[Linux] At "prøve" en ny kerne...
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-12-03 01:59

Nu ser vi lige et øjeblik bort fra "best practice" og sund fornuft i
øvrigt

Scenarie:
Bosat i Skagen har man en maskine stående i Rønne og af uransagelige
årsager skal den have en ny kerne.

For at undgå at skulle rejse til Rønne for at fikse en boks, der ikke
kan komme på nettet, endsige boote korrekt, vil man nu gerne have en
mulighed for at "lilo" (eller en "anden") booter maskinen med den org.
og funktionelle kerne hvis et eller andet "program" ikke er blevet
stoppet indenfor f.eks. 5 minutter efter boot (eller lignende
fejlsituation).

At få lilo til kun at boote med en given kommandolinie laves med "lilo
-R ny-kerne", men lad os nu sige at maskinen ikke kommer helt op pga.
f.eks. forkerte ACPIindstillinger eller hvad ved jeg og derfor ikke kan
styres af et script; hvad gør man så?

Kan det laves med software? Som jeg ser det er det enten en patch til
kernen eller ditto til bootloaderen (eller begge dele).

Lilo ser ikke ud til at have en sådan funktionalitet.

Eller kan det være at der skal hardware til?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-12-03 08:45

In article <3fce86d2$0$263$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Steen Suder, privat wrote:
> Scenarie:
> Bosat i Skagen har man en maskine stående i Rønne og af uransagelige
> årsager skal den have en ny kerne.

Interessant

> Kan det laves med software? Som jeg ser det er det enten en patch til
> kernen eller ditto til bootloaderen (eller begge dele).

Sort of. Ikke i sin nuvaerende form, men du kan jo altid lave en patch.
Generelt set skal du "bare" huske foelgende naar du skal lave remote ting:

inkludere support for dit netkort i kernen.
inkludere support for din hdd controller(e) i kernen.
inkludere support for det fs som / ligger paa.
inkludere support for TCP/IP (standard opsaetnigen vil vaere rigeligt)
Vaelge den rigte processer type.

Derefter kan du boote din nye kerne og sshd skulle gerne komme op.
Der er ogsaa watchdog support, men det kraever support fra hardwaren
eller virker kun i simple tilfaelde via software watchdog driveren.

Hardware watchdog fungerer saadan her: der saettes en hardware timer op
som taeller ned med X (mili)sec intervaller. Naar X<=0 rebooter maskinen.
Det er da _din_/usermode programmers forpligtigelse at kalde en IOCTL i
kernen der saetter X foer dette sker. Virker naar kernen crasher.

Software fungerer paa samme maade, men virker ikke, hvis kernen crasher,
men kan maaske bruges, hvis f.eks. / ikke kan mountes eller lign. ting.

Watchdog cards skal koebes separat med mindre du er saa heldig at
have et VIA eden board eller et Intel i810 baseret board, idet disse
har hardware watchdog indbygget. Se

   /usr/src/linux/Documentation/watchdog.txt

.... men den nemmeste loesning: Hvis der nu sker noget, kan du saa ikke
ringe til en og bede ham/hende om lige at trykke paa reset? Saa
behoever du ikke rejse selv.

Thomas

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 04-12-03 18:32

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> inkludere support for TCP/IP (standard opsaetnigen vil vaere rigeligt)
> Vaelge den rigte processer type.

Hvis maskinen skal køre DHCP mener jeg man skal have "socket
filtering" med. Det tror jeg ikke det er som std.

--
Mvh Christoffer

It's entirely untested, but it looks good and compiles. Ship it!
- Linus Torvalds

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 04-12-03 10:48

On Thu, 04 Dec 2003 01:58:56 +0100
"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> -R ny-kerne", men lad os nu sige at maskinen ikke kommer helt op pga.
> f.eks. forkerte ACPIindstillinger eller hvad ved jeg og derfor ikke
> kan styres af et script; hvad gør man så?
hvad med kombination af kernel-parameteren panic=60
og linux konfig optionen fallback=<label for gammel kerne> i sektionen
med en nye kerne ?

den har jeg praktiseret hjemmefra på servers/workstations på arbejdet
via isdn/adsl linier i et par år nu

det er selvf. bedst, hvis du kan få "nogen" til fysisk at sluk/tænde
maskinen i nødsfald (i fald den ikke kommer så langt med boot af kernen
at panic= har nogen effekt)
fallback vil virke, hvis du får en sekretær til at resette maskinen.

> Lilo ser ikke ud til at have en sådan funktionalitet.
jo, sammne med panic= til kernen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 08-12-03 10:13

Steen Suder, privat wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Eller kan det være at der skal hardware til?

Et forslag:

Køb sådan en tænd-sluk-bandit man kan styre via telefonnettet (fåes bl.a.
hos Clas Ohlson i Sverige) og anvende `lilo -R nye-kerne && reboot`.
Hvis du efter 5 mintter stadig ikke har fået kontakt ringer du til
fjernstyrringsbanditten og slukker/tænder din maskine igen og den burde så
boote op på din gamle og virkbare kerne.

> Steen Suder <http://www.suder.dk/>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I don't trust air i can't see"
-- Gene Hackman as Capt. Ramsey in 'Crimson Tide'