Opsætning af Linux til PPPoE til TDK NetEx~
Fra : M@ds

Dato : 17-04-01 20:18

Hej

Jeg får min TDK ADSL NetExpress forbindelse på fredag. Den er af TDK
kofigureret til hvad de kalder "åben opsætning".
Jeg skal så have sat en computer op med Linux, så den kan dele internet ud
på mit netværk, fungerer som firewall + diverse servere (web, ftp etc.). det
er ikke det store prob. (håber jeg , men det har jeg i det mindste prøvet
før).

Min overvejelse går på om jeg skal bruge den medfølgende router, eller koble
Linux'en direkte til ADSL modem'et. Såvidt jeg har forstået skal jeg kører
noget PPPoE hvis jeg kobler min ene Linux's netkort direkte til ADSL
modem'et.
Men hvordan er det at sætte PPPoE op på en Linux Redhat 7.1*? Den skulle så
gerne dele det ud til alle de andre computere på mit net, via masqurading.
Nogen som har et eksempel?
Vil jeg få noget særligt ud af at bypasse routeren?

* jeg har valgt RedHat 7.1, af den simple grund at jeg tidligere kun har
haft fingrene i RH6, så jeg kender ikke andet. Nogen som har nogle andre
forslag (inkl. argumenter)?

Hilsen
M@ds
mads@iname.com

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-04-01 21:08

On Tue, 17 Apr 2001 21:18:11 +0200, mads wrote:

> Vil jeg få noget særligt ud af at bypasse routeren?

Hvis du ikke véd hvordan man gør vil du blive nødt til at lære en
lille smule om konfigurering af pppd og NAT - det er vel stort set
det du får ud af det.

Mvh.

--
"yep... personligt kan jeg også sige både CRM og ERP. Adam Sjøgren
i morgen skal vi lære at stave til snotskovl " asjo@koldfront.dk

Fra : M@ds

Dato : 18-04-01 17:35

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message

> Hvis du ikke véd hvordan man gør vil du blive nødt til at lære en
> lille smule om konfigurering af pppd og NAT - det er vel stort set
> det du får ud af det.

Dvs. at jeg ikke får noget performancemæssigt ud af det? Eller på anden måde
bedre funktionalitet?
Jeg tænker bl.a. på indgående connection fra internet til min server.

Hilsen
M@ds
mads@iname.com

Fra : ZeFFeZ Praetorian

Dato : 19-07-01 14:44

"M@ds" wrote:
> Dvs. at jeg ikke får noget performancemæssigt ud af det?

hmm.. kommer an på hvad linie du har. Den eneste linie den medfølgende
router er for dårlig til er 2048/512. når man bruger routeren, har den
kun processorkraft til at trække ca. 180kb/sec på en tråd. og
hastigheden falder så når der kommer flere ting igang. Jeg har ikke selv
erfaret dette, da min ne2 2048/512 først kommer på onsdag, men fik af
vide hos tdc at det ville være en fordel at gå udenom routeren via en
PPPoE klient.

Jeg sidder selv med en redhat 7.1 jeg skal have det op og køre på. "man
pppoe" starter jeg nok med. mit problem kommer først når jeg skal
bestemme mig til hvordan jeg skal dele linien ud til min andre maskiner
inkl port forwarding så jeg kan får irc DCC samt icq overførsler til at
virke.

hvis du forsøger dig med pppoe så hører jeg gerne resultater/erfaringer,
da jeg selv skal igang om 1½uge.

/ZeFFeZ
PS: her er lige et par links jeg selv har gravet frem som basis for at
skulle lege med netexpress uden om routeren. (garanterer ikke for
indholdet, da jeg kun lige har skimmet dem.)
http://www.roaringpenguin.com/pppoe/
http://www.carricksolutions.com/linuxpppoe.htm
http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Operating_Systems/Linux/Hardware_Support/DSL/
http://www.davin.ottawa.on.ca/pppoe/FAQ
http://www.brightdsl.net/download/linppp.html
http://www.icewalk.com/softlib/app/app_00428.html
http://pppoeforlinux.home.mindspring.com/
http://jshepher.dyndns.org/pppoe.html

--
   ----------- Signature -----------
Min handelsside (oppe afhængig af min maskine og stofa's oppetid)

<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Not Making Money Online? http://home1.stofanet.dk/zeffez/
Make a penny or two by reading e-mail? http://www.MintMail.com/?m=446961
Http://www.wanna-save.com/default.asp?GuestID=10193144

|=-> Wanted <-=|
<>UDMA66/100 PCI controller(no raid needed)
<>2 Pentium Pro 200mhz 512K processors
<>Scsi Combo: controller(40mb/sec min.) and cd-rom drive(4speed min)
Mail me if you can help