Sophie Christiane Høhne, konf. i V.Vedtsed~
Fra : Carl Müller

Dato : 04-12-03 08:21

Sophie Christiane Høhne skal være født ca. 1741 som datter av presten
Jens Vilhelmsen Høhne i V. Vedsted, men hun finnes angivelig ikke døpt
i kirkeboken for V. Vedsted. Hun er dessuten "inneklemt" mellom to
brødre Clement f. henholdsvis 20.6.1740 og 22.9.1742. For å kunne
avklare om hun faktisk er datter av J.V. Høhne, er data ved
konfirmasjon av betydning. Er det noen som sitter på kirkebøkene fra
V. Vedsted, evt. Hviding for tiden 1755-1760 og som kunne se etter om
hun er konfirmert i perioden?
En annen mulighet er hva som er notert ved hennes giftermål med Niels
Nielsen Müller i V. Vedsted 27.09.1765: er hennes far navngitt der vet
jeg i det minste at hun ER datter av J.V. Høhne.
Vennlig hilsen hennes 3. tipoldebarn
Carl Müller

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 04-12-03 13:26

"Carl Müller" <carl.muller@ioks.uio.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nielsen Müller i V. Vedsted 27.09.1765: er hennes far navngitt der vet
> jeg i det minste at hun ER datter av J.V. Høhne.

Hej Carl!

Jeg har en cd som omhandler V. Vedsted sogns slægts- og ejendomshistorie, og
af den fremgår det, at din eftersøgte person ikke er datter af præsten, men
tvætimod er hans anden kone. Hvis du er interesseret kan jeg sende dig en
mail med alle de oplysninger, jeg har.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Carl Müller

Dato : 04-12-03 15:44

Ulla!
Takk for svaret, CDen fra V. Vedsted har jeg tilgang til og har lest.
Her blander du nok kortene. Men det gjør også nevnte CD og Wibergs
prestehistorie, som nok er kilden. Wibergs prestehistorie tar feil.
Jens Vilhelmsen Høhne var IKKE gift to ganger og altså ikke med Sophie
Christiane. Det viser seg at J.V. Høhnes eneste ektefelle Anne
Kirstine Fog døde i 1808, 98 år gammel. Hun finnes forøvrig omtalt i
1787 ved folketellingen i Ribe, på et tidspunkt mannen allerede var
død, (hun er omtalt som enke etter 1. ekteskap.)
Carsten Fischer, Viborg, sier i e-post til meg 2. februar 2002:
Ribe Stiftsprovsti og Ribe Købstads provsti.
Gejstlig skifteprotokol 1787-1810. (C 36 A, 3). Fol. 259b - 264a.
1808, den 19. september, (der er) 30te dag efter provstinde Anne
Kjerstine Höhnes dødsfald, mødte den gejstlige skifteret i Ribe.
osv.....
Det som er problemet er å finne opplysninger rundt Sophie Christiane
Høhnes dåp, konfirmasjon og giftermål i V. Vedsted eller Hviding som
kan bekrefte at hun virkelig er datter av Jens Vilhelmsen Høhne.
Carl

Hun On Thu, 4 Dec 2003 13:25:43 +0100, "Ulla Pedersen"

Fra : Bente Aaris

Dato : 04-12-03 22:15

Hei Carl Müller,

"Carl Müller" <carl.muller@ioks.uio.no> skrev i melding
> [...]
> Carl
>

> Hun On Thu, 4 Dec 2003 13:25:43 +0100, "Ulla Pedersen"

Det hjelper ikke på dit spørsmål, men her er de i Ribe, og Sophie's barn
heter Møller!

Kilde: FT-1787
Navn: Anne Christine Fog Køn: K
Alder: 77
Stilling i husstanden: Huusbonde !! Civilstand: Enke
Erhverv: Faa aarlig Pension af Wester Wedsted Præstekald 50 Rd
Sogn: Ribe Købstad Herred: Ribe
Amt: Ribe Stednavn: Ribe Købstad
Matr.nr/adresse: Store Gade 13
Nr. ægteskab: 1
Indtastningsnr: C4624 Løbenr.: 397

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Grønnegade 319, , 4. fjerding, 36, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anne Kirstine -, 91, Enke(mand), husmor, lever af pension,
Marie Elisabet -, 47, Ugift, hendes datter [Anne Kirstine -], ,
Karen Nielsdatter, 28, Ugift, tjenestepige, ,

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, , Store Gade 13, , FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Anne Christine Fog, 77, Enke, Huusbonde !!, Faa aarlig Pension af Wester
Wedsted Præstekald 50 Rd,
Karen Pedersdatter, 20, Ugift, Tieneste Pige, ,
Carl Gotthilff Bergstædt, 32, Ugift, Indqvartered, Secunt Lieutnant ved det
Riberske Regiment,
Johan Simon Ludvig Meder, 36, Gift, Huusbonde, Hautboist ved det Riberske
Regiment,
Anna Sophia Wolgemuth, 35, Gift, Hans Koun, ,
Maria Christina Meder, 13, Ugift, Deris Datter, ,
Maria Elisabeth Meder, 5, Ugift, Deris Datter, ,
Johan Friederich Gotlieb Meder, 2, Ugift, Deris Søn, ,

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, , Grønne Gade 12, , FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Maren Pedersdatter Bierregaard, 53, Enke, Huusværtinde, Præste Enke og har i
aarlig af Kaldet 30 Rd.,
Sophie Kirstine Høhne, 46, Enke, Værtinde til leye, Præste Enke og har i
aarlig af Kaldet 10 Rd. og nogle Tønder Korn,
Anne Cathrine Møller, 20, Ugift, Hendis Datter, ,
Jørgen Carsten Møller, 12, Ugift, Hendis Søn, ,

og i FT:1801

Kilde: FT-1801
Navn: Søren Møller Køn: M
Alder: 35
Stilling i husstanden: hendes søn [Sophie Kirstine Møllers]
Civilstand: Ugift
Erhverv: student har 16 rd. klosterpenge
Sogn: Ribe Købstad Herred: Ribe
Amt: Ribe Stednavn: Præstegade 265
Husstands-/familienr: 79 Matr.nr/adresse: 3. fjerding
Indtastningsnr: B6799 Løbenr.: 1351
Kommentarer: "vanfør"

Samtlige personer i husstanden

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Præstegade 265, , 3. fjerding, 79, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Sophie Kirstine Møllers, 60, Enke(mand), husmor, præsteenke har 50 rd.
pension,
Søren Møller, 35, Ugift, hendes søn [Sophie Kirstine Møllers], student har
16 rd. klosterpenge,
Maren Lorentzdatter, 28, Ugift, tjenestepige, ,

Kanskje du kjenner til denne side:

http://www.jensg-family.dk/family/f_1728.html#8

du kan også be om oppslag i Vester Vedsted kirkebok her:

http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=6

Mvh
Bente Aaris

Fra : Carl Müller

Dato : 05-12-03 11:11

>Det hjelper ikke på dit spørsmål, men her er de i Ribe, og Sophie's barn
>heter Møller!
Ja, det skal de da også hete siden de er barn av presten i
Ringkjøbing, Niels Nielsen Møller/Müller som døde i 1783 og dennes
ektefelle Sophie Christiane/Christine/Kirstine født Høhne (som
forøvrig døde i 1805)

>http://www.jensg-family.dk/family/f_1728.html#8
Denne er ny for meg, takk skal du ha.

>du kan også be om oppslag i Vester Vedsted kirkebok her:
>
>http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=6
Det er gjort.

>Mvh
>Bente Aaris