Alt for meget støj
Fra : Martin Møller

Dato : 03-12-03 23:24

Hej
Jeg har flg system men synes at støjen er ulidelig:

Asus A7V333 Bundkort
Athlon Xp 1900+, IN A BOX
Palit Daytona TI-4200 128 MB

Hvad er det som støjer mest, Grafikkortet eller CPU køleren. Hvor meget
mindre støj (Ca %) vil man komme ned på ved at montere en Athlon Barton XP
2500+ (1833MHz), og hvad dertil kræver a støjsvag køler

martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-12-03 23:32

"Martin Møller" <Lyngby@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Athlon Xp 1900+, IN A BOX
> Palit Daytona TI-4200 128 MB
>
> Hvad er det som støjer mest, Grafikkortet eller CPU køleren.

Eller din PSU (Power Supply)
Kabinetblæsere - diske - kabinettet "synger" med etc

- Peter

Fra : Martin Møller

Dato : 03-12-03 23:41

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> "Martin Møller" <Lyngby@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Eller din PSU (Power Supply)
> Kabinetblæsere - diske - kabinettet "synger" med etc
>
> - Peter

Jeg har ingen Kabinet blæsere, og hverken diske eller PSU larmer. Jeg er
overbevist om at støjen kommer fra enten grafikkort eller CPU køler

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-12-03 23:52

Martin Møller wrote:
> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

<KLIP>

> Jeg har ingen Kabinet blæsere, og hverken diske eller PSU larmer. Jeg er
> overbevist om at støjen kommer fra enten grafikkort eller CPU køler

Har du *undersøgt* det?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Dennis

Dato : 04-12-03 00:30

> Jeg har ingen Kabinet blæsere, og hverken diske eller PSU larmer. Jeg
> er overbevist om at støjen kommer fra enten grafikkort eller CPU køler

Du kan undersøge hvad det er for en blæser der larmer mest ved at sætte
en finger på en af blæserne under opstart af PC'en. Husk at slippe igen

(og det kan advares mod at sætte fingeren ind i bladene på grafikkortet
mens den er tændt, det gør ondt)

--
Dennis

Fra : Jakob M

Dato : 04-12-03 10:48

> [...]
> meget mindre støj (Ca %) vil man komme ned på ved at montere en
> Athlon Barton XP 2500+ (1833MHz), og hvad dertil kræver a støjsvag

Først bliver du nødt til at identificere støjkilden, dernæst kan du få en
masse gode råd ovre i news:dk.edb.hardware.stoej

Mvh
Jakob

Fra : Martin Møller

Dato : 04-12-03 19:46

Jeg har prøvet at koble CPU køler fra under opstart, og der er ingen tvivl
om at en stor del af støjen kommer fra CPU køleren, desværre kommer der også
noget fra Graffikkortet

Fra : Jesper

Dato : 04-12-03 20:55

En mulighed er at støjdæmpe inde i kabinettet med nogen måtter. Du ken evt.
kigge her

Derud over er der jo muligheden at, måske samtidig, udskifte CPU-køleren til
en noget mere støjsvag model. Her kan en stor blæser anbefales frem for en
lille, da en stor blæser giver den samme luftmængde ved noget lavere
omdrejninger end en lille, og med deraf mindre støj til følge. Problemet med
en stor blæser (80-120 mm) er monteringen på køleprofilen, men der findes
dog nogle convertere til montering på profilen så man kan sætte en større
køler på. Men pas på det ikke kommer til at veje for meget samlet.

At skifte til en hurtigere processor, vil ikke ændre støjen, da det jo ikke
er processoren der larmer.

Udskiftning af køleren på grafikkortet er selvfølgelig også en mulighed man
kan tage med i sin betragtning for at dæmpe støjen.
Sidst men ikke mindst, er der den ultimative løsning, og skifte alt hvad der
hedder køling ud, og købe sig et godt sæt med vandkøling, der er noget mere
støjsvag, og samtidig mere effektiv. Men med denne operation er der også
lagt op til en pris der langt overstiger de andre forslag.

MVH.

Jesper

Fra : Brian Lund

Dato : 04-12-03 23:38

> [...]
> mindre støj (Ca %) vil man komme ned på ved at montere en Athlon Barton XP
> 2500+ (1833MHz), og hvad dertil kræver a støjsvag køler

Hvad skulle det hjælpe at købe en ny CPU??

Nå men jeg kan anbefale de to følgende produkter:

http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACMS001&Fane=SILENT,SICP
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM212&Fane=

Jeg har begge dele, dog en lidt ældre version af zalman køleren :)

CPU-køleren er absolut lydløs, og godkendt op til 2800+ iflg. studiedata.
Da der jo ingen blæser er på grafikkøleren, kan den jo kun være lydløs, det
kan dog anbefales at købe blæseren med til, da du ellers får et ret varmt
grafikkort. Jeg kender dog en med et kort magen til dit, han kører uden
blæsere, med den samme profil, det har han gjort i et års tid nu :)

Du kan finde begge dele på www.edbpriser.dk, du kan spare 100 kr. på
CPU-køleren ihvertfald, så mon ikke også der kan spares lidt på
grafikkøleren (i forhold til studiedata).

Brian

Fra : Jesper

Dato : 05-12-03 00:15

Prøv så lige at se lidt nærmere på denne side

Den køler du foreslår har da seriøse problemer på nogen bundkort og andre
virker den fint på -- Derfor skal man jo altid huske på at en god
luftgennemstrømning i kabinettet er et og alt når det gælder køling. En god
regel er at montere ekstra blæsere i kabinettet, og selvfølgelig vælge de
mest støjsvage, samtidig med at man så monterer noget støjdæmpende materiale
i kabinettet. Alternativet til dette er at købe et kabinet der allerede er
støjdæmpet, eller købe et kvalitetskabinet. Det er med kabinetter som med så
meget andet -- du får hvad du betaler for.

MVH.

Jesper

Fra : Martin Møller

Dato : 05-12-03 20:10

Jeg spekulerede bare på om den ændrede arkitektur af Barthon processeren
udviklede mindre varme, eller om det var nemmere at fjerne fra en sådan
processor. Hvis dette var tilfældet kunne man nedsætte rotationen på
køleren, og dermed minimere støjen.