28 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Er du nu lige sikker på Sonofon vil gå med til det?

Sonofon levererr også til kollegier, der er jo ingen forskel...
flere kunder på samme linie

> [...]
>
>Men idén er jo god nok.. tror nok det kan lade sig gøre hvis man bestiller en af de mere prof installationer af FWA som

Jeg har snakket med Verinet, de kan også godt være med, men vi starter
stille og rolig, vi ved endnu ikke hvor mange er interesserede...

det mest vigtige er at vide hvordan vi konstruere det trådløse
netværk, så kan vi altdi se på internet adgangen bagefter...

der skal være mulighed for at tildele faste ip (NATTE) via routeren,
har set flere som har den funktionalitet som vi ønsker

> [...]
>hver accesspoint fra sonofon.. eller måske have en IP adresse til hver beboer.

Jeg ved ikke nok om de accesspoints, forstærker de signalet og router
det videre eller hvad, altså hvis de er i periferien, vi de så udvide
rækkeviden på nettet? eller skal man så oprette flere "knudekunkter"
med nogen mindre routere?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-12-03 16:33

> Sonofon levererr også til kollegier, der er jo ingen forskel...
> flere kunder på samme linie

Normalt betaler man en noget højere pris, hvis man ønsker at videresælge
kapaciteten.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 11-12-03 11:57

> [...]
> det videre eller hvad, altså hvis de er i periferien, vi de så udvide
> rækkeviden på nettet? eller skal man så oprette flere "knudekunkter"

Med WLAN skal man enten etablere flere knudepunkter med en forbindelse til
Nettet eller alternativt så findes der i dag på markedet "bridges", som kan
forlænge signalet.
Men om et halvt års tid kommer der en ny standard i handlen: WMAN. WMAN har
en rækkevidde op til 50 km og en båndbredde på 70 Mbit/s.
Desuden kan man netop lave mesh-netværk, så man kan udvidde rækkevidden
nemt.

Jeg har ikke styr på om det er tilladt at bruge de frekvenser i DK, men
eftersom standarden er godkendt i ITU, så skulle det undre mig meget, hvis
DK ikke er med på vognen.

Men der er jo altid en ny og bedre teknologi om hjørnet...

/Jens

Fra : Jens

Dato : 13-12-03 00:46

"Jens Lykke Brandt" <jlb@(nospamplease)telefaction.dk> skrev i en
meddelelse news:3fd84c91$0$95055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men der er jo altid en ny og bedre teknologi om hjørnet...

Hvorfor man selvfølgelig skal bruge sit krudt på den, da men ellers aldrig
kommer igang.

Jens

Fra : Rune

Dato : 05-12-03 20:04

Hej Jesper.

Jesper wrote:

> [...]
> vi er nogen stykker som gerne vil op og modtage trådløs internet via
> FWA (sonofon) men så vil vi jo gerne deles om det hele, så hele byen

Nu skriver du ikke hvor du bor, men disse her har en forbindelse jeg
selv meget gerne ville have

http://www.fth-bredbaand.dk/

De kræver blot at der er "tilstrækkelig" med interesse for forbindelsen
i området.

Mvh.
Rune Z.